Av Tom Barckman Onsdagen den 19 maj, 2004 - 14:34: |
Hej!
Jag har just införskaffat Disgen 8.0d. Jag är alltså helt ny på detta. Därför inställer sig några små frågor innan jag sätter igång. Sedan kommer nog många fler.
1 Jag tycker det blir tydligare att skriva efternamn och tilltalsnamn med stora bokstäver (versaler) och övriga namn med små. Synpunkter, tack. Har det någon betydelse vilket man använder för t ex sorteringsfunktionen?
2 Använder man lämpligast hustruns namn som gift med parentes för flicknamn, eller tvärtom? Jag tycker det känns naturligast att använda det namn man känner personen under (oftast namnet som gift), men å andra sidan en dotter anges först med sitt flicknamn, men sedan gifter hon sig. Hur gör man då?
3 Finns det några synpunkter på att ange hustun med hennes anor i separat flock. T ex min hustru och jag har inga och kommer inte att få några gemensamma barn.
Med vänlig hälsning/Tom
Av Arne Johansson Onsdagen den 19 maj, 2004 - 15:19: |
Fråga 2: Som Disbytombud önskar jag/vi att Du använder namnet som personen är född med då det underlättar när/om Du ska skicka in ett Disbytutdrag ev. giftesnamn kan man lägga under noteringar så gör jag för att slippa gå bort mig när jag ska kontrollera bakåt. Helst inte på samma rad då vi måste gissa vilket namn vi ska ta med, en skräck för mig är när det skivs
"Börjesson fNilsdotter" Då menas att hon är gift Börjesson och född Nilsdotter svårt att radera något raderar man Börjesson finns namnet fNilsson som inte är något riktigt namn, eller hur. Detta gäller som sagt när Du skickar in till Disbyt som jag hoppas att Du kommer att göra.
Fråga 1: till Tilltalsnamnet lägger man till en " * " efter. EFTERNAMN med versaler kan vara bra för att hitta sina direkt nedstigande anor, Jag tror en del gör på det sättet
Fråga 3: I Ert fall skulle jag dela upp i två flockar, det har varit lika för mig tills nu då särbon och jag har gemensamma anor.
Då gäller också när/om Du ska skicka in till Disbyt att du lägger till en bokstav för varje extra flock som Du vill ha resultat från.
Alltså vid Disbytutdrag efter ditt medlemsnummer lägga till "?????a.txt" eller gör ett disbytutdrag leta upp filen och namnändra den.
Hoppas jag förklarade rätt, annars hoppas jag att någon kan förtydliga det jag skrev..
Av Tom Barckman Onsdagen den 19 maj, 2004 - 21:13: |
Hej Arne! Tack för svaret.
Jag har nog trots allt varit inne på att använda flicknamnet. Men jag förstod inte Ditt resonemang om radering. Varför radera Börjesson? Jag skulle tänka mig att skriva Nilsson (g Börjesson). Ställer det fortfarande till problem när man sänder till Disbyt?
Mvh/Tom
Av Eva Dahlberg Torsdagen den 20 maj, 2004 - 10:42: |
Hej! En del av detta med namn togs upp i andra trådar nyligen, i DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Namn: Hur registrerar ni namnbyte?.
I den tråden utlovas en artikel i kommande nummer av Diskulogen i "Lär känna DISGEN"-serien. I den (som kommer i juni, om jag inte lovar för mycket nu, den är inlämnad) visas på exempel för de olika sorteringsfunktionerna med olika varianter att skriva in namnbyte.
Jag tycker man ska skilja på folk i nutid, som man ändå inte lämnar in till DSIBYT, och äldre generationer.
Hälsningar,
Eva Dahlberg, medl 7851
Av Tom Barckman Torsdagen den 20 maj, 2004 - 21:10: |
Hej Eva!
Tack för tipset. Som nykomling tar det ett tag att hitta i alla Forumrubrikerna.
Jag har läst och läst. I väntan på en ny namnnotis, tycker jag Sten-Sture Tersmedens variant verkar bra. Vitsen är ju att man redan i Familjeöversikten ser alla namnen. Men jag avvaktar tills nästa Diskulog kommer ut.
Mvh/Tom, medlem 27488
Av Monica Wagenius Fredagen den 21 maj, 2004 - 18:37: |
Tänk om... tänk om....
Tänk om det kunde finnas något släktforskarprogram som kan skriva ut alla namnen som finns inlagda i programmet. Jag håller på att utreda småbyar uppe i norr. Alla är släkt med alla, men ibland kommer ett hopp på en generation. Det man måste göra nu är att försöka leta rätt på alla "första gubbar" för att göra ett träd på dem, och sedan ge den ett eget kapitel i boken. Samma namn återkommer väldigt många gånger, och det blir mycket tid som ägnas åt att radera för att det inte ska bli så mycket samma. Jag har 27000 personer som jag måste gå igenom för att se vilka som är "första gubbar". Så tänk om någon kunde uppfinna eller utveckla ett släktprogram där alla namnen kommer med, för de hänger ju ihop.
Av Monica Wagenius Fredagen den 21 maj, 2004 - 18:40: |
Tänk om... tänk om....
Tänk om det kunde finnas något släktforskarprogram som kan skriva ut alla namnen som finns inlagda i programmet. Jag håller på att utreda småbyar uppe i norr. Alla är släkt med alla, men ibland kommer ett hopp på en generation. En ingift som har släkt bakåt kan bindas samman med trädet längre bak, och ibland inte. Det skulle ju vara roligt för deras barn att få med så mycket som möjligt. Det man måste göra nu är att försöka leta rätt på alla "första gubbar" för att göra ett träd på dem, och sedan ge den ett eget kapitel i boken. Samma namn återkommer väldigt många gånger, och det blir mycket tid som ägnas åt att radera för att det inte ska bli så mycket samma. Jag har 27000 personer som jag måste gå igenom för att se vilka som är "första gubbar". Så tänk om någon kunde uppfinna eller utveckla ett släktprogram där alla namnen kommer med, för de hänger ju ihop.
Av Monica Wagenius Fredagen den 21 maj, 2004 - 18:41: |
Oj då!
Av Karl-Erik Lerbro Fredagen den 21 maj, 2004 - 21:23: |
Hej Monica!
Är inte säker på att jag uppfattat dig rätt. Men att göra en lista på alla inmatade personer gör du via Utskrift/Utdrag/Efternamn.
En lista på alla inmatad namn får du via Verktyg/Statistik/Namn.
Av Marianne Munktell Lördagen den 22 maj, 2004 - 07:12: |
Monica!
I DISGEN finns en utskriftsmöjlighet som heter Släktmatrikel. Den finns under Utskrift - Skriv ut antavla för centrumpersonen. I Släktmatrikel visas alla som är släkt med probanden, (centrumpersonen). Det är nog det närmaste "alla namnen" man kan komma, förutom det som Karl-Erik skriver ovan.
Eftersom alla är släkt med alla borde ju alla komma med i släktmatrikeln om de är rätt inmatade!