Av Lennart Ekström Tisdagen den 20 augusti, 2002 - 11:11: |
Är det någon som kommit på hur man ändrar namet i en underliggande ort som man själv lagt till där det ändrade namnet sedan slår i genom i hela det inmatade materialet.
MVH/Lennart
Av Christer Gustavsson Tisdagen den 20 augusti, 2002 - 18:53: |
1. Välj Redigera - Orter i menyn.
2. Markera orten du vill ändra.
3. Klicka på Ändra
4. Redigera ditt ortsnamn
5. Klicka OK
Nu har ändringe slagit igenom på det sätt du önskar. Om du är osäker, kan du klicka på Hjälp efter punkt 1, läsa och följa instruktionerna i hjälpen.
Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 20 augusti, 2002 - 23:09: |
Den automatiska ändringen i hela din databas är en av finesserna med att använda DISGEN-Orter!
Därför bör alla använda det!
Av Gunnar Jonsson Onsdagen den 21 augusti, 2002 - 08:51: |
Observera dock att om man lägger en ort fel, och flyttar den med klipp ut och klistra in, så måste man manuellt ändra texten i fältet "Namn i utskrifter"
Av Paul Olsson Onsdagen den 21 augusti, 2002 - 08:52: |
Jag har en databas med väldigt många personer och för ortnotisen har jag för hemman skrivit "på Näs 1:1", dvs "i" är undertryckt med ett mellanslag. Med detta skrivsätt går det inte att automatiskt konvertera till Disgen-orter. Antalet notiser har gjort att jag måste avstå från detta. Jag har sänt in önskemål om ändring men ännu så länge är jag ohörd.
Jag tycker också att när man registrerat Disgen-orten "på Gotland" inte skall behöva ändra preposition varje gång man använder den Disgen-orten. Också detta önskemål är framfört flera gånger.
Av Lennart Ekström Onsdagen den 21 augusti, 2002 - 10:02: |
Jag tackar så mycket för den fina responsen
MVH//Lennart
Av Runar Hortlund Söndagen den 26 januari, 2003 - 18:15: |
Är det riktigt att det finns dåde Bastuträsk kbfd och Bastuträsks kbfd
Av Joel Vogler Måndagen den 27 januari, 2003 - 01:17: |
Jag hittar båda bland mina DISGEN-orter också (Disgen 8.0c).
RSV har bara en variant (fast det har du kanske redan konstaterat) och man bör kanske hålla sig till den:
Bastuträsks kbfd 241701
Pastoratskod: I 10402
Namn: 1928-01-01—1933 Norsjö östra kbfd, 1933-05-12— Bastuträsks kbfd.
Indelning: 1928-01-01 bildat inom Norsjö församling.
Pastorat: Norsjö.
Av Ingvar Kärrdahl Tisdagen den 28 januari, 2003 - 23:26: |
Det finns några felaktigheter av det här slaget och det pågår en översyn av detta. Vi får hoppas att det snart kommer en rättelse.
Av Helen Strahl Tisdagen den 25 februari, 2003 - 20:24: |
Från början har jag registrerat på en nivå "Mästreda Pernilsgård" med beteckningen "gård". Efter ett tag kom jag på att det var bättre att ha bynamn och gårdsnamn för sig på olika nivåer. Jag började då att redigera i min orter. Jag lät namnet "Mästreda" stå kvar, raderade "Pernilsgård" och ändrade detta till "by". Jag lade till den nya nivån "gård" och namngav den till "Pernilsgård". I ortsregistret ser det nu jättefint ut, men på mina utskrifter och i personnotiserna på skärmen står det "Pernilsgård, Mästreda Pernilsgård, Sjösås" - kaka på kaka alltså. Vad göra???