Av Anders Berg Tisdagen den 29 mars, 2005 - 11:29: |
Hej!
Med viss förväntan laddade man ned 8.1 och installerade. När jag såg att en del hade gjorts åt sökfunktionen, så hoppades jag att den ändring som jag meddelade PUG (och Lars) för kanske två år sedan, och som mottogs positivt då, av någon anledning inte har implementerats.
Det gäller önskemålet att flytta Ort-fältet från Ytterligare villkor till Grundvillkor. Varför är väl uppenbart för alla som söker mycket i Disgen. Orten är något man mycket ofta söker på. Det är märkligt att varje gång behöva gå över till "Ytterligare villkor" för att göra en sådan basic sökning. Vi t o m diskuterade och kom fram till att det fanns gott om plats för Ort-fältet under Grundvillkor. Nu har man i stället valt att ta upp det utrymmet med en litet ruta för att söka på villkor som ej uppfylls (det är iofs en bra funktion!).
Hoppas ni kan flytta Ort till Grundvillkor nästa gång ni gör något med programmet.
Sedan förstår jag inte hur "sökning i söklista" går till. Kan någon förklara? Varför står det "Sök i Söklista 2". När man söker första gången hamnar ju det i Söklista 1.
Ett test genom att söka på ett efternamn, och sedan söka på ett förnamn i den söklistan, med "Söklista 2" ibockad, gav inga träffar, trots att det fanns personer med det förnamnet i den nyss skapade söklistan på efternamn..
Av Anders Berg Tisdagen den 29 mars, 2005 - 11:40: |
Rutan "Ta med alla som inte uppfyller villkoren" finns dessutom redan under "Ytterligare villkor", så varför den överhuvudtaget behöver finnas under Grundvillkor (och alla flikar!) är en gåta. Det måste vara väldigt sällan den kommer till användning, så den passar bäst under "Ytterligare".
"Villkor under alla flikarna används vid sökningen" som bekant.
Av Kai Thurfors Tisdagen den 29 mars, 2005 - 15:20: |
Hej!
Anledningen till den uteblivna flyttningen av Ort-fältet, som kan verka som en liten operation, är att den inte är så liten. Det finns visserligen, som du skriver, gott om plats för Ort-fältet. Men när man tittar närmare på sökformuläret så finns orten inom den ram som gäller händelsenotiser. Detta är inte någon slump utan det är det sökningen gäller, nämligen orter i händelsenotiser. Ortssökning är alltså baserad på de notiser som är valda i denna ruta. Man kan inte flytta orten till första sidan utan att flytta hela notispaketet. Och det har vi inte orkat med vid den överflyttning av ansvaret till nya utvecklare, som pågår. Lars är inte med på båten längre.
Sökning i söklista har inte blivit speciellt pedagogiskt utformad, det erkännes. Det du råkade ut för när du sökte som du beskriver, var att du först skapade en söklista 1. Därefter gjorde du en ny sökning och kryssade i Söklista 2-rutan, SOM ÄR PLACERAD UNDER RUBRIKEN "Sök i". Då söker Disgen i default-söklista 2, som är tom. Sökning i söklista resulterar alltid i resultat som placeras i DEN ANDRA söklistan, se Läs mig-fliken i startdialogen och Hjälpen.
Om du har två söklistor öppna och kryssar i söklista 2 vid sökningen, så får du alltså resultatet i söklista 1 (och vice versa). I rubriken står i vilken söklista resultatet placeras och man kan kryssmarkera den andra söklistan för att söka i den. Men det är som sagt inte helt lätt att se det. Vi kommer nog att försöka åstadkomma ett enklare gränssnitt för detta.
Av Karl-Erik Lerbro Tisdagen den 29 mars, 2005 - 15:28: |
Anders!
Läs texten under "Hjälp" dialogrutan för sökning, så får du nog svar på dina funderingar om "Sök i Söklista 2".
Av Anders Berg Tisdagen den 29 mars, 2005 - 18:14: |
Nu fick jag till det, tack. Längst ned i hjälptexten för sökning finns "Att söka vidare från en söklista".
Det som var intuitivt svårt att lista ut var att man skulle Skapa - Nytt fönster - Söklista 2, och då kunna söka i den redan befintliga söklistan! Men det gick!
Fanns menyvalet Skapa - Nytt fönster förut? Har aldrig sett det. Brukar trycka F12 för att ordna ett nytt fönster, och sedan gå vidare med t ex sökning i det fönstret.
mvh
Anders
medlem 1397
Av Kai Thurfors Tisdagen den 29 mars, 2005 - 18:49: |
Fanns i 8.0, kan inte kolla längre tillbaka.
mvh Kai
medlem 1782
Av Karl-Olof Reinlund Onsdagen den 30 mars, 2005 - 17:30: |
Jag tycks inte få uppdateringen att fungera.
Det kommer meddelande: "Tidigare installation saknas" samt ingen korrekt installation och en hel massa med annan information i inforutan.
Inte fattas Disgen 8d och jag har den rätta mappen samt prövade installera patch_8_1 flera gånger.
Nu undrar jag varför uppdateringen inte fungerar och varför patch_8_1 inte söker upp i vilken mapp Disgen ligger ? De borde väl vara ett "måste".
Troligen kan det finnas andra som har samma problem som mig.
Av Tom Barckman Onsdagen den 30 mars, 2005 - 20:58: |
Jag uppdaterade igår. Det gick som smort. Datorn lämnade hela tiden förslag, och jag följde dem.
Tom
Av Bertil Magnusson Onsdagen den 30 mars, 2005 - 21:45: |
Inga problem noterade vid uppdateringen. Så jag instämmer med Tom Barckman.
Av Joel Vogler Onsdagen den 30 mars, 2005 - 23:35: |
Karl-Olof, hur är det med din behörighet till datorn? Jag har stött på liknande problem när man bara har begränsad behörighet.
I min burk har jag administratörsbehörighet och uppdateringen gick som smort.