Arkiverade (äldre) inlägg fram till 10 Januari, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: GEDCOM: GEDCOM - Export loggmeddelande : Arkiverade (äldre) inlägg fram till 10 Januari, 2003
Av Ulf Widén Torsdagen den 26 september, 2002 - 08:02:

När jag ska exportera till en GEDCOM-fil(5.5) ser jag i loggen att det står "2 Kommentarer i händelsnotiser påträffade, kan ej exporteras till GEDCOM". Det är utmärkt information, men hur får jag tag på dessa?

Vänliga hälsningar
Ulf Widén, medl 12993

Av Patrick Cotteverte Söndagen den 5 januari, 2003 - 12:38:

Hej,

Som Ulf, får jag meddelandet ” 217 Kommentarer i händelsnotiser påträffade, kan ej exporteras till GEDCOM” ,när jag ska exportera till en GEDCOM-fil(5.5).
Är det en bug? Help!
Hälsningar

Av Elisabet Bergkvist Söndagen den 5 januari, 2003 - 15:54:

Sedan version 8.0b tas tyvärr inte kommentarer till händelsenotiser med vid export till GEDCOM.
Vill man (som jag) absolut ha med dem, får man vid sidan av sin ordinarie DISGEN-installation även installera DISGEN 8.0a. Det är möjligt att det går att hänvisa till samma data-katalog, men jag gör inte det av säkerhetsskäl. I stället gör jag en back-up av min "arbets"-DISGEN, som jag sen läser in i 8.0a. Sen gör jag en GEDCOM-export.
Det gäller att hålla isär versionerna, och inte börja lägga in data på fel ställe!
Man får ialla fall en extra back-up, även om den ligger på samma hård-disk.

mvh Elisabet

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 5 januari, 2003 - 22:45:

Gedcom export med missade kommentarer.
Vad är anledningen till att inte kommentarerna tas med vid Gedcom exporten ?
Det måste vara ett annat fel som rättas på detta sätt för man ändrar väl inte i programmet under en och samma version annars.

Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 7 januari, 2003 - 11:12:

Gedcom och missade kommentarer.
Meddelandet att en kommentar har påträffats i en händelsenotis men inte tagits med i exporten är resultatet av fel nr 510.
I och med denna rättning får vi meddelande om att kommentaren inte tas med. Den togs inte med tidigare heller, alltså inte heller i ver 8.0a, men därom visste vi ingen men nu vet vi.

Av Elisabet Bergkvist Tisdagen den 7 januari, 2003 - 13:38:

I version 8.0a exporteras kommentarer till händelsenotiserna. Det låter inte så om man läser rättelsen till bug 510, men jag använder Disgen 8.0a som jag beskrivit ovan, och får med kommentarerna.

mvh Elisabet

Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 7 januari, 2003 - 22:04:

Gedcom export av kommentarer.
Jag har testat ett flertal varianter med gedcom 4 och 5.5 men får inte med några kommentarer i ver 8.0a .

Av Elisabet Bergkvist Onsdagen den 8 januari, 2003 - 13:49:

Mycket märkligt. Det är kanske olika kommentarer vi menar. Den kommentar som jag avser är till Händelserna, t. ex i dödnotisen kan man lägga in en kommentar "i pesten" och hela notisen blir då (taget från Disgens hjälptext) "Död i pesten 1710 i Karlshamn". I Disgen 7 var detta det enda sättet att lägga in dödsorsaker, och därför har jag många sådana kommentarer.
Min version av Disgen 8.0a har datum 2001-06-16 13:47 och ger dessa rader vid utdrag till en GEDCOM-fil:
1 NAME Bengta/Olofsdotter/
1 DEAT
2 NOTE i pesten
2 DATE 21 JUN 1711

I Disgen 8.0c blir motsvarande utdrag:

1 NAME Bengta/Olofsdotter/
1 DEAT
2 DATE 21 JUN 1711

mvh Elisabet

Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 9 januari, 2003 - 14:49:

Gedcom missade kommentarer.
Ja det är nog riktigt att det finns en note med i gedcom men jag har importerat gedcomfilen och där finns ingen kommentar med.
Prövade tidigare med en anteckning på en text vilken också 8.0c räknar till kommentar men nu också med född tvilling .... vilket blir född .... vid import.

Av Patrick Cotteverte Fredagen den 10 januari, 2003 - 19:11:

Jag har prövat tidigare version av disgen, det här felet är inte ny. Jag har länge velat föra över data till ett annat program för att köra parallelt. Jag kan dock säga att en del information överförs, varför?

mvh Patrick