Av Sigvard Boström Onsdagen den 31 juli, 2002 - 19:11: |
Jag har stött på ett problem vid utskrift av Ny sidindelad antavla. Ett föräldrapars vigsel kommer inte med trots att den finns inmatad. Det verkar bero på att mannen hade barn i ett tidigare gifte. Är det någon inställning jag missat? Har ev. funktionen ”Numrera gifte”, som jag inte riktigt förstår, något med saken att göra?
Av Klas Kohlström Söndagen den 10 november, 2002 - 10:10: |
Jag är inte bergsäker på exakt vari ditt problem ligger, men kan tänka mig ett av två följande alternativ, för såvitt det inte är själva vigseldatum som inte kommer med:
1. Om det är mannens barn i det tidigare äktenskapet som är din ana, så kommer självklart inte hans hustru nr 2 och hennes anor med vid en antavla, och tvärtom.
2. En tankemiss vid programmeringen är annars följande. Jag har ett barn som är fött som s.k. trolovningsbarn, dvs ett föräktenskaplingt (inte utomäktenskapligt!) barn. Därefter gifte sig föräldrarna, så att resten av syskonskaran är iä-barn. Problemet är nu vilka av barnen som ska få äran av att ha en pappa och vilka som av Disgen kommer att anses såsom faderlösa.
Sätter jag mannen som fader till trolovningsbarnet(-barnen), så blir alla nästkomande barn faderlösa och tvärtom. Om jag tror mig om att kunna lösa saken så, att jag sätter mannen som far till både trolovningsbarnet och till de nästkommande, så får jag två identiska personer fast med olika Disgennummer, och likafullt betraktar Disgen inte dessa som fader till alla moderns barn - vilket han ju de facto är.
Vid en utskrift ser allt helt normalt ut, men vid skapandet av an- eller stamtavlor kan Disgen inte hantera förhållandet på rätt sätt.
Samma problem uppstår om mannen mitt under sitt äktenskap blir far till ett uä-barn och man vill ha med även detta. Då måste man sätta detta barn först eller sist, annars får man inte bara dubblera, utan t.o.m. tripplera fadern!, dvs skriva in hans namn som far till de äldsta barnen, därefter som far till uä-barnet, och till sist som far till resten av hans iä-barn! Samma persom fast med tre olika Disgennummer.
Jag har skrivit och påpekat detta, så låt oss hoppas att man finner en lösning på ett, som jag tror, mycket vanligt problem.
Ge gärna en mer uttömmande bild av den akt. familjen (med personerna representerade av var sin bokstav exempelvis), så kan kanske någon bättre förklara saken, om du inte känner igen dig i någon mina två beskrivna situationer.
Mvk Klas
Av Joel Vogler Söndagen den 10 november, 2002 - 10:54: |
Det problem som Klas pekar på under punkt 2 grundar sig enligt mitt förmenande på programmerarens misstag att placera valen "Före äktenskapet" och "Utom äktenskap" bland uppgifterna för gifte (motsv). Även om föräldrarna senare gifter sig är ju barnet fött före/utom äktenskapet!
Dessa uppgifterna borde inte vara knutna till relationen utan till BARNET, och valen alltså istället finnas med bland uppgifterna för personnotisen. Har jag fel, eller kan man hoppas på en programförändring?
Av Gunnar Jonsson Söndagen den 10 november, 2002 - 11:29: |
Man kan numera koppla samma person som fader både i det "föräktenskapliga" giftet och i det "riktiga" giftet, vilket väl borde lösa ovanstående problem.
Och det är inget programmeringsmisstag att placera valen "före" och "utom" bland gift-uppgifterna. Alla relationer mellan individer i disgen kopplas samman i en giftnotis, varför även ett oä barn måste kopplas till ett gifte för att kunna relateras till sina föräldrar. Vad man sedan kallar giftet i utskriften väljs i giftnotisen.
