Arkiverade (äldre) inlägg fram till 23 juli, 2004

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Hur ange källa...?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 23 juli, 2004
Av Mats Norberg Tisdagen den 20 april, 2004 - 22:04:

Hej släktforskarkollegor!

Som så många andra har även jag problem med att riktigt 'förstå' hur man bäst kan använda strukturen i 'Källor och citat' i programmet Disgen. Har själv den senare versionen, 8.0d och har försökt att utarbeta en bra modell likt den i registret för Orter för att lätt kunna välja källa och lägga in den vid 'lampan' för just källa. För att göra en lång och omfattande berättelse kort undrar jag följande:

Kan någon forskarkollega beskriva om och hur det är möjligt att i registret och strukturen 'Källa och citat'få nedanstående exempel av text att framträda i inmatningsbilden vid 'lampan' för varje källa:

Exempel:
Västergötland, Synnerby [R], Födelsebok C:3 1721-1750 p 183

Det vore ju fantastiskt om man på samma sätt som det utmärkta register och struktur som finns under redigera och 'Orter' själv kunde bygga upp en valfri struktur och sedan lätt kunna välja densamma ur listan vid varje tillfälle källa skall anges. Samma volymer av källa såsom husförhörslängder och andra kyrkoarkivalier kan ju förekomma många gånger på flera platser i forskningen. Hur praktiskt vore det inte då att likt 'Orter' kunna välja direkt ur listan Källa och citat - dessutom skulle man samtidigt försäkra sig om att alltid få en genomgående enhetlig utskrift av alla källhänvisningar, precis som i registret för orter.

Vore väldigt tacksam om någon kollega ville tipsa om, gärna punkt för punkt, hur man - om det är möjligt - bygger upp en sådan struktur i Källa och citat.

Tack på förhand för hjälp!
Har verkligen kört fast och manualen lämnar ingen större hjälp, tycker jag.

Bästa hälsningar
fråm släktforskarkollegan
Mats Norberg i Borlänge

Av Charlotte Börjesson Onsdagen den 21 april, 2004 - 07:32:

Hej Mats

Här kommer ett förslag som du kan pröva och använda.

Klicka på Kyrkoarkiv, välj Nästa nivå
Skriv in för Namn - Västergötland, Markera i Karta, klicka på Spara, välj Nästa nivå
Skriv in för Namn - Synnerby [R], Markera i Kyrka, klicka på Spara, välj Ny källa
Kort titel = Här ska det vara LÅNG titel, dvs;
Skriv in för Kort titel - Västergötland, Synnerby [R], Födelsebok C:3 1721-1750, klicka på Spara, välj Nytt citat
Skriv in för Sida - 183, klicka på Spara

Hälsningar
Charlotte Börjesson
medlem 8350

Av Mats Norberg Onsdagen den 21 april, 2004 - 19:52:

Hej Charlotte!

Tusen tack för Din stora hjälp med strukturen i 'Källor och citat'. På ett enkelt och pedagogiskt sätt har Du hjälpt mig med något som varit ett stort problem för mig. Nu verkar det fungera felfritt tack vare Dig!

När jag ändå är ute här och skriver kanske Du även kan hjälpa mig med tips och goda råd vad gäller registreringen i 'Notiser'
Då jag under 'special' har skapat en del nya notiser som t.ex:
Dopvittnen: [för att fritt kunna registrera dessa efter födelseboken]
Lysningsdatum:
Plats för vigsel:
Avled vid: [avser plats t.ex lasarett eller sjukhem o.d]
Begravningen förrättad i: [kyrka eller kapell]
Begravd vid: [kyrkogård]
Gravnummer:
Förrättningsdatum bouppteckning:
Bouppteckning registrerad vid:

Ja listan kan ju göras hur lång och detaljerad som helst. Mina frågor är nu:

1) Vet Du eller någon annan kollega här på forumet om det är möjligt att i programmet infoga någon form av mall för dessa specialnotiser? D v s
en mall som automatiskt kommer upp under kortet notiser för varje person så att man ej behöver skriva dessa rubriker gång på gång.

2) Är det möjligt att på något sätt få bort rubriken [Special] för alla dessa egenhändigt skapade notiser så att istället namnet på dessa, t.ex Lysningsdatum kommer upp u t a n den tråkiga rubriken [Special] före varje sådan notis?

Tackar igen på förhand för hjälp även med detta problem och återigen Charlotte, Tack för hjälpen!

Med bästa hälsningar
Mats Norberg
Medlem 27945

Av Charlotte Börjesson Onsdagen den 21 april, 2004 - 20:20:

Hej Mats

Kul att min mall, som även är min metod, fungerar för dig.

