Av Lars-Ola Jacobsson Måndagen den 8 juni, 2009 - 10:09: |
Hejsan
Dublettsökningsfunktionen i Disgen 8.2, finns det någon inställning man kan göra att funktionen även tar hänsyn till årtal?
Det är inte så kul när man får upp
"Det finns 504 personer med liknande namn.
Vill du välja bland dem?"
Tanken är god, men utan årtalsjämförelse så innebär tyvärr denna funktion ingen hjälp för mig.
Av Sten Wennerberg Onsdagen den 18 november, 2009 - 20:48: |
"Sök dubletter"-funktionen tycker jag är alldeles utmärkt. Dock, när man fått upp listan på de enligt programmet troliga dubletterna och rensat listan, skulle jag vilja att det som programmet anser vara dubletter men efter granskning visat sig inte vara det skulle kunna markeras som "granskat" och därmed inte återkomma i nästa dublettsökning. Har någon möjligen en lösning på detta?
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 18 november, 2009 - 22:25: |
Hej Sten,
Men vad händer senare när Du lagt in mer material och vill testa för dubbletter då kanske dom granskade är dubbletter på annat håll.
Av Sten Wennerberg Onsdagen den 18 november, 2009 - 23:29: |
Jag menar förstås att just ett visst par av personer som programmet misstänker är dubletter, men som jag granskat och godkänt som 2 olika individer skall hindras att komma upp igen vid nästa sökning av dubletter. Jag kan inte se hur det skulle skapa problem i något senare skede, eller?
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 19 november, 2009 - 19:03: |
Hej Sten,
Nej det beror naturligtvis på hur man märker personerna. Min första tanke var att man flaggade en person som godkänd i dubblett testen och i så fall kommer den inte med i nästa test.
Av Rolf Carlsson Torsdagen den 19 november, 2009 - 20:48: |
Håller med Sten- i veckan och jag tror att jag gjorde det även direkt efter konverteringen till 8.2 körde jag dublettkontrollen - det bör finnas en möjlighet att "godkänna" en dublett och sedan inte få upp den mera.
T ex två barn i samma gifte inom två års mellanrum med samma namn (det första dog efter sex månader). När jag väl klarat ut detta vill jag kunna bocka av dem. Jag har flera sådana fall med 17 poäng och mer.
Det är inte fråga om att godkänna en individ utan ett specifikt par tex individ 1720 mot individ 3245.
Är det möjligt att bygga upp en "godkänt-fil" individ mot individ i programmet?
Av Rolf Carlsson Torsdagen den 19 november, 2009 - 21:12: |
Nya funktionen är mycket bra - jag vill bara komplettara med att den bör kompletteras enligt ovan. Ju fler poster man har desto viktigare är det att kunna bocka av för att undvika upprepat dubbelarbete.
Av Runar Hortlund Torsdagen den 19 november, 2009 - 21:57: |
Dubblettsöknig i mycket stora databaser är svårt med den lösning som Disgen ger, men det finns bättre verktyg. Föreningen Dis bör kunna informera om hjälpprogram som tillhandahålles gratis, tex Dubbelgångaren 2.
Av Christer Gustavsson (M04621) Fredagen den 20 november, 2009 - 00:31: |
Rolf, noterar dina önskemål inför en kommande komplettering av dubblettsökningsfunktionen.
Av Sten Wennerberg Fredagen den 20 november, 2009 - 09:56: |
Hej Christer
Jag ser fram emot denna komplettering av Sök Dublett-funktionen!
Av Jan Lilliesköld Torsdagen den 25 mars, 2010 - 07:48: |
Hej!
Till att börja med håller jag verkligen med Kristian Jerméus, som skrev Söndagen den 6 december, 2009 - 13:41, att man skulle gärna vilja "slippa" dubbletter, som egentligen är syskon födda med ett eller annat år emellan. När jag kör "Sök efter dubbletter" så får jag massor av sådana. Så de "riktiga" dubbletterna försvinner långt ner i listan. Denna "typ" av dubbletter borde inte alls få så hög poäng!
För det andra så verkar inte ens alla "riktiga" dubbletter komma med i listan överhuvudtaget!?
