Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 14 juli, 2004 - 09:16: |
Säkerhetskopiering.
En mycket uttömmande artikel om säkerhetskopiering med mycket nödvändig information har vi fått i Diskologen nr 65.
Jag har som fadder fått en hel del samtal från oroliga medlemmar där man länge försökt att ta säkerhetskopia till ”fritt vald enhet” som det heter och då angivit sin Cd. Man har vänt sig till ett antal faddrar utan att få hjälp innan man kontaktat kontoret i Linköping.
Nu har man tydligen åtgärdat svagheten så långt att man ger ett felmeddelande när man försöker skriva till Cd men det skapar osäkerhet eftersom det inte framgår av meddelandet varför det inte går.
Det ligger ett förslag att Disgen skall understödja möjligheten att ta säkerhetskopia till Cd och vi får hoppas att vi får det implementerat till nästa uppdatering. Förslaget är att programmet skriver säkerhetskopian till en katalog, t.ex. Dg8-backup, på disk och sedan därifrån kopierar över säkerhetskopian till Cd’n. En operation som för många ovana släktforskare kan vara lite omständlig.
Ett fel i sammanhanget är att Disgen vid säkerhetskopiering till disk markerar D-stand som mottagande katalog/mapp vilket är helt fel. Jag har haft många bekymrade medlemmar som inte kan förstå varför säkerhetskopian plötsligt blivit så stor. Det har då visat sig att man någon gång provat att säkerhetskopiera till disk och så fått en säkerhetskopia inlagd på D-stand med påföljd att man nästa gång tagit säkerhetskopia på även säkerhetskopian.
Mitt förslag här, vilket också lämnats till PUG, är att skapa en katalog för säkerhetskopior och kalla den t.ex. Dg8-backup och se till att säkerhetskopian alltid hamnar där.
En liten detalj i det sammanhanget är också att när man skriver till disk modifiera namnet på säkerhetskopian till ”dg8-xxxxxx.zip” där xxxxxx är dagens datum.
Om man vill prova de olika förslag på säkerhetskopior som skrivs om i artikeln kan det vara bra att ha ett säkert sätt att prova sin säkerhetskopia. Jag brukar då hävda, läs aldrig ner din oprövade säkerhetskopia i din originalmapp. Här kan mitt förslag som jag skrev om i ett tidigare nummer av Diskologen komma till användning. Förslaget är att skapa en kopia på Dg8data och kalla den Dg8data-kopia och använda den för att testa sin säkerhetskopia och naturligtvis alla andra tester och experiment man vill göra i Disgen utan att riskera att förstöra sitt original.
Det skulle vara utmärkt om man vid installationen av Disgen även skapade en katalog för säkerhetskopior och en extra Dg8data mapp.
Att kopiera hela Dg8data mappen till Cd är inget jag vill rekommendera det är också ett sak som har skapat en del problem för dataovana medlemmar.
Av Alf Christophersen Onsdagen den 14 juli, 2004 - 11:32: |
Hvis alle brukere av Disgen går over til Windows XP vil det fungere greit å lage sikkerhetskopi direkte til CD siden det er innebygget i Explorer.
I alle tidligere versjoner av Windows kan man trygt glemme denne mulighet da slikt ikke støttes av operativsystemet i det hele tatt.
I tidligere versjoner må sikkerhetskopi skje til en katalog på harddisken,f.eks. \Windows\Temp eller en annen katalog man lager til det bruk. Så må CD-bfrenneprogrammet,f.eks. Nero, startes og med det brenner man en CD.
Disgen ville bli vanskelig å utvikle skal Olle og Elisabeth bruke masse tid på å lage brenneprogram a la Nero og la det bli en del av Disgen. Foretrekker at deres arbeidstid brukes til ting man ikke kan bruke hyllevare til å gjøre for en,f.eks. flere utskrifter, søking i et utvalg av flokker og ikke bare i en eller alle.
Av Karl-Erik Lerbro Onsdagen den 14 juli, 2004 - 20:50: |
Håller med Karl-Edvard om att det ät olämpligt att programmet föreslår D-stand som plats för säkerhetskopian vid valet "fritt vald enhet".
Vad det gäller kopiering "direkt" till CD tycks förvirringen var stor. Alf, varför kan någon, bl.a. jag själv med en liten kopiefil, skriva den direkt på CDRW, medan andra inte kan det. Ingen tycks veta svaret. Var välig läs mitt inlägg i Funktionärsforum.
Har W98 och Explorer
Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 15 juli, 2004 - 22:28: |
Kopiering till Cd.
Hej Karl-Erik, vad är en liten kopiefil för något? Att kopiera en file till Cd är inget problem utan problemet är att skriva säkerhetskopian direkt till Cd'n
Är inte problemet här att kopieringsprogrammet skall hinna läsa in all data och komprimera den mellan varje skrivning till den snabba Cd'n
Den data som skall skrivas är ju många gånger mindre än den som skall läsas.
Din lilla kopiefile kanske bara blir en skrivning på Cd'n
Av Alf Christophersen Fredagen den 16 juli, 2004 - 00:24: |
Man må skille mellom flere ting.
Under XP støttes både CD-R og CD-RW fullt ut og man kan kopiere direkte til disken og så starte brenning fra Windows Explorer.
