Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 april, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Förändringarna i version 8.1: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 april, 2005
Av Kaj Svartström Torsdagen den 31 mars, 2005 - 07:55:

Jag har kört 8.0d sedan den kom ut utan att haft något problem med DISGEN, men vid uppgraderingen till 8.1 fick jag samma problem som Karl-Olof Reinlund. Jag löste det genom att ladda in version 8.0 från CD:n igen (utan att avinstallera DISGEN) och därefter uppdatering till 8.0d. Efter detta gick uppgraderingen att göra utan problem. Jag har säkert av misstag tagit bort någon fil till DISGEN med program som identifierat filen som onödig.

Av Karl-Olof Reinlund Torsdagen den 31 mars, 2005 - 10:17:

Behörigheten till min dator är ok. Prövade också med min bärbara dator med samma resultat. Några Disgen filer har jag inte heller raderat. Jag har inte försökt att ominstallera Disgen 8.0d och då kommer frågar varför ? Och varför skall man behöva leta rätt på var Disgen 8.0d är installerad, detta går lätt fixa direkt i uppdateringsprogrammet, kanske hårddisken kan vara bra att få välja själv. Enligt min uppfattning finns det inte andra lås och villkor i Disgen versionerna än demons 50 pers. och detta lås finns troligen insatt i Delfis databasgenerator. Samma krångel har hänt förut vid uppdateringar. Behöver det vara så invecklat ?
Jag vill NU ha SVAR av den som gjort uppdateringsprogrammmet patch_8_1, var felet ligger.

Av Bernth Lindfors Torsdagen den 31 mars, 2005 - 10:49:

Installation av DISGEN 8.1
Har nu laddat ner version 8.1 till tre olika datorer med Disgen 8.0d tidigare. En bärbar och två stationära. Samtliga med Windows XP Prof och SP2. Jag har Admin behörighet. Maskinerna har olika kapacitetoch olika programvaror i övrigt. Tidigare Disgen-installationer har gjorts enligt standardförslaget om programmets placering.
I samtliga tre tillfällen har nerladdningen gått helt OK utan några som hels störningar.
Hälsningar
Bernth Lindfors Medlem 00713

Av Alf Christophersen Torsdagen den 31 mars, 2005 - 13:11:

Ad oppdatering av 8.0d
Hvis man var kjapp med å oppdatere til 8.0d og ikke oppdaterte senere da ny 8.0d ble lagt ut(ca. 10 dager etter første versjon som imneholdt en feil,husker ikke helt,så kan man få problemer ved senere oppdatering.

Årsaken ligger i at når man oppdaterer sjekkes det for hvilken versjon det man oppdaterer er samt sjekksum av programfilen.

I og med det ble foretatt endring fra første versjon av 8.0d til neste versjon 8.0d (burde strengt tatt hett 8.0e), så stemmer ikke den første 8.0d-versjonen og man får dermed beskjed om at man ikke har en original versjon.

Man må kjøre en delvis deinstallasjon av 8.0d (svar ja på et spørsmål underveis om man vil gå tilbake til backup) og så bør forhåpentligvis installeringen fungere Evt. får man avinstallere det hele og installere original på nytt

Av Alf Christophersen Torsdagen den 31 mars, 2005 - 13:24:

Hvis man har XP Pro og av sikkerhetsmessige årsaker kun ønsker å kjøre Disgen som vanlig bruker uten rettigheter, dvs. som ikke-admin (som admin bør man helst kun være innlogget når man skal installere programmer), så kan man få rettighetsproblemer om man har gjort feil ved evt. forflytting av data.

Det er viktig å bruke xcopy og ikke move eller copy av filene i dg8data for å få med seg og satt riktige sikkerhetsinformasjon/proteksjon (ACL)

Hvis man går inn på filene i Vindusutforsker(Explorer) så vil man alltid se at filene er skrivebeskyttet i grått. Det er det systemet som gjør, og er strengt tatt ikke reelt.

Som vanlig bruker er det derimot viktig at man som administrator har husket å tildele aktuelle brukere rettigheter til å skrive og oppdatere filene i dg8data.
Ved oppsett er disse vanligvis ikke tildelt og må tildeles til den enkelte bruker.

Les mer om tildeling av filrettigheter og tilgang i manual for Windows XP Pro.

PS. Kjører man som admin hele tiden er maskinen fullstendig åpen for enhver form for virusinfeksjon! Innlogget som bruker uten rettigheter er det kun brukerprofilen din som ødelegges. Husk med jevne mellomrom å ta backup av brukerprofil slik at den ødelagte kan lett erstattes med backup.

Av Nils-Åke Bjäresten Torsdagen den 31 mars, 2005 - 17:59:

För väldigt många kan övergången från Windows 95 eller 98 till Windows XP jämställas med en kulturkrock. Windows XP är avsett att vara ett säkert operativsystem, men man kan inte utnyttja säkerhetsfunktionerna om man inte följer de spelregler som gäller för Windows XP. Spelreglerna ställer krav på både programutvecklare och programanvändare. Om detta skrev jag i Diskulogen nr 64. Se även mina inlägg i detta Forum under rubriken "1.Hjälpmedel i släktforskningen: Datorer och skrivare: Datorsäkerhet." Microsoft har i detalj angivit vilka spelregler som gäller för de som utvecklar program för Windows XP och bland dessa regler finns också kravet att alla program skall vara körbara av användare som har begränsade rättigheter. Detta krav är inte oväsentligt; det är precis som Alf säger här ovan: "Kjörer man som admin hele tiden er maskinen fullstendig åpen for ehnver form for virusinfeksion."