Det här med dubblettsökning är nämligen något jag testar med alla släktforskningsprogram jag kommer över. Det verkar finnas ett eget "koncept" i varje program, för de brukar ge mig olika möjliga dubbletter. Genom att under de senaste åren köra mitt material i olika programs dubblettkontrollsfunktioner, så har jag allt eftersom hittat nya dubbletter. Med dubbletter avser jag här främst personer som jag råkat lägga in i databasen vid olika tillfällen (t ex vid giften), och därvid inte observerat att jag redan har en "kandidat" i form av ett barn i en redan noterad familj.
Nu kollade jag det tyska programmet Ahnenblatt, som nämndes i Anbytarforum härom dagen. Laddade hem det, och hittade meddetsamma en knapp som hette "Rimlighet". Laddade därför in min GEDCOM-fil samt tryckte på knappen. Bara ett "ögonblick" senare, så hade jag fått en lista på "problem". I denna lista så fanns bland andra noterade problem/fel, även ett antal fall där det angavs "Person är dubblett". Det var summa 8 par sådana. Kollade då hur det såg ut i DG82, och kunde då notera att fyra av dessa verkligen var "riktiga" dubbletter!
Bland de andra fanns det tre olika tvillingpar utan namn (dödfödda?), så det kunde ju ha varit dubbletter. Det sista fallet är troligen en felskrivning av en som gett mig info om två bröder i samma kull och har samma förnamn, men även fått samma begravningsdag...
Kollade då att köra "Sök efter dubbletter" i DG82, för att se om mina fyra fall av "riktiga" dubbletter rapporterades här? Det gjorde det inte - endast ett av dem hittade jag!
Det är visserligen svårt att hitta dubbletter på namn i DG82:s långa lista, eftersom den inte går att sortera om på dessa begrepp, men jag tror jag sökte tillräckligt noggrant i listan för att få syn på dem...
Nå, nu är tydligen inte heller Ahnenblatt fullständigt, för intill en av mina dubblett-par, så fanns det tillika en make - som också var en dubblett!
Av Jan Lilliesköld Fredagen den 26 mars, 2010 - 08:57: |
Hej igen!
Har nu även fått tillfälle att prova Hortlunds nya "Dubbelgångare2" (jmfr samma diskussion som här, fast för ett par år sedan), som används "fristående" på en GEDCOM-fil, istället för i ett släktforskningsprogram. Detta program visade sig fungera alldeles utmärkt för mina syften. Efter två körningar - en med födelsedatum och en med bara födelseår - så fick jag ut 7 misstänkta dubblettpar i vardera sökningen. Här fann jag då alla fyra ovan nämnda dubbletterna där jag via DG82 enbart kunde hitta en, samt även den av mig nämnda maken, som inte heller Ahnenblatt "fångade".
Dubbelgångaren2 har dessutom en fördel i att man kan använda sig av att söka utan exakt stavning. I mitt fall hittades därvid en dubblett där jag skrivit Andreas på den ena och Anders på den andre...
En stor fördel till här, var ju att listan av möjliga dubbletter blev väldigt korta, så inte mina "riktiga" dubbletter riskerar att "drunkna i mängden.
Kanske ska tillägga att min DG-bas rymmer drygt 21000 individer, så det är inte alldeles lätt att upptäcka dubbletter bara genom att göra utdrag soterade på namn och årtal...
Undrar hur det är för dem som har mycket större databaser än så?
Av Börje Williams Torsdagen den 2 september, 2010 - 00:14: |
Hej!Jag har nyligen för första gången försökt att bli vän med dubblettsökningen. Det finns brister i funktionen. Jag får en mycket lång träfflista, men hur ser jag antalet personpar?
Min databas omfattar 15 000 personer.
Börje
Av Runar Hortlund Torsdagen den 2 september, 2010 - 09:19: |
Hej Börje
Om jag får din adress så ska du få ett eget exemplar av DUBBELGÅNGAREN 2.
Det är ett utmärkt sätt att söka personer som förekommer två eller flera gånger i databasen.
Hälsar Runar