Med tidligere versjon kan man ikke brenne direkte til CD-R, men har man CD-RW kan man gjøre det om det leveres med eget driverprogram for Packet-CD. Det startes i såfall fra startupmenyen og man får opp ved start en melding om at Packet driver er installert. Da kan man skrive direkte til CD som om det var en floppy-disk og noe brenningkommando trengs ikke gis i det hele tatt og man kan skrive over samme informasjon mange ganger.
Har man ikke packet-driver montert må man bruke f.eks. Nero og skrive til CD som om det var en ordinær CD-R (ikke overskrivbar).
F.eks. med Nero og CD-R kan man markere som multisession og hvis man ikke kjører Finalize, så kan man overskrive samme fil med samme filnavn så mange ganger man vil inntil CD blir full, men plassen som er brukt vil ikke bli frigjort til annen bruk. Med CD-RW kjører man først en preparering som endrer overflaten slik at man kan skrive og lese som om det var en harddisk/diskett/floppy.
Håper dette avklarer en del problemer.
PS. De fleste har fått med driver for Packet-CD hvis de kjøper en CD-RW stasjon, men mange har ikke husket på å installere det. Normalt burde vel forhandler gjøre slikt, men har opplevd firmaer som ikke har gjort jobben fullt ut her. Og noen har kanskje fjernet pakke-driveren fra startmenyen fordi man ikke har skjønt vitsen med å ha en slik sak gående og tappe CPU-kraft og RAM-plass i minnet.
PS. Selv om man har XP bør man likevel tenke på å legge inn f.eks. Nero, bl.a. for å kunne kopiere CD'er enkelt.
Har dessuten en del blandet erfaring med at andre maskiner har hatt problemer med å lese CD'er brent med XP, men aldri med Nero.
Av Karl-Erik Lerbro Fredagen den 16 juli, 2004 - 10:52: |
Hej Karö-Evert o Alf!
Vad är en liten kopiefil? Ja, kanske lite kryptiskt. Zip-filen på CD:n blev c:a 1 mB.
Gjorde ett nytt test idag. Zip-filen blev 1,4 mB och uppackat ca 5,5 mB.
Alf. Ja, din text klargör en hel del, men det är fortfarande svårt att förklara varför det går att skriva på skivan från t.ex. Word, men inte från DG, vilket DIS-medlemmar har råkat ut för. Jag har Packet-CD installerat, men det är inte alltid jag lyckas med formateringen av skivan.
Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 19 juli, 2004 - 16:02: |
Hej Alf och Karl-Erik !
Med det här resonomanget betyder det ju att när vi kör XP har vi redan funktionen att .zip filen skapas temporert under säkerhetskopieringen och skrivs till Cd'n först på ett eget kommando.
Då har ju den spärr som nu är inlagd i Disgen försvårat det för XP användare. Så Disgen borde acceptera Cd'n som fritt vald enhet om det är ett XP system. Sedan vore det ett plus om disgen initerade skrivningen av den skapade filen till Cd'n.
Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 20 juli, 2004 - 09:41: |
Är det verkligen bara disgen-data som ni säkerhetskopierar? All annan data då? Från Word, Excel, mm mm. Dessa måste ju brännas på vanligt sätt, så varför då inte samtidigt bränna dg8data. Jag har själv lagt dg8data under Mina Dokument, och har därför inte använt disgens säkerhetskopiering sen jag skaffade min första brännare.
Av Signar Bäckman, Vasa Tisdagen den 2 november, 2004 - 15:14: |
Har inte läst och följt med hela diskussionen om att säkerhetskopiera DG datan. Men så här gör jag i alla fall. Ja jag använder Windows XP Prof.:
Sätt i den CD-RW skiva som skall vara mottagare, (dessa CD-RW skivor blir billigare i längden än användningen av CD-R).
Gå in i Den här datorn klickar på ”Knappen ”Mappar” ovan så visas till vänster C:/ klicka nu på C:/+ nu ser Du nedanför DG8Data.
Klicka på denna DG8Data katalog så erhålls hela mängden DG8 underkatalogerna till höger, klicka/markera nu D-stand.
Klicka sedan på samma ”Knappen ”Mappar” ovan.
Nu erhålles till vänster en Meny Kopiera objekt välj förslaget och klicka på Kopiera den här mappen, sedan väljs platsen där CD skivan finns och sedan klickas på Kopiera och vänta, tills saken är OK.
Detta tycker jag är mycket enkelt jämfört med DG8 s säkerhetskopiering och allra minst till CD som ännu inte funkar
Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 2 november, 2004 - 18:03: |
Hej Signar!
Om Du bara kopierar D-Stand är det ingen säkerhetskopiering som Du gör.
Man bör också ha med Disgenorter och konfigureringsfilen.
Det fungerar utmärkt att lägga Disgen's säkerhetskopia på Cd men man måste först lägga säkerhetskopian på disk och sedan kopiera den över till Cd'n. Detta ordnar Windows XP automatiskt men man har lagt in en spärr i Disgen som inte tar hänsyn till vilket system man har.
Skapa en katalog Dg8-backup och lägg säkerhetskopian där. Modifiera namnet vid varje säkerhetskopiering till dg8-xxxxxx.zip där xxxxxx är datum för kopieringen då kan Du samla alla säkerhetskopior på Cd'n.