Jag kör Windows XP med SP2. För några månader sedan tog jag en backup på mina data i DISGEN och avinstallerade programmet. I dag tänkte jag ge programmet en ny chans så jag laddade ner filen patch_8_1.exe. Med administratörsrättigheter installerade jag DISGEN 8.0 från CD-skivan. Jag valde de mappar som installationsprogrammet föreslog, nämligen: C:\Program\Dis\Disgen8 och C:\Dg8Data. Därefter uppgraderade jag till 8.1 och följde även då uppgraderingsanvisningarna. Allt fungerade utan anmärkning. Efter detta försökte jag att med administratörsrättigheter testköra programmet och då fick jag felutskriften: "Det går inte att skapa filer i mappen C:\Dg8Data\DgTmp." Denna lilla övning visar att uppgraderingsprogrammet förutsätter att man redan har en korrekt installation av DISGEN. Därmed motsvarar uppgraderingen inte vad jag förväntade mig.

Det är inte rimligt att man förutsätter att alla användare skall klara av detta med olika rättigheter till olika mappar, utan det är en uppgift för installationsprogrammet. Med hjälp av den nerladdade filen kan man knappast bedöma hur programutvecklarna har lyckats lösa denna uppgift. Jag skulle vilja göra en installation av 8.1 där jag inte är beroende av en fungerande tidigare installation. För detta behöver jag hela programmet DISGEN 8.1 på CD-skiva. Går detta att ordna? Jag kan hämta CD-skivan på DIS expedition.

Nils-Åke Bjäresten
Medlem 15361

Av Karl-Olof Reinlund Torsdagen den 31 mars, 2005 - 18:59:

Jag vet var felet är. Gör ett nytt isnatllationsprogram där Ni inte tvingar installationen till någon mapp som heter "program". Jag använder ett annat mappnamn.
Mitt tidigare förslag här ovanför står jag ännu för.

Av Esbjörn Turesson Torsdagen den 31 mars, 2005 - 19:07:

Jag fick samma problem med 8.1-uppdateringen som rapporterats ovan.

Efter åtskilliga misslyckade installationsförsök så fick jag följande att fungera men undrar ändå om min installation nu är korrekt:

- Installerade den gamla 8.0c-versionen från CD över befintlig uppgradering 8.0d.
- Installerade den nya uppgraderingen 8.1 ovanpå denna gamla 8.0c.

Är alltså en installation komplett om man hoppat över 8.0d?

- När ska för övrigt Genline-kopplingen installeras (spelar det någon roll när - före eller efter 8.1?)

Tacksam för ett klarläggande och komplettering av installationsanvisningen.

Av Christer Gustavsson Torsdagen den 31 mars, 2005 - 21:47:

Karl-Olof, Nils-Åke och Esbjörn,

vår utvecklare som jobbat med installationen uppgraderade först och främst till en modern version av programvaran för installation som vi använder. Därefter har han slitit sitt hår i förtvivlan för att få en så hållbar och enkel installation som möjligt för alla de operativsystemversioner som stöds och alla de olika typer av installationer som kan förekomma hos våra medlemmar. Jag vet att det inte har varit enkelt.

De flesta kända situationer som har gett felmeddelandet "Tidigare installation saknas" har berott på att datamappen har flyttats eller namnändrats sedan installationen. Vid installationen kontrolleras var du installerade senast, om förändringar gjorts manuellt blir det problem i den fortsatta installationen. Ett 20-tal betatestare har installerat vid två tillfällen utan problem. Endast en testare har haft problem beroende på att han hade många installationer och datamappar på sin dator. Det är riktigt att du förväntas ha en korrekt installation av DISGEN för att göra en uppdatering. Om du misslyckas är rådet att avinstallera, nyinstallera och uppgradera som beskrivits tidigare. Om du vill ha handfasta råd är en telefonkontakt med en fadder att rekommendera.

Jag förstår inte vad du menar med kommentaren: "uppgraderingsprogrammet förutsätter att man redan har en korrekt installation av DISGEN. Därmed motsvarar uppgraderingen inte vad jag förväntade mig." Det är väl ganska rimligt. Eller hur? Vår exp kan hjälpa dig med en ny CD, kontakta dem först och kolla att skivorna har kommit hem.

Som du kan läsa på hemsidan där du hämtar uppdateringen så kan du uppdatera till DISGEN 8.1 från valfri 8.0-version. Du behöver således inte gå via 8.0d. Du behöver heller inte installera Genline-kopplingen separat.

Installationsprogrammet tvingar dig inte att installera i mappen program. Däremot så föreslås att installationen görs på samma plats som förra installationen gjordes. Vi har valt att inte utveckla ett eget installationsprogram utan använder ett som finns att köpa och lägger tiden på att rätta och utveckla ny funktionalitet istället.

Christer Gustavsson
Koordinator DISGEN

Av Nils-Åke Bjäresten Fredagen den 1 april, 2005 - 00:35:

Hej Christer!

Jag förstår att detta är mycket jobbigt både för Dig och för programutvecklarna. Men jag är besviken över att det skall vara så besvärligt att installera DISGEN under Windows XP när man använder detta operativsystem på ett sätt som rekommenderas av Microsoft. Jag har vid ett tidigare tillfälle haft kontakt med en fadder men det är liksom att vi talar helt olika språk, det är därför jag använder ordet kulturkrock. Men nu har Du besvarat min fråga och jag följer Ditt råd och kontaktar expeditionen.

Det viktigaste för mig är att DISGENs grundfunktioner är pålitliga och att programmet är användarvänligt. Därför ser jag gärna att man prioriterar felrättelser och väntar med ny funktionalitet tills resurserna tillåter detta.

Mvh,
Nils-Åke