Dina andra två frågor får jag passa på men det finns säkert någon som kan svara på dem.

Hälsningar
Charlotte Börjesson

Av Marianne Munktell Onsdagen den 21 april, 2004 - 21:01:

Mats!

Som svar på fråga 2 kan jag tipsa om att du kan börja med mellanslag när du skriver det nya notisnamnet. I utskrifterna står det då t.ex. bara Lysningsdatum.

Av Maria Elisabeth Larsdotter Onsdagen den 21 april, 2004 - 21:26:

hej!

jag tycker att du borde kolla möjligheterna att lägga till mer information till de befintliga notistyperna. t.ex gravnumret, kort beskrivning av begravningen mm kan skrivas i begravd notisen.

Gör så här:

Öppna rutan "ändra personnotiser" klicka på fliken notiser.
Markera på en notis t.ex begravd och klicka på "ändra"

Nu får du fram hela notisen (som inte du kan se annars) Här har du kommentarfältet som kan användas och rutan anteckningar.

Om du lägger upp nya notiser genom "ny notis" på samma ställe du kan ändra, har du dessa extra rutor alltid tillgängliga vid inmatningen.

Observera att dessa extra rutor finns även under giftet! Även där väljer du fliken notiser och ändra.

Av Mats Norberg Torsdagen den 22 april, 2004 - 07:12:

Hej Marianne och Maria Elisabeth!

Tack båda för bra tips.
Här på forumet får man verkligen snabb hjälp!

Maria Elisabeth, vill Du förklara igen hur Du menar med att lägga upp nya notiser genom 'ny notis' på samma ställe man kan ändra. Jag är rädd att jag inte riktigt hängde med där - men det verkade väldigt praktiskt att alltid ha dessa extra rutor tillgängliga vid inmatningen.

Marianne, har jag förstått rätt om Du menar att jag vid varje gång jag matar in uppgifter som innehåller specialnotis skall börja med mellanslag?
Är det riktigt att endast namnet på denna specialnotis, t.ex Lysningsdatum, då kommer med på papper vid utskrift? Syns fortfarande [Special]Lysningsdatum i skärmen? Har provat med mellanslag vid inmatningen men då uppträder fortfarande samma text endast med ett steg förskjutet till höger. Förlåt, om jag verkar ha svårt att förstå, men det är bättre att fråga fler gånger tills det klarnar.

Bästa hälsningar till er båda
från Mats Norberg i Borlänge [27945]

Av Marianne Munktell Torsdagen den 22 april, 2004 - 08:00:

Mats!

Du måste skilja på skärm och utskrift! Har du gjort en utskrift av t.ex. en antavla och förhandsgranskat den? Då bör det stå enbart Lysningsdatum plus datum och ev andra uppgifter. När du tittar på fliken Notiser står det fortfarande ((Special))Lysningsdatum.

Av Maria Elisabeth Larsdotter Lördagen den 24 april, 2004 - 13:30:

Hej!

ursäkta dröjsmålet med svaret, har inte glömt bort dig Mats!

När du lägger upp nya personer, så hamnar du direkt i fliken grunddata. (samma vid förändringar) grunddata fliken är utmärkt att lägga upp personen för första gången, så man oftast inte vet mer än namnet och födelsetiden.
När du vet mer och vill lägga in flera uppgifter kan du alltid använda fliken "notiser" i stället. (här kan du lägga upp notiser genom hÖGER musknapp eller kortkommandon).
Varför detta? Ju, som jag tidigare berättade då får man de extra rutorna synliga vid inmatningen. Men det finns ett annat skäl också, du vet väl att du kan ändra ordningen på notiser genom klicka och dra. När man jobbar här, så kan man få notiserna i den ordningen man vill på en gång.

En sak till du bör kolla.
Gå till inställningar - Tavlor- Anteckningar
. Här kan du välja hur anteckningarna (och fotnoter) ska skirvas ut i rapporterna. Jag har valt inuti i texten för anteckningarna och kursiva stilen.

Testa alltsammans genom att lägga in några notiser inkl anteckningar och fotnoter. Där efter skiver du ut (skärmen) t.ex en antavla. Då kan du se hur det kommer att se ut i utskrifter. Det är inte så dumt att ha allt som avser en händelse i en och samma not!

Av Kristian Jerméus Fredagen den 23 juli, 2004 - 13:27:

Hej

Jag vet inte hur jag ska skriva en källa i disgen som kommer från en bouppteckning.
Jag har detta att tillgå:

Askim Hising och Sävedals HR FII:57 1934 V. T. bouppteckningsnummer 193

Någon som har ett bra förslag?