Av Maria Gällman Söndagen den 23 juni, 2002 - 18:36: |
Då jag saknar ett ämne för detta tar jag upp det under "övrigt".
VARFÖR har DIS tagit bort funktionerna för "Svenska Kyrkböcker online"?
Det förlorar mer än halva idéen att ha skaffat
GenLine abonnemang!
Någon som vet OM/HUR man kan kringgå detta, UTAN att behöva lägga in eget citat!?
Av Marianne Munktell Måndagen den 24 juni, 2002 - 07:47: |
Maria!
Se nedanstående inlägg i DIS Forum om DISGEN, http://www.dis.se/disforum/df_dg.htm . Du får alltså klaga hos Genline!
Inlägg 564: Koppling till Svenska kyrkböcker online? Till senaste inlägget.
Jag försöker koppla referenser för citat i rutan längst ner, märkt "Svenska kyrkböcker online". Jag högerklickar, väljer koppla men får bara texten "(ingen gid)" i rutan, trots att jag har DISGEN:s fönster "Svenska kyrkböcker online" öppet på avsedd sida. Vad gör jag för fel? Jag kör 8.0b.
Medlem 20666, Bengt Andréasson
Inlagt 05 February 2002 kl 22:47:41
Inlägg 566: Koppling till Svenska kyrkböcker online Referens till inlägg 564. Till senaste inlägget.
Tyvärr har man tagit bort kopplingsfunktionen i den senaste programvaran. Man har motiverat det med att funktionen inte var säker.
Medlem 3077, Holger Andersson, holgeran@telia.com
Inlagt 10 February 2002 kl 15:19:37
Av Sture Bjelkåker Tisdagen den 9 juli, 2002 - 19:50: |
DIS har inte tagit bort funktionen, utan den har fallit bort när Genline gjorde en systemändring för en tid sedan. Genline jobbar på att lösa frågan så att funktionen ska fungera igen, eventuellt är det klart i augusti.
Sture Bjelkåker / ordf DIS
Av Eva Dahlberg Torsdagen den 29 augusti, 2002 - 07:14: |
Hej! Enligt uppgift på Genlines hemsida så fungerar funktionen igen (anges under "Nyheter" 28 augusti 2002).
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg, medl 7851
Av Ulf Widén Torsdagen den 26 september, 2002 - 07:41: |
Jag har skaffat prenumeration hos Genline och kopplingen till citat fungerar utmärkt. Det jag inte har klurat ut är hur jag praktiskt hämtar tillbaka information. Om jag går in på en notis och visar ett citat, högerklickar på GID-nr och väljer visar, så hämtas rätt dokument fram. Jag hämtar upp Genlinefönstret och ser dokumentet, men högerklickar jag för att få fram verktygsmenyn där jag kan förstora/skriva ut etc. försvinner Genlinefönstret bakom Disgen. Hur löser jag detta? Har provat alla sätt jag kan komma på.
Vänliga hälsningar
Ulf Widén, medl 12993
Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 26 september, 2002 - 17:41: |
Hej Ulf m.fl.
Jag har nu varit i kontakt med Genline och pratat om detta problem. Jag fick inte ens upp något Gid nummer men såg Evas inlägg att Genline hade fixat problemet. Så det första är att ta hem en ny Finder från Genline.
Nu kan man få in referens numret, Gid, till den aktuella sidan. När man senare kommer till källan och vill se bilden, man skall då vara uppkopplad t.ex. via Disgen till Genline, och klickar på "Svenska kyrkböcker online" och visa ser det ut som inget händer men det finns ett par flikar nere under menyfönstret, Genline Family Finder och Svenska kyrkböcker online. Klicka på dom de är nu uppdaterade med det Gid som Du söker. Så via Genline finder fliken kan man också ändra bildstorlek.
Av Ulf Widén Onsdagen den 2 oktober, 2002 - 09:02: |
Hej, jag provar igen.
Funktionen hos Genline och kopplingen till citat fungerar utmärkt. Problem uppstår när jag går in på citat och väljer visa Genline-dokument. Jag hämtar upp Genlinefönstret och ser dokumentet, men högerklickar jag för att få fram verktygsmenyn där jag kan förstora/skriva ut etc. försvinner Genlinefönstret bakom Disgen. För att kunna använda Genline-fönstret måste jag stänga alla öppna fönster i Disgen. Det är inget bra. Hur löser jag detta? Har provat alla sätt jag kan komma på.
Vänliga hälsningar
Ulf Widén, medl 12993
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 2 oktober, 2002 - 22:03: |
Hej Ulf !
Nej Du behöver inte stänga några öppna fönster utan klicka på fliken "Genline finder" längst ner, under disgen.
Av Ulf Widén Torsdagen den 3 oktober, 2002 - 08:36: |
Hej Karl-Edvard och tack för ditt svar.
Det är helt riktigt som du säger att jag kan klicka på fliken Genline finder, och jag kan få upp dokumentfönstret, men jag kan inte maximera det för att få tillräcklig läsbarhet. Låter jag genline föstret vara maximerat från början går det överhuvudtaget inte att få upp det.
Har du något mer tips?
Hälsningar Ulf Widén/12993
Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 4 oktober, 2002 - 22:13: |
Hej Ulf !
Det har jag ingen förklaring till för jag kan ändra storleken både + och -
En annan sak som man skall tänka på här är att den Gid som man får markerad och sedan vill visa kräver vid visningen att man har behörighet d.v.s. har kontrakt.
Var noga med att även ange källan som kyrkboken volym och sida.