Av Sigvard Boström Söndagen den 10 november, 2002 - 21:15: |
Hej Klas!
Tack för ditt svar. Jag har nog uttryckt mig lite oklart. Problemet uppstår när jag skriver ut en ny sidindelad antavla där jag på sista raden för varje ana valt att skriva ut yrke för mannen och vigseldatum för kvinnan. Detta fungerar som avsett utom i två fall där mannen har två giften med barn i båda och min ana kommer från det andra giftet. Det tycks inte DISGEN klara av för här utelämnas både yrke och vigseldatum i utskriften. Hoppas detta blev något bättre utrett.
Av Inger Amnefelt Måndagen den 11 november, 2002 - 06:57: |
Hej Sigvard
Kan det vara problem med att texten inte får plats på utrymmet.
Prova att ändra storleken på tecknen.
Inger Amnefelt
Av Sigvard Boström Måndagen den 11 november, 2002 - 22:29: |
Hej Inger!
Nej problemet ligger tyvärr inte där!
Av Inger Amnefelt Tisdagen den 12 november, 2002 - 06:36: |
Hej Sigvard
Jag har testa min antavla. Jag har inga problem med att gifte nr 2 inte kommer med. Mannen gifte nr 2. Skilsmässa med första frun och barn i båda äktenskapen.
Jag använder 3 rader.
1. Efternamn och Tilltalsnamn
2. Yrke eller gifte
3. Födelsenotis och Dödsnotis.
Vigseln kommer då på kvinnan och mannens yrke kommer med.
// Inger
Av Sigvard Boström Onsdagen den 13 november, 2002 - 08:56: |
Hej Inger
Jag använder följande fem rader:
1. Antavlenummer
2. Efternamn, Alla förnamn
3. Födelsenotis
4. Dödnotis
5. Yrke (m) eller Gift (k)
I båda mina fall finns det barn i första giftet men hustrun är avliden, mannen har sedan gift om sig och ett av barnen i detta andra gifte är min ana. En av männen har giftena åren 1864 och 1877 den andra åren 1776 resp. omkr 1791.
Det rör sig inte om någon utrymmesbrist då jag testat med färre antal rader. Alla övriga utskrifter t.ex. en ansedel, eller antabell är helt korrekta.
Av Klas Kohlström Onsdagen den 13 november, 2002 - 21:12: |
Efter att ha läst Gunnar Jonssons inlägg blev jag lite konfunderad. Går det verkligen att koppla samma partner två gånger till en annan person, och går det i så fall även i version 7?
I hjälptexten man får vid knappen Hjälp står det faktiskt att detta är möjligt, och i ’Familjeöversikt – Koppla’ står det nämnt som en möjlighet till en i övrigt aningen kryptisk text. Däremot nämns det inte i handboken, och det är nog där de flesta tittar, då de söker lösningen på något problem.
Jag testade igår, och det gick! Det var rent löjligt enkelt och likafullt har jag aldrig tordats försöka förut, fast jag har varit inne på tanken, eftersom handboken som sagt inte med en enda rad tar upp detta. Jag har dessutom råkat ut för både ett och annat egendomligt, så det gäller att inte göra alltför vidlyftiga egna experiment.
Fegt och lite slarvigt av mig men ännu slarvigare av författaren av handboken. Både en hjälpfunktion och en handbok måste formuleras så utförligt, att även en ren nybörjare begriper vad där står. I dylika sammanhang är det ingen skam att vara övertydlig.
Låt båda makarna bli centrumperson i var sitt fönster. Har man exempelvis registrerat relationen mellan makarna som ett gifte, så drag mannen som kvinnan är gift med och släpp honom även på den hittills tomma rutan för Partner vid den föräktenskapliga relationen.
Nu fungerar antavlor även för det föräktenskapliga barnet, ity detta ej längre är faderlöst.
Med en skammens lätta rodnad på kinderna, med ändå glad att få ha lärt sig något nytt, Klas