Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 December, 2002

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: GEDCOM: GEDCOM import av källor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 December, 2002
Av Sten Palmqvist Fredagen den 26 juli, 2002 - 17:56:

Vid importen så tas källorna med men relationen till en viss person/notis finns inte med utan i stället står där t.ex. "(DISGEN-citat 1701209458 saknas)". Vet någon varför och om det går att göra något åt det?

Av Thomas Carlsson Måndagen den 29 juli, 2002 - 11:49:

Jag kan bara konstatera att jag har samma problem och försökt lösa med import från olika program (TMG, Min Släkt, Heredis) och i olika filformat utan resulta. Använder huvudsakligen Min Släkt och de andra programmen importerar källorna därifrån utan problem.

Av Jens Arvidsson Söndagen den 4 augusti, 2002 - 16:53:

Jag kan inte importera gedcomfiler med strukturerade källor överhuvudtaget.

Jag har gjort ett försök med en gedcomfil som endast innehåller en person och en strukturerad källa. Databasen som jag importerar till är tom. Filen godkänns för import med version 5.5. När jag klickar på Importera, får jag frågan "Det finns 1 strukturerade källor i denna fil. Vill du att Disgen skall importera dem?" Jag väljer ja. En informationsruta visas "Välj en grupp (eller skapa en ny) i den dialogruta som visas när man klickar OK." Jag klickar OK, därefter hänger sig Disgen och jag får stänga av det med ctrl-alt-delete.

Det här är testfilen:

0 HEAD
1 SOUR LIFELINES 3.0.18pre
1 DEST ANY
1 DATE 22 JUL 2002
2 TIME 13:31
1 SUBM @X1@
1 GEDC
2 VERS 5.5
2 FORM LINEAGE-LINKED
1 CHAR ANSI
0 @I1@ INDI
1 NAME Elias/Davidsson/
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE 17 APR 1763
2 PLAC Ugnhult 1, Drängsered
2 SOUR @S1@
0 @S1@ SOUR
1 TITL Drängsereds födelsebok
0 @X1@ SUBM
1 NAME Jens Arvidsson
0 TRLR

Av Christer Gustavsson Söndagen den 4 augusti, 2002 - 21:25:

Jens, Det framgår inte om du följde instruktionen i informationsrutan: "Välj en grupp (eller skapa en ny)". Pröva att markera en grupp innan du väljer OK.

Av Jens Arvidsson Måndagen den 5 augusti, 2002 - 07:38:

Hej Christer.

Det jag menar är att jag klickar OK i informationsrutan. Jag får aldrig möjlighet att välja/skapa en grupp, eftersom Disgen hänger sig innan dialogrutan om detta visas.

Av Sten Palmqvist Måndagen den 5 augusti, 2002 - 15:58:

Jag har som sagt samma problem som Jens och Thomas och jag gjorde ett korrekt val av grupp i den av Christer beskrivna dialogen. Alla källorna importeras korrekt till den grupp som jag valde men länken mellan källan och uppgiften hos personen i fråga bryts och i stället finns bara uppgiften om att "citat saknas".

Det här måste väl ändå vara någon typ av fel i DisGen?

Av Thomas Carlsson Torsdagen den 5 december, 2002 - 10:22:

Såvitt jag kan se är felet med källorna inte rättat i Disgen 8.0c, trots info att så skulle vara fallet.
Av någon anledning får Disgen också för sig vid viss import att det handlar om Gedcom 4, trots att exporten sker i Gedcom 5.5. Om det fanns felaktigheter i gedcom-filen borde väl det i stället noteras i loggen?

Av Thomas Carlsson Torsdagen den 5 december, 2002 - 20:37:

Får väl rätta mig själv lite, importen funkerar nu bättre (var kanske krånglet med uppdateringen som gjorde att det inte gick, efter avinstallation och uppdatering är det ok). Varför Gedcom 5.5 ibland blir Gedcom 4 kanske beror på brister i det exporterande programmets fil?

Av Jens Arvidsson Fredagen den 6 december, 2002 - 17:35:

Jag har också stött på fenomenet med att Disgen identifierar gedcom-filer med version 5.5 som version 4. Den orsak jag har kunnat finna, är att Disgen kräver att det ska finnas angivet vem som "äger" databasen (etiketten "SUBM" i gedcom-formatet).

Ett sätt att se hur det ska se ut är att fylla i formuläret som finns i Disgens exportfunktion, utföra export, och sedan öppna den genererade filen i t. ex. Wordpad.

De relevanta raderna är dels

1 SUBM @XREFSUBM@

som återfinns i filens "huvud", och dels (i själva filen)

0 @XREFSUBM@ SUBM
1 NAME NN NNsson
... [ev. fler rader innehållande adressuppgifter]

Av Jens Arvidsson Fredagen den 6 december, 2002 - 18:59:

Jag kan fortfarande inte, efter att ha uppgraderat till version 8.0c, få Disgen att importera min gedcom-fil.

Numera kommer jag alltid så långt att själva importen påbörjas, och i många fall lyckas importen helt, men mestadels misslyckas importen, med endera av felmeddelandena "Range check error" eller "Fel i DISGEN (Modul: BytGin55, felnummer 5)".

Jag har testat med utdrag ur min databas av varierande storlek, och det verkar som att svårigheterna ökar med storleken på filen. Jag har därför fortfarande inte lyckats importera min huvuddatabas.

Jag förstår att DIS inte kan lösa alla problem genast, och att man arbetar utifrån begränsade resurser, men det känns faktiskt minst sagt frustrerande att jag fortfarande, efter den långa tid som gått sedan Disgen 8 kommit ut, och efter tre uppdateringar, inte kan använda min databas i Disgen, i synnerhet eftersom Disgen är det enda program som jag inte lyckats importera min databas till (har testat MinSläkt, TMG, BK, Legacy, PAF m. fl.), och jag också kört gedcom-filen mot testprogrammet gedchk (som testar filens kompatibilitet mot gedcom-standarden) utan anmärkningar.