Gifte (och andra relationer)

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Gifte (och andra relationer)

Av Hans Svensson Lördagen den 6 juni, 2009 - 10:06:

Hur hanterar jag speciellt kvinnor som tar sin mans namn vid giftermål
Jag heter Svensson, min fru hette Bengtsson som ogift och därmed registrerad som Bengtsson i programmet. Men heter idag Svensson. Jag får ingen klarhet i det.
Har sett förslaget att registrera Bengtsson, g Svensson
Hälsningar

Av Runar Hortlund Lördagen den 6 juni, 2009 - 11:35:

Jag har här valt att låta damer behålla sitt efternamn från födseln, men i adressnotisen skriva in det namn som hon för tillfället vill ha med angivande av datum. Det kan ju bli ändrat igen med tiden.

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 6 juni, 2009 - 11:49:

Dubbla efternamn.

Det finns nog flera olika sätt att skriva detta men ingen regel.

Som det var tidigare i släkten så behöll ju kvinnan sitt namn vid giftemål så jag har följt samma regel genom hela mitt material att jag skriver kvinnans födelsenamn sedan lägger jag till hennes nya namn men inte med något g utan med mellanslag/blank ett bindesstreck mellanslag och det nya namnet. Anderdotter - Karlsson Det är viktigt med mellanslagen för att man skall kunna söka på båda namnen.

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 6 juni, 2009 - 11:53:

Ønsket som vi i Norge har yttret i flere år, men som ble nok en gang strøket pga. man trodde vi mente noe helt annet vil løse dette problemet.

I omtrent alle andre slektsprogram kan man legge til nye navn lik at man får ut

Bodil Hansdatter også kjent som Bodil Olsen etc.

(Usikker på hvorledes det presenteres i ulike program)

I gedcom-filer eksporteres hvert AKA-navn slik:

1 NAME Bodil /Hansdatter/
1 NAME /Olsen/

Om hun senere har et annet nickname vil det også kunne registreres.

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 6 juni, 2009 - 12:01:

Bonusbarn Fosterbarn.

Jag har skrivit ett förslag där man till dessa barn kopplar en notis liknande giftesnotisen där man har barnets koppling till sina biologiska föräldrar och bonus/foster föräldrar. Sedan skall man i utskriften kunna ange vilka föräldrar man vill ha med och om man vill ha med fosterbarnen i familje utskriften.
Den här notisen skall kunna vara synlig eller osynlig i utskrift och på skärmen.

Av Tom Barckman Lördagen den 6 juni, 2009 - 16:41:

I Disakulogen nr 65, 2004, på sid 25 ff har Eva Dahlberg gett ett bra förslag, som jag har använt sedan dess.
Lycka till!
//Tom

Av Maja Svärd Lördagen den 6 februari, 2010 - 19:38:

Idag har jag börjat mata in uppgifter, DG 8.2 men har kanske suttit för länge :(

Jag läser och läser men får inte ihop det, jag har råkat ange en kvinna som gift i fel generation, nu står hon som mor till den man hon borde stått som gift med. Jag har försökt med att dra och flytta men det går inte.

Av Maja Svärd Lördagen den 6 februari, 2010 - 21:58:

Efter en paus kunde jag inte låta bli att försöka igen. Nu ser det ut som att jag lyckats -efter att jag markerat den felgifta kvinnan som huvudperson kunde jag klicka på knappen "Giftet" och på så vis svara ja på frågan om jag ville koppla loss henne.
Sen kunde koppla henne som hustru och mor till rätt person.

Av Birgitta Åryd Söndagen den 22 augusti, 2010 - 17:14:

Två syskon har med Kungl.Majts allra nådigaste tillstånd fått ingå äktenskap år 1830.
Problem: programmet vill inte godkänna detta och vägrar skriva in kvinnans föräldrar eftersom de redan är registrerade på mannen.
Mannen och kvinnans gemensamma föräldrar blir ju både farfar/morfar och farmor/mormor till sina barnbarn.
Klarar inte programmet detta?

Av Christer Gustavsson (M04621) Söndagen den 22 augusti, 2010 - 20:47:

Se till att du har syskonen som huvudpersoner i varsin Översikt intill varandra.
Skapa sedan ett gifte för den ena partnern. Dra sedan den andra partnern till rutan Partner.
Simsalabin så blev syskonen gifta.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: