Av Karl-Olof Reinlund Fredagen den 1 april, 2005 - 07:50: |
Om ingen läser och åtgärdar vad som jag föreslog här ovan så använder jag fortsättningsvis 8.0d versionen. Samma råd ger jag Er Alla andra som har problem med nya uppdateringen. Kanske någon vaknar inom DIS före det är för sent att åtgärda detta lilla fel.
Att det skulle bero på Windows XP är INTE sant.
Sådana här problem löser inte faddrarna, dessa hör till programmerarna.
Upprepar: ta bort alla villkor som finns vid installationen och lägg ut uppdateringen under lösenordet som alla DIS medlemmar redan har.
Av Lennart Ekström Fredagen den 1 april, 2005 - 09:30: |
Angående diskussionen om installation av 8.1 så har i en stationär (XP)och 2 bärbara datorer (1 XP och en ME) installerat 8.1 utan problem Hade tidigare 8.0d. Följde de förslag som installtionsprocessen föreslog.
/Lennart
Av Esbjörn Turesson Fredagen den 1 april, 2005 - 09:39: |
Tack Christer för dessa klarlägganden. Uppdatera gärna anvisningarna (tycker jag). Det skapar förvirring (för mig) att informationen om 8.0d-uppdateringen fortfarande ligger kvar.
Min DISGEN-installation har hela tiden legat i följande kataloger:
data ligger i C:\Dg8Data och program i C:\Program\Dis\Disgen8
Om detta avviker från det som är standard vill jag gärna veta vilka kataloger som ska användas för att undvika problem vid framtida uppdateringar.
Av Christer Gustavsson Fredagen den 1 april, 2005 - 19:15: |
Karl-Olof,
informationen du ger tyder på att din senaste gjorda installationen av DISGEN inte finns kvar längre (åtminstone inte på samma plats). Därför föreslår installationsprogrammet en defaultplats (beroende på OS och språk) för installation (t.ex.Program-mappen) som du själv kan ändra. Du kan oxå peka ut den tidigare installationen du själv känner till. Vi använder ett installationsverktyg som heter" WISE Installation System 9" som stöder alla Windows-plattformar från 3.x till XP.
Faddrarna kan hjälpa dig med råd även när det gäller installation. Jag behöver ställa en masa frågor för att reda ut varför du hamnat i denna situation men de lämpar sig bäst i en muntlig dialog. Så kontakta en fadder om du vill undvika situationen i fortsättningen. Uppdateringen ligger redan tillgänglig på DIS webbplats så jag förstår inte din kommentar!
Christer Gustavsson
Koordinator DISGEN
Av Christer Gustavsson Fredagen den 1 april, 2005 - 19:16: |
Esbjörn,
jag ska försöka förtydliga informationen kring installation. 8.0d-uppdateringen finns kvar för att göra det möjligt för de som så önskar att köra 8.0d om man inte vill ha 8.1 (se t.ex. Karl-Olof ovan).
Christer Gustavsson
Koordinator DISGEN
Av Christer Gustavsson Fredagen den 1 april, 2005 - 19:18: |
Det stora flertalet användare som har en enda DISGEN-installation har inga som helst installationsproblem. Våra faddrar som ibland har behov av att ha fler DISGEN-versioner och flera olika datamappar stöter ibland på problem. Men det drabbar ju inte den vanlige medlemmen som bara behöver en installation av program. Hur många andra program i din dator har du flera installationer av?
Om man bara har en installation av DISGEN, om man avinstallerar korrekt, om man inte ändrar namn eