Av Kjell Johansson Fredagen den 14 maj, 2004 - 13:45: |
Hej Ann!
Jo det är så jag menar.Verktyg/Genline. Men det fungerar inte, Det står att jag måste installera GFFFinder och det har jag gjort.(flera gånger) Det har funkat tidigare men nu har något hänt.
NPLUGBRIDGE.DLL
Den här filen som nämns i andra inlägg här ovan är från 1999. Det verkar ju lite gammalt men det kanske ska vara så när det handlar om släktforskning
Kjell
Av Ann Sjöberg Fredagen den 14 maj, 2004 - 16:10: |
Hej Kjell.
Min fil nplugbride.dll är från 2001-06-09
Hälsningar
Ann
Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 14 maj, 2004 - 22:35: |
Disgen hittar inte GFFinder.
En medlem har haft problem efter uppdatering till ver 8.0d. Programmet hittar inte GFFinder.
Det visar sig att han av någon anledning har en Nplugbridge.dll med datum 19990916
Efter byte till den rätta med datum 20010609 fungerar det.
Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 14 maj, 2004 - 22:43: |
Var finns den senaste Nplugbridge.dll ?
Av Ann Sjöberg Lördagen den 15 maj, 2004 - 09:46: |
Jag har avinstallerat Disgen helt och hållet och sedan installerat Disgen 8.0 på nytt samt uppdaterat med 8.0d. Jag fick då besked om att jag skulle installera Genline Family Finder. Så jag installerade uppdateringen genlineupdate.exe som finns här. Tydligen har man tagit bort länken från sidan med uppdateringarna men inte själva filen. Ibland är det bra med bokmärken....
För säkerhets skull har jag även uppdaterat kartan.
Hälsningar
Ann
Av Kjell Johansson Lördagen den 15 maj, 2004 - 11:19: |
Hej Ann!
Efter din hjälp fungerar Genlinelänken igen!
Kjell
Av Christer Gustavsson Lördagen den 15 maj, 2004 - 22:14: |
Det har tydligen blivit något galet med Genline-kopplingen i DISGEN vid senaste versionen 8.0d. På måndag ska jag försöka se till så att bryggan som det talas om finns tillgänglig att ladda ner.
Av Christer Gustavsson Måndagen den 17 maj, 2004 - 19:20: |
Nu finns en uppdatering på DISGENS sida med uppdateringar. Så vitt jag kan se så är det endast medlemmar med 8.0 som originalversion som går direkt till 8.0d som berörs.
De som har originalversionen 8.0a, 8.0b, 8.0c eller 8.0d berörs inte av detta.
Av Per-Åke Svensson Tisdagen den 31 augusti, 2004 - 12:54: |
I Anbytarforum har nu sedan några dagar pågått en animerad debatt om källredovisning.
Jag är en användare av Disgen 8d, liksom av Genline, och uppskattar därför den koppling som finns däremellan.
Debatten i Anbytarforum har fått mig att fundera på om man inte skulle kunna underlätta registrering av källa i i Disgen i det fall då man använder Genline.
Data i Genline är uppenbarligen välstrukturerade: i sökresultatet presenteras ju såväl socken som volymbeteckning och aktuell sida, liksom naturligtvis GID-numret.
Det bör ju därför gå att dokumentera källuppgifterna i Disgen, som resultat ev en "knapptryckning" när man väl har funnit den intressanta sidan. Och med dessa data lagrade på lämpligt format skulle man ju också enkelt kunna återvända till rätt sida på kommando.
Man skulle ju samtidigt kunna initiera lagring av den aktuella skärmbilden, om man så önskar (och har plats på hårddisken).
Motivet för en sådan funktion är att sänka tröskeln när det gäller notering av källor.
Funktion är ju inte alltför långsökt, så den kanske redan är under planering?
Mvh/Per-Åke
Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 2 september, 2004 - 21:50: |
Disgen och Genline.
Jag håller med dej Per-Åke, Genline har ju all information om volym och sida så jag har skrivit till Genline och föreslagit att man förutom GID-numret också skulle leverera källhänvisningen till Disgen. För att Disgen sedan skall kunna lagra informationen i sin käll databas. Det måste i så fall troligen till en dialog mellan Disgen och Genline.
Skriv gärna till Genline och föreslå detta.