Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 februari, 2004

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Återläsning från Cd: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 februari, 2004
Av Kerstin Torsdagen den 31 oktober, 2002 - 09:40:

Går det att säkerhetskopiera på Cd? Jag har försökt men sedan kan jag inte återläsa.

Av Roland Ek Torsdagen den 31 oktober, 2002 - 10:39:

Hej!

Jag gör all min DG-8.0b backup på två identiska CD-RW skivor. (En förvaras på landet och en hemma.) Denna typ av skivor (UDF) går dock nästan bara att återläsa i en CD-brännare! Det var lite strul med detta i tidigare versioner av DG!

För övrigt skall det även fungera med CD-direct, eller vad den varianten kan heta för just ditt brännarprogram, där vanliga CD-ROM används, som en "extra hårddisk". Dessa måste man dock specialbehandla innan de kan användas från vanliga CD-spelare! Verktyget finns med i brännarprogrammet.

Har du en tidig version av DG, så kopiera ned filen från skivan till en hårddisk och läs in den därifrån. Tänk då på att en fil, oftast förblir skrivskyddad då den kopieras från en CD-ROM till en hårddisk!

Av Karl-edvard Thorén Fredagen den 1 november, 2002 - 16:47:

Säkerhetskopiering och återläsning till/från CD.
Efter vad som sagts mej så kan det vara problem att använda CD som extra disk vid säkerhetskopieringen därför att CD'n går för fort i förhållande till säkerhetskopieringen som skall komprimera filerna.
Så gör alltid säkerhetskopien till disk och kopiera sedan från disk till CD med olika namn varje gång så har Du flera generationer säkerhetskopior.
Samma vid återläsning och som sagt tag bort skrivskyddet efter kopieringen till disk.

Av lars Skillius Måndagen den 4 november, 2002 - 07:20:

Karl-Edvard! För att eliminera all risk för missförstånd vill jag ställa följande fråga.
Problemet du nämner ovan gäller väl endast om man säkerhetskopierar på CD efter att ha använt DISGENs komprimering, samma komprimering som kommer till användning vid ordinär säkerhetskomprimering på diskett? Men om jag säkerhetskopierar på CD utan komprimering, t ex direkt från utforskaren, kan väl knappast sådana problem uppstå?

Av Roland Ek Måndagen den 4 november, 2002 - 09:08:

Testa!

Det är nog det enda sättet, att få reda på om just ditt system fungerar.

Jag har under flera år kört direkt med DG-s egen backup till och från CD-RW utan andra problem än, att tidiga DG versioner inte kunde läsa UDF-formatet. Numera går allt helt problemfritt. Varken skriv eller läsproblem! Har haft olika datorer och brännare. Kopierar då och då även hela DG-biblioteket till CD.

Kör just nu Windows ME i en Scaleo 1,2 Ghz och 256 Mb RAM, med en Samsung 8-8-32 ggr och Adaptec Easy CD 4.0. Har kört WIN-98, Windows NT4 och 2000 WS, även med betydligt snabbare brännare.

Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 5 november, 2002 - 21:59:

Lars! Säkerhetskopiering. För att undvika missförstånd vill jag uppmana alla att skilja på säkerhetskopiering och vanlig kopiering. Säkerhetskopiering skall betyda den kopiering med komprimering som man gör i Disgen. Att kopiera över datafilen till CD tycker jag vi kallar kopiering.

Av Bengt Humble Lördagen den 14 december, 2002 - 13:07:

Tack Karl-Edvard för distinktionen mellan säkerhetskopiering och kopiering. Jag är sporadisk inskrivare i Disgen och har inte förstått hur säkerhetskopieringen fungerar.

Kan någon upplysa en nybörjare i följande:

Efter lite strul som medfört att jag fått en ny hårddisk installerad har jag nu 2 upplagor av Dg8Data. En på ca 86 MB som ligger i en av datakillen överflyttad mapp på skrivbordet och en på ca 44 MB som ligger på C:. Den är återläst från en zipskiva som jag på något sätt lyckades skapa som säkerhetskopia före i strulet.

Frågor:
1. Vilken Dg8Data mapp är den rätta?
2. Är skillnaden i storlek beroende på ev. komprimering?
3. Hur syns det? Disgen ligger bland övriga program och inläst material går att fortsätta på.
4. Är det någon skillnad i säkerhet på "säkerhetskopiering" enligt programmet och vanlig "kopiering" till en zipskiva? Eller är det bara en utrymmesfråga. (Jag har bara ca 2000 personer än så länge.)

Av Gunnar Jonsson Lördagen den 14 december, 2002 - 18:58:

Hej Bengt. Ska försöka skingra dimman så gott jag kan.

1. Kolla datum på flockfilen/filerna. Dvs de filer i D-STAND som har filändelsen .dg8. De med senast datum är den du senast ändrat i. Men den som datakillen kopierade över till nya disken borde ju vara den senaste versionen.

2. Mystiskt. En återläsning från zipskiva borde göra filerna i ursprunglig storlek.

3. Se punkt 1. Men har du använt disgen och ändrat hos någon person, så får flockfilen nytt datum.

4. Säkerhetskopieringen skapar en komprimerad zip-fil. Den vanliga kopieringen gör helt enkelt bara en kopiering. Skillnaden för disgen är ingen.

Men 86 MB var verkligen stort. Själv har jag drygt 11000 personer, men DG8DATA är bara på 12 MB. Men du kanske har en massa bilder/kartor inlagda. Om du har bilder som tar upp så stor plats, tänk på att i detta sammanhang har storleken ingen betydelse :-) En bildfil behöver inte vara större än att den blir bra i en utskrift. Mina filer ligger på mellan 50 och 100 kB i jpeg-format. Då blir de bra med en bildhöjd på 50 mm. Du kan ha originalbilder med bättre kvalitet på hårddisken, men de du lägger i DgPic kan du göra med mindre upplösning.

Av Karlsson Fredagen den 13 februari, 2004 - 13:55:

Jag har tidigare använt mig av Disgen (minns ej vilken version) men allt försvann då min gamla dator kraschade. Nu har jag Disgen 8. För att undvika att allt eventuellt går förlorat igen vill jag spara det jag lagt in direkt på cd-skiva (genom bränning på CD-R). Så här har jag tänkt göra: efter att lagt in något nytt på Disgen så avslutar jag med att spara detta via bränning på en och samma cd hela tiden. Hur gör jag?

Av Marianne Munktell Fredagen den 13 februari, 2004 - 14:37:

"Karlsson"!

Du kan göra en säkerhetskopia till fritt vald enhet och lägga den någonstans på hårddisken. Sen kan du bränna filen på CD.