Av Hans Pedersen Dambo Onsdagen den 1 september, 2004 - 19:35: |
Tack Per!
Du bekräftade en misstanke jag fick i dag när samma sak upprepades med en annan person.
Det blir ju en lång textsträng om strukturen är Län-socken-by-västergård 2:2+2:3. Det kan nog vara skäl att övergå till förkortningar som "vgd" etc. Annars kan utskrifterna bli rent ofantliga.
Mvh
Hans
Av Thomas S Nilsson Tisdagen den 9 november, 2004 - 23:29: |
Hej!
Har några barn som är fosterbarn i familjer.
Ett av fosterbarnen är fött 1827 och kommer till familjen 1830. Mannen är då ensam kvar och tar detta fosterbarn eftersom hustrun avlidit redan 1825. Disgen tycker detta verkar orimligt eftersom modern i familjen är död och inte fertil...
Hur noterar jag fosterbarnet på bästa sätt?
Hälsningar
Thomas
Av Gunnar Bengtsson Onsdagen den 10 november, 2004 - 21:53: |
Disgen tar tyvär inte emot fosterbarn eller adopterade. Det är endast genetiska barn som kan kopplas med sina föräldrar. Även fosterbarn har ju egna föräldrar. Du får lov att skapa en obesläktad person och i fosterföräldrarnas notiser tala om att han finns.
Av Lars Avegren Torsdagen den 11 november, 2004 - 23:54: |
När en person gifter om sig, vid t.ex dödsfall, så blir det andra giftet registrerat som 1:a giftet.Varför då?
Av Ann Sjöberg Fredagen den 12 november, 2004 - 00:18: |
Om huvudpersonen (den som gifte om sig) var markerad när du lade in ditt nya gifte så lägger det sig överst. Om du däremot har markerat det sista barnet så lägger sig det nya giftet sist.
Hälsningar
Ann Sjöberg
Av Ann Sjöberg Fredagen den 12 november, 2004 - 00:23: |
Tillägg: Fast det är inga problem att rätta till giftena. Det är bara att markera giftet. Hålla nere vänster musknapp och dra giftet dit du vill ha det och när det kommer upp en röd ruta där det står "flytta gifte samt partner och alla barn" så är det bara att släppa med vänster musknapp.
/Ann
Av Rolf Jönsson Torsdagen den 30 december, 2004 - 20:18: |
Hej
Jag har fört in mina föräldrar och oss syskon i Dis7 demoprogram som obesläktade personer för ett par år sedan. När jag nu installerat Dis8d överfördes dessa uppgifter. Nu har jag inte lyckats koppla ihop oss, mina föräldrar förblir barnlösa och vi syskon får inga föräldrar. Detta trots tryckande och dragande enligt handboken. Vad gör jag för fel?
Av Marianne Munktell Torsdagen den 30 december, 2004 - 20:48: |
Rolf!
Det är svårt att veta vad du har gjort för fel med så knapphändiga uppgifter!
Är alla personerna obesläktade, dvs ensamma? I så fall ska du först skapa ett gifte utan känd partner för den ena föräldern. Gör sen två familjeöversikter och ta fram den andra föräldern i ena översikten. Dra den sen och släpp på Partnerrutan. Ta nu fram ett av barnen i den ena översikten. Dra det sen och släpp på föräldrarnas Gifteknapp. Gör likadant med resten av barnen.
Av Rolf Jönsson Lördagen den 1 januari, 2005 - 13:35: |
Tack Marianne
Tyvärr hade jag rört ihop det hela vid inmatningen så det sätt du beskrev fungerade inte. I stället har jag raderat samtliga obesläktade personerna och fört in dem som söner, döttrar osv. till den enda kvarvarande obesläktade, min fader. Och det gick bra. Men det borde finnas en varning i handledningen för att föra in mer än en obesläktad per familjegrupp.
Av Hans Svedberg Lördagen den 1 januari, 2005 - 20:13: |
Gott Nytt År Marianne och övriga DIS-are!
I det aktuella fallet och liknande brukar det vara enklast att skriva in personerna på nytt!
Det fundamentala i ett släktforskningsprogram är att personerna är släkt och annars är det väl bara faddrar som kan registreras.
Om det dyker upp någon obesläktad person i forskningen, som man tror kan bli intressant som släkting (den personen eller någon av dess släktingar), så kan han/hon väl tillsvidare få en egen flock?