Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 oktober, 2004

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Installation av 8.0d: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 oktober, 2004
Av Per-Olov Blomkvist Torsdagen den 30 september, 2004 - 20:10:

Hej
Jag skulle installera disgen 8 på min stationära burk, men får upp detta meddelande
"I:\program\Dis\Disgen8\DgPlace_leverans.ffd"
"could not be opened"
Det är en ny dator med win xp
Mvh
P-O Blomkvist

Av Jan Wallin Torsdagen den 30 september, 2004 - 23:07:

Hej
Du nämnde att du har en ny dator med WinXP
Det är inte bra om man bara kopierar över filerna från den gamla till den nya datorn. En reistreringsnyckel saknas eller pekar fel. Om du vet hur du ska göra kan du ändra den genom att köra regedit.
Det bästa är om man tar en säkerhetskopia från den gamla datorn och installerar Disgen från orginal CD på den nya datorn och därefter återläser säkerhetskopian. Sedan fungerar Disgen.

Av Per-olov Blomkvist Fredagen den 1 oktober, 2004 - 12:08:

Jo det är precis vad jag gjorde, allså installerade Disgen från orginal-cd som jag fick upp felmeddelandet.. Kommer ikväll att försöka lägga Disgen direkt i roten istället för under program, så får jag se hur det urartar sig... :)

Av Per-Olov Blomkvist Fredagen den 1 oktober, 2004 - 12:15:

Såg på rubriken nu att det var installation för 8.0d.. Jag har cd från 8.0b, men min fråga är ju ändå en grundläggande fråga... om det går att flytta över frågan till den andra diskutionen så gör gärna det....

Av Per-Olov Blomkvist Fredagen den 1 oktober, 2004 - 20:11:

Det hände samma sak när jag installerade den direkt under roten..:(

Av Kjell Johansson Fredagen den 1 oktober, 2004 - 21:22:

Disgen 8.0d är en uppdatering, Disgen 8.0 måste väl installeras innan uppdateringen

Av Jan Wallin Lördagen den 2 oktober, 2004 - 01:20:

Hej P-O
Du har inte berättat hela historien, och det kan därför vara svårt att säga varför dina registernycklar står fel.
Du bör försöka med att på nya datorn avinstallera Disgen helt, dvs kör avinstallera program i Kontrollpanelen och sedan ta bort hela mappen med C:\Disgen\Program\Dis. Därefter återinstallerar du Disgen 8.0b om det är den versionen du har på CD:n. Efter detta skall dina registernycklar vara rätt. Det sista är att köra uppgraderingsfilen för version 8.0d.
/ Janne

Av Per-olov Blomkvist Lördagen den 2 oktober, 2004 - 18:46:

Hmmm... Skall försöka förklara vad jag har gjort.. Som jag skrev tidigare så la jag in denna fråga på fel ställe... Jag har 8.0b och läste fel på rubriken. Om det går att flytta denna diskution till den andra rubriken så gör gärna det... Men jag fortsätter väl att förklara vad som är fel...

Jag skulle lägga in Disgen i en ny dator med den senaste windowsversionen, med min orginalskiva (alltså 8.0b) Vad som hände under installationen var att det kom upp en errormeddelande där det stod "I:\program\Dis\Disgen8\DgPlace_leverans.ffd"
"could not be opened"
I: är min hårddisk.. Jag har både försökt att lägga in den i program som den hänvisar till och lagt den direkt under roten... med samma resultat. Jag har avinstallerat varje gång jag har försökt på nytt, och även provat att låta den vara kvar när jag har försökt på nytt. Längre än så kommer jag inte.

Av Marianne Munktell Lördagen den 2 oktober, 2004 - 19:07:

Per-Olof!

Nyfiken som jag är undrar jag varför hårddisken har enhetsbeteckningen I:? DISGEN brukar vilja lägga sig under C: om man gör som installationsprogrammet vill. Vad har du för enheter som C: - H:??

Sen undrar jag om du efter avinstallationen från Kontrollpanelens Lägg till/Ta bort program även raderade mappen Dg8Data som bör ligga direkt i roten och mappen Dis i mappen Program och sen startade om datorn?

Av Jan Wallin Lördagen den 2 oktober, 2004 - 19:54:

Hej igen P-O
Det ska inte spela någon roll under vilka diskar du lägger ditt Disgenprogram respektive Disgens datafil. Det är väl så att din I-disk ligger i din nya dator som du kör programmet i och inte i ett nätverk?
I programmappen ..\Dis\Program\Disgen8 ligger orginalfilen DgPlace_leverans.ffd och den innehåller Disgens ortregister i orginal. Vid första installationen kopieras den till datamappen ..\Dg8Data\Dgcommon under namnet DgPlace.ffd. Det är i denna fil du uppdaterar och justerar dina egna orter. Den filen får inte förstöras vid en ominstallation av programmet och den ersätts därför inte av leveransfilen.
Är det under installationen du får felmeddelandet? eller när du ska starta Disgen?
För att vara riktigt säker på att programmet är ordentligt avinstallerat så följ Mariannes råd och stäng av datorn helt och gör en kallstart innan ominstallationen. Allt detta för att få rätt registernycklar uppdaterade.
Dinna problem kan ha orsakats av att du kopierat filer och mappar på ett felaktigt sätt innan installationen. Normalt skall en flyttning av programmet och uppgradering gå utan problem.

Hoppas att denna förklaring kan hjälpa dig
/ Janne