Av Birgitta Modin-Gjerling Söndagen den 29 februari, 2004 - 22:27: |
Vid överföring från gammal dator med Windows 98 till ny dator med Windows XP har följande inträffat: I nya datorn kommer inte DATUM och ORT i GRUNDDATA vad gäller BÅDE FÖDD och DÖD ut i översikten. När man trycker F6 eller klickar på VISA NOTISER i vänsterkanten i översikten finns allting på en enda lång rad med lodräta streck mellan varje notis, som tidigare var listade lodrätt så att säga. Det finns ingen rullningslist i nederkanten.
Använder Disgen 8.
Ett par andra saker har även inträffat i den nya datorn(som fungerar perfekt i andra sammanhang), nämligen att i föräldragifte på översikten saknas sista bokstaven; gift blir gif, sambo blir samb, utom äktenskap blir utom äktenska osv osv
Stort behov av hjälp då jag har ett antal arkiv med totalt cirka 86000 personer i mindatabas.
Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 1 mars, 2004 - 21:05: |
Installation av Disgen i ny dator.
Hej Birgitta! Det var många problem på en gång så jag får väl börja med några frågor.
Du kör väl disgen ver 8.0c Det är väl en säkerhetskopia från den gamla datorn som Du läser ner på den nya. Har Du säkerhetskopian på diskett eller CD. Gick återläsningen av säkerhetskopian utan anmärkning.
Av Elisabet Bergkvist Tisdagen den 2 mars, 2004 - 17:06: |
Hejsan!
Kolla kompatibiliteten. I Windows XP finns en ny flik för ett programs egenskaper, Kompatibilitet.
Där kan man sätta kryss för om man vill att ett program ska köras i kompatibilitetsläge med t. ex. Windows 95. Om det finns ett kryss här, kan konstiga saker hända. Det ska alltså INTE vara ikryssat (och varför det skulle vara det vet jag inte).
Hoppas att det hjälper.
mvh Elisabet
Av Gabriel Frisk Onsdagen den 3 mars, 2004 - 12:31: |
Birgitta, om du har mappen Dg8Data kvar på W98-maskinen föreslår jag följande åtgärder:
1) Kopiera hela mappen Dg8Data till en CD eller till något annat flyttbart medium.
2) Avinstallera DG8 och ta bort mappen Dg8Data från XP:n
3) Kopiera mappen Dg8Data från CD:n till roten (= C:, D: o.s.v., C: är standard) på en partition i XP:n.
4) Installera Dg8, ställ in programmet så att det pekar på rätt data-mapp. Nu bör det fungera.
Om det inte går att bränna på W98:an, men du har maskinen kvar, kan du be någon datanörd om hjälp med att skruva ut hårddisken från 98:an och tillfälligt flytta den till XP:n för kopieringen.
Hoppas att det löser sig!
Mvh
Gabriel
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 3 mars, 2004 - 22:01: |
Installation av Disgen på ny dator.
Jag tycker det här med Birgittas problem spårar ur totalt när hon inte svarar på våra förslag då kan det inte bli någon problembestämning bara en massa gissningar.
Så Birgitta vill Du ha hjälp så svara på våra inlägg.
Jag tycker nog att man i stället för att bränna hela Dg8data skall ta en säkerhetskopia till disk och om den är för stor för diskett bränna den till Cd.
Av Gabriel Frisk Torsdagen den 4 mars, 2004 - 09:40: |
Jaah, jag funderade på det att sista bokstaven saknas i endel ord som hon säger och enligt min mening tyder det på en korrupt säkerhetskopia, därav mitt förslag att kopiera 1:1. Dg8Data innehåller ju förutom själva data också alla systeminställningar, så om det fungerade i 98:an bör det fungera också efter flyttningen utan att man behöver ändra i inställningarna. Men det är klart, om Birgitta inte hör av sig är det nog svårt att hjälpa!
Mvh
Gabriel
Av Marianne Munktell Torsdagen den 4 mars, 2004 - 12:45: |
Birigtta skrev till några faddrar igår och berättade att Elisabet Bergkvists råd om kompatibiliteten i XP hjälpte.
Som fadder är det trevligt om man får feed back, dvs får höra att något har lyckats, inte bara när det har misslyckats. Detsamma gäller DIS Forum.
Av Birgitta Modin-Gjerling Torsdagen den 4 mars, 2004 - 17:49: |
Hej och TACK för hjälpen.
Det hela löste sig genom Elisabets recept.
Något att tänka på för den som byter PC.
Gör alltså följande:
1. Högerklicka på programmet (Disgen-trädet)
2. Välj Egenskaper
3. Välj fliken Kompabilitet
4. Ta bort bocken i kompabilitetsläget
5. Klicka OK
Hälsningar / Birgitta
Av Lennart Johansson Torsdagen den 4 mars, 2004 - 19:03: |
Det funkar inte
Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 4 mars, 2004 - 21:26: |
Det Funkar inte, vadå vad är det som inte funkar. Ge en referens till vad Du svarar på.