Av Mats Norberg Onsdagen den 9 juni, 2004 - 07:31: |
Hej släktforskningskollegor!
I ett flertal anor i min släktforskning uppträder s.k dubbelgångare. T ex min mormors far är samma person som min morfars morbror. Detta gjorde att min morfar och mormor var kusiner.
Kan någon hjälpa mig med att lättfattligt beskriva hur jag lägger in denna person i programmet Disgen för att undvika att skapa en dubbelgångare? Har försökt att 'förstå' beskrivningen i manualen till programmet men får det ej att gå ihop - beskrivningen är så rörig.
Har även andra personer som i olika generationer kommer att spela dubbla roller i min antavla. I ett fall rör det sig om en kvinna som gifte sig med en av mina anfäder. När hon senare som änka åter blev gift med en annan man som även han förekommer i samma antavla har jag samma problem.
I båda fallen är hon en ingift ana till mina anfäder - dock blir ju även hon en 'dubbelgångare' då hon blir registrerad som två olika personer.
Vore mycket tacksam om någon kollega på ett enkelt sätt kan beskriva hur jag förfar med personer som dessa. Vill ju inte ha dem som dubbelgångare och kanske går det att i efterhand justera dessa misstag.
Bästa hälsningar till er alla
från Mats Norberg i Borlänge [Dis medlem 27945]
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 9 juni, 2004 - 09:48: |
Anförluster, dubbelgångare.
Hej Mats !
Dina anförluster fixar Du genom att ta t.ex. mormors far som huvudperson i familjemenyn, klicka sedan på knappen koppla eller tryck F12 då får Du en dybbelmeny på den här familjen, gå sedan på "välj person" (den glade gubben) och leta reda på morfar mor och ta in honom som centrumperson i ena menyhalvan. OBS att nu får det inte finnas några föräldrar eller föräldragifte på morfars mor. Lägg nu musen på morfars mor håll vänster musknapp nere och dra över personen till andra menyhalvan till mormors fars gifte eller hans barn, när det kommer upp en röd skylt som talar om att nu sker koppling då släpper Du musknappen.
Hoppas nu att jag hållit reda på personerna men funktionen är att ha familjen på ena sidan och det barn man vill koppla in till familjen som centrumperson på andra sidan och där utan föräldrar.
Av Mats Norberg Onsdagen den 9 juni, 2004 - 19:23: |
Hej Karl-Edvard!
Tusen tack för Ditt snabba svar!
Det är verkligen skönt att veta att man kan vända sig till kollegor med frågor och snabbt få svar.
Dock måste jag be Dig om ytterligare hjälp - får liksom inte det här att fungera, jag är väl ovanligt trög idag! Hi Hi! Jag skall försöka förklara situationen mer detaljerad igen, så kanske Du kan förklara en gång till för mig och jag skall försöka få det hela att fungera.
Situationen är som följer:
Min mormors far, Johan Pihlblad förekommer redan nu två gånger i min antavla på följande sätt:
1 Som just min mormors far
2 Som b r o d e r till min morfars mor, Johanna
och förekommer alltså här i syskonskaran
D v s
Johan och Johanna förekommer 'bredvid' varandra i antavlan, Johan som mormors far och Johanna som morfars mor. Anorna bakom Johan och Johanna blir ju därmed identiska. Jag har redan åtskilligt med anor bakom Johanna men ej brytt mig om att registrera samma personer bakom Johan. Så bakom honom är det 'tomt' än så länge. Dock förekommer han ju som syskon till Johanna och de andra barnen till Johan och Johannas föräldrar - därmed blir han ju automatiskt en 'dubbelgångare'.
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår när Du säger att det inte får finnas några föräldrar eller föräldragifte - det måste alltså innebära att jag måste radera dessa på den ena sidan eller? Ber om ursäkt för min okunskap att förstå men hoppas på förståelse - just nu bara snurrar det! Är mer än säker på att Du kan hjälpa mig.
Tack på förhand för hjälp och visat intresse!
Bästa hälsningar från,
Mats Norberg i Borlänge
Av Mats Norberg Lördagen den 12 juni, 2004 - 11:40: |
Hej igen Karl-Edvard!
Ville bara berätta att jag fick det hela att fungera tack vare Ditt tips!
Jag har läst det hela om och om igen och provat mig fram och till slut fick jag det hela att fungera.
Tusen tack för hjälp!
Bästa hälsningar
från Mats Norberg i Borlänge
Av Christer Jednell Fredagen den 19 december, 2008 - 19:07: |
Hej!
Jag har nu i höst börjat att släkt forska och har köpt programmet Disgen 8, är med i föreningen mitt medlemsnr där jag har och lägger in min släkt.
Har en fråga:
Det är så att jag har lagt in min mor under hennes biologiska mor som dog när hon bara var två år gammal. Hon adopterades då av hennes farmor. Nu undrar jag hur jag skall göra för
att få registrera henne som barn även under sin adoptiv mor (farmodern). Det var ju denna person som jag kallade för moror. Det var inte förrän min mor var mycket sjuk som jag fick
reda på hur släktförhållandet egentligen var.
mvh
Christer Jednell
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 19 december, 2008 - 21:53: |
Inläggning av adopterade barn
Vi har tyvärr ingen funktion där man kan ge en person dubbla föräldrar.
Enda lösningen, även om den inte är bra, är att lägga in barnet två gånger.
Nu blir det ännu mer komplicerat om det i stället är så att en barnaskara har fått en ny familj.
Ange i födelsenotisen i adoptivfamiljen t.ex. Född adoptivbarn xxxx-xx-xx i .............
Sedan blir följdfrågan i vilken familj lägger man in barnets barn för man skall nog inte fortsätta att dubblera utan välja en familj där släkten fortsätter.