Arkiverade (äldre) inlägg fram till 3 februari, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Koppling till DISBYT och Genline: Koppling till Genline: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 3 februari, 2003
Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 6 december, 2002 - 22:27:

Förslag för Genline via Disgen.
När man via Disgen kopplar upp sig till Genline och får upp en sida som man vill skriva av så kan man inte komma åt Disgens underliggande meny eftersom Disgen kräver att dom avslutas innan man kan komma tillbaka till t.ex. grunddata menyn.

Det borde vara så att man kan lägga upp Disgen i ena halvan av skärman och ha Genline på den andra halvan och arbeta i båda delarna.

Det går att göra om man kör Genline direkt via deras hemsida och samtidigt Disgen men då missar man ju möjligheten att registera kopplingen, GID numret i Disgen.

Vore intressant att läsa om det finns fler som har synpunkter om detta.

Av Ulf Widén Onsdagen den 11 december, 2002 - 11:39:

Hej Karl-Edvard,

det var precis detta jag försökte påvisa i mina tidigare inlägg. Det borde vara så att man inte behöver stänga något fönster. Det är lite stökigt som det är nu.

Hälsningar Ulf Widén

Av Maria Gällman Måndagen den 6 januari, 2003 - 17:53:

Hej!
Vid val av Utskrift/Utgående från källor... så kommer inte det Genlinenummer med som jag kopplat in - Varför?

Det Genlinenumret är ju också en källhängivelse.

Tacksam för svar!

Mvh Maria

Av Kennet Melander Söndagen den 2 februari, 2003 - 17:17:

Jag får inte Verktyg->Genline att fungera i Windows 2000 Professional. Hade tidigare Windows 98 där det fungerade utan problem.
Använder Disgen 8.0c och har installerat GFFinder2.exe .
Verktyg->Genline ger ett nytt fönster "Fel" där det står : "Kunde inte ladda GFFinder. Du måste installera GFFinder som du kan hämta på www.genline.se."
Genline funkar naturligtvis om man tar det via Start->Program...
Har någon en åtgärd att föreslå ?
Hälsningar Kennet

Av Maria Gällman Söndagen den 2 februari, 2003 - 18:23:

Hej Kennet,
jag hade exakt samma problem i början (använder också Win2000Professional med Disgen 8.0c), men efter att ha ominstallerat GFFinder från www.genline.se och startat om datorn ett par gånger så fungerade det.

Det är i alla fall värt att prova.

Hoppas det fungerar för dig med!

Av Kjell Söndagen den 2 februari, 2003 - 18:40:

Hej Maria!
I vilken katalog installerade du GFF?

Av Maria Gällman Söndagen den 2 februari, 2003 - 18:59:

Hej Kjell!
Gick in på denna sida: http://www.genline.se/komigang/

Laddade ner filen: GFFinder2.exe

När man ska välja var man vill lägga installationsfilen, så väljer jag alltid (för de filer jag inte behöver spara) att spara ner filen på skrivbordet (desktop)

Sen är det bara att vänta till filen är nedladdad, då stänger jag av samtliga program som jag har igång, och går till skrivbordet och dubbelklickar på den nedladdade filen, då startar installationen av programmet och man får svara på eventuella frågor.
GFFinder2.exe lägger sig själv i katalogen: C:\Program Files\Genline\GFFinder

Lycka till!

Av Kjell Johansson Söndagen den 2 februari, 2003 - 19:44:

Hej Maria!

Nu har jag installerat i C:\Program\Genline\GFFinder detta eftersom jag inte använder katalogen ProgramFiles. Men det fungerar inte (ännu). Har även kört uppdat. 8.c. Jag använder Office XP Pro.

Kjell

Av Maria Gällman Måndagen den 3 februari, 2003 - 09:47:

Hej Kjell!
Då kan jag inte hjälpa dig, kontakta Genline!

Mvh Maria

Av Kennet Melander Måndagen den 3 februari, 2003 - 10:41:

Win 2000 Verktyg->Genline fungerar för mig nu !
Ombootning hjälpte inte så jag hämtade och installerade 'genlineupdate.exe' som egentligen "tillhör" Disgen 8.0a och bootade om !
Sedan fungerade det.
I beskrivningen till 'genlineupdate.exe' står det att filen 'Program\DIS\DISGEN8\NPlugBridge.dll' skall vara 68 kbyte stor, men den fil jag hade efter installation av Disgen8 + 8.0c + GFFinder2.exe var mindre, så jag blev misstänksam.
Är detta DIS eller Genlines ansvar ?
MVH Kennet