Av Olof Mattisson Söndagen den 27 juli, 2003 - 11:50: |
Jag är nybliven Disgen-användare, och har fastnat på att jag inte kan begripa hur jag kopplar en källa till grunddata i en personnotis. Jag väljer "Ändra personnotiser", går till tex "Född" och till lampknappen bredvid "Källa:"-raden, får upp "Välj ett citat"-rutan, och går i trädet till "Muntligt" varunder jag lagt in "Kalle Pettersson", som jag förväntansfullt markerar. Men jag kan inte välja eller få in Kalle Pettersson på "Källa:"-raden eftersom "Ok"-knappen är skuggad och jag inte kan finna någon annan möjlighet.
Tacksam för snabb hjälp!
Mvh, Olof
Av Stefan Granat Tisdagen den 29 juli, 2003 - 07:44: |
Markera "Kalle Pettersson" och tryck sedan på knappen "Nytt citat" och fyll i önskad information. När du sparat det nya citatet går det att använda OK-knappen.
Det är alltså inte källan utan citat ur källan som kopplas till de olika notiserna. (För att citera ur Disgen-manualen: "Med citat menas ett utdrag ur en källa som belyser eller styrker den händelse eller det samband dit citatet kopplas").
Lycka till
Stefan
Av Eva Dahlberg Tisdagen den 29 juli, 2003 - 22:33: |
Hej! Man kan även använda "tommma citat", och hänvisa direkt till källan, men man måste använda citat i någon form. I gamla DISForum skrev jag så här hösten 2001 (inlägg 526):
'Hej! Det måste finnas ett citat inlagt för att källan ska kunna användas. Däremot behöver inte citatet innehålla något, man kan välja att lämna det blankt/tomt - och väljer då att kryssa i rutan "Hänvisa till källa" uppe på citatfliken. Detta beskrivs i Handledningen på sid 31 under rubriken Citatfliken - Hänvisa till källa; det framgår bara inte tydligt att man kan välja att inte ha någon information i citatet. Texten vid citatbladet i trädstrukturen ändras också till "Hänvisa till källa". Du får därmed varje gång i källhänvisningarna möjlighet att använda källan (boktiteln i den korttitel form du valt). Är det en kyrkobok behöver/bör man lägga till församlingsnamn och länsbokstav framför t.ex C:1 annars skrivs det inte ut, även om det finns med i trädstrukturen. I exemplet på sid 30 i handledningen framgår det inte, men av hjälpen i programmet - Dialog/Källor och citat/flik Källa - framgår det.'
mvh, Eva Dahlberg
Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 2 augusti, 2003 - 20:59: |
Olof, då du är nybliven DISGEN-användare föreslår jag att du avvaktar med att använda den relativt omfattande citat- och källfunktionen. Inte så att jag säger att du inte skall lägga in källuppgifter! Men du kan helt enkelt skriva in direkt i Källa-fältet (dvs utan att klicka på lampan, som startar specialfunktionen).
Av Bosse.Ramskold Måndagen den 9 februari, 2004 - 15:43: |
Hej,
Jag har använt den nya källstrukturen i Disgen 8.0c och hänvisat till källa i citat och trodde detta var bra. Problemet är att jag vid utskrift inte vill ha med citatnummer BARA källan.
Ex: [Hille C:2] inte [Hille C:2 <2>].
Har letat i manual och inställningar för tavlor/antavlor/stamtavlor men får inte till det.
Vad gör jag fel??
Vore mycket tacksam om någon kan hjälpa till med detta.
Mvh,
/Bosse
Av Eva Dahlberg Tisdagen den 10 februari, 2004 - 07:13: |
Hej! Jag instämmer eftersom jag har samma problem. När det gäller hänvisning till någon cd-skiva som Sveriges dödbok eller Sveriges befolkning har jag använt tomt citat och hänvisa till källa. Men det blir ju inte som jag tänkt mig.
Jag vill ju då antingen ha namnet på källan eller ett källnummer, inte båda.
Hälsningar,
Eva medlem nr 7851
Av Kjell Weber Tisdagen den 10 februari, 2004 - 10:55: |
Hej Bosse!
Du kan få det som du vill ha det.
Hos en ny källa skriver jag överst i raden "Kort titel", Hille C:2.
Sedan gör jag ett citat under denna källa, men bockar i överst "Hänvisa till källan".
Då blir utskriften "Hille C:2".
Det är det som står i "Kort titel" plus exempelvis "sida" hos citatet som syns vid utskrift.
Därför tycker jag att texten "kort titel" är missvisande, (det borde bara stått "Titel"), här bör man skriva utförligt, församling (län), bok, och ange ex. sidnr. i fältet "Sida" i citatet.
Av Bosse Ramsköld Tisdagen den 10 februari, 2004 - 11:47: |
Märkligt, jag har gjort precis som du beskriver Kjell. Kan det vara ngn inställning vid tavlor/antavlor/stamtavlor? Har provat "alla" varianter men blir inte av med referensen till citatet. Antingen försvinner hela källan eller så får jag både källa och hänvisningssiffra till källa.Har dessutom varit i kontakt med fadder som inte heller kunde lösa problemet...
Mvh,
/Bosse (10640)
Av Bosse Ramsköld Tisdagen den 10 februari, 2004 - 12:02: |
Problemet är löst! Under menyn Inställningar-Register finns en flik som heter Citatförteckning. Tar man bort detta kryss så blir man av med citatreferensen! Tycker inte att det var helt logiskt att se kopplingen till utskrifter, även om jag nu har hittat det på sid.43 i manualen.
Mvh,
/Bosse
Av Eva Dahlberg Söndagen den 15 februari, 2004 - 09:21: |
Tack - det förklarar varför jag haft känslan att det blivit rätt innan, det var när jag inte ville ha så mycket utskrivet och körde alla register utom personregister avkryssade. Nackdelen med den kopplingen är då att i så fall får jag inga källregister alls utskrivna med min antavla/stamtavla/släktmatrikel, utan bara angivet inne i texten vid varje persons notiser.
Man får då i stället skriva ut en separat källförteckning utifrån Utskrift/Utgående från källor. Men då kan jag i alla fall jobba vidare med mitt träd med förvissningen att det ser vettigt ut i texten.
Hälsningar,
Eva
medlem 7851