Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 december, 2002

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: GEDCOM: GEDCOM import av källor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 december, 2002
Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 6 december, 2002 - 22:35:

Misslyckad Gedcom import.

Hej Jens!

Om Du har ett stadigt fel som Du beskriver varför inte skicka in Gedcom filen till din fadder som en felrapport.

Många fel kan man inte hitta bara på en beskrivning utan man behöver ha testmaterial.

Av Marianne Munktell Lördagen den 7 december, 2002 - 08:44:

Jens!

Du har inte talat om från vilket program du har fått din GEDCOM-fil som inte går att importera till DISGEN 8.0C.

Av Thomas Carlsson Lördagen den 7 december, 2002 - 09:35:

Oavsett hur det är med Jens databas eller inte, så uppstår problemet med att Gedcom 5.5 tolkas som Gedcom 4 mot flera program - för min del Legacy, men jag har också testat mot ett par andra. Problemet tycks ligga i hur Disgen tolkar importfilen - men det borde vara lätt för någon fadder eller annan Gedcomkunnig person att testa t.ex. gentemot Legacy med någon egen fil. Kanske tolkar Disgen Gedcom riktigare, men å andra sidan är det a och o för den som vill få användare att byta program att importen fungerar.

Av Marianne Munktell Lördagen den 7 december, 2002 - 15:40:

Thomas!

Det är inte helt oväsentligt vilket program man vill importera från. En Holgeranvändare skulle föra över sitt material till DISGEN 8 men fick konstiga datumangivelser. Det visade sig att han inte hade matat in sina datumuppgifter enligt anvisningarna, dvs. ÅÅÅÅ-MM-DD, utan som ÅÅÅÅMMDD. Detta stöddes inte av GEDCOM.

Av Thomas Carlsson Lördagen den 7 december, 2002 - 16:10:

Marianne, du har säkert rätt. Vad jag ville peka på att det borde vara ganska lätt att testa problematiken i lite olika miljöer, för att se om om och när problemet uppstår.

Av Jens Arvidsson Lördagen den 7 december, 2002 - 21:02:

Karl-Edvard,

du har helt rätt, ska göra det.

Av Jens Arvidsson Lördagen den 7 december, 2002 - 22:00:

Thomas,

roade mig med att göra en export från Legacy och importera resultatet till Disgen.

Problemet ligger tydligen i de här raderna i filens huvud:

1 GEDC
2 VERS
2 FORM LINEAGE_LINKED

medan Disgen kräver (vilket förvisso är det korrekta enligt standarden):

1 GEDC
2 VERS 5.5
2 FORM LINEAGE-LINKED

Av Thomas Carlsson Lördagen den 7 december, 2002 - 22:40:

Jens, du tycks vara helt rätt ute! Liten tuva...

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 7 december, 2002 - 22:44:

GEDCOM export/import.

Jens.
Vad händer när Du ändrar från
2 VERS
till
2 VERS 5.5

Av Jens Arvidsson Söndagen den 8 december, 2002 - 16:47:

Thomas,

trevligt att det gjorde nytta.

Karl-Edvard,

jag är inte säker på att jag rätt uppfattar vad du avser, men vid Disgen-import är ett av kraven för att Disgen ska uppfatta att gedcomfilen är av version 5.5, att etiketten "VERS" i gedcomfilens
huvud har värdet "5.5". Det förstnämnda fallet tolkar Disgen som att gedcomfilen är av version 4, även om filen i övrigt har korrekt uppmärkt Gedcom 5.5.