Av Nina Tisdagen den 22 oktober, 2002 - 18:30: |
Hej!
Är en ny demo-användare av Disgen och jag måste säga att jag inte tycker att den är allt för lätt att hänga med i. Det känns lite överskådligare i Holger, åtminstonde för en nybörjare. I Disgen förstår jag inte alltid strukturen. Det känns lite som om funktionerna för de som är vana användare överspeglar de nödvändigaste funktionerna.
Jag har försökt i en timmes tid nu att lägga in min mammas halvbror. De har olika fädrer, men jag kan inte på något sätt komma på hur jag ska kunna lägga in min oäkta morfar. Eller det kanske inte är meningen? Men jag måste ju markera att de endast är halvsyskon.
Är tacksam för snabbt svar, så att jag kommer vidare där.
Av Marianne Munktell Tisdagen den 22 oktober, 2002 - 20:21: |
Nina!
Du ska göra din mormor till centrumperson och skapa ett nytt gifte för henne med din mammas halvbrors pappa och sen skapa hennes halvbror som barn i det giftet. Du kommer därefter att se din mormors gifte med din morfar och din mormors gifte med din mammas halvbrors far samt din mormors barn, din mamma och hennes halvbror, i familjeöversikten.
Av Berry Gunnarsson Söndagen den 2 november, 2003 - 22:06: |
Hur gör jag när jag har tre syskon som alla ingår som mina anfäder på min mormors sida. Jag skall väl inte behöva lägga in deras föräldrar m.m. på alla tre. Jag har försökt att försöka koppla i hop dessa tre. Två går bra men jag får inte med den tredje. Hur skall jag göra?
Medlem 21620
Av Marianne Munktell Måndagen den 3 november, 2003 - 11:56: |
Benny!
Om syskon nr 3 är utan föräldrar så är det bara att dra över detta syskon till föräldrarna på rätt ställe i syskonskaran. Syskon nr 3 ska vara centrumperson i ena familjeöversikten och en av föräldrarna i den andra.
Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 6 april, 2004 - 12:38: |
Enligt vilka regler kommer en person att läggas "bland senaste".
Jag vet att man kan tvinga dit en person (högerklick), men vad är kriteriet för att programmet själv lägger dit en person? Hittar inget i handledning- eller hjälptexter.
Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 6 april, 2004 - 17:53: |
Där hamnar den person som är centrumperson vid programavslut, samt de som kopplats loss via Redigera-menyn och Koppla loss. Se sidan 14 i manualen.
Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 6 april, 2004 - 22:24: |
Tack, dåligt av mig att inte hitta sid 14!!
Av Kjell Weber Onsdagen den 7 april, 2004 - 02:31: |
Sten-Sture!
Även den person som du kopplar loss.
Det blir summa vid tre tillfällen en person hamnar där.
Av Hans Pedersen Dambo Tisdagen den 31 augusti, 2004 - 22:06: |
Hej!
Jag har stött på ett problem som jag inte blir klok på:
Normallt sett visas ju födelsedag och -ort samt dödsdag och -ort på skärmen för både centrumpersonen och barnen om man har fört in dessa uppgifter.
I en nyinlagd familj stämmer detta för alla personer utom när det gäller den yngste sonen. För honom visas bara födelse- och dödsdatum men inte uppgifterna om platserna trots att de finns inlagda bland grunddata. I notisförteckningen visas de kompletta uppgifterna. Om jag gör honom till centrumperson visas inte heller platserna utan bara datum.
Vad kan detta bero på?
Av Per Schröder Onsdagen den 1 september, 2004 - 08:41: |
Hej Hans!
Det kan ju vara så att du har skrivit in ganska lång ortsbeskrivning både på födelsenotis och dödsnotis; då tar det för stor plats på skärmen och då väljer DISGEN att inte 'kapa' texten, utan tar inte med texten alls.
Mvh Per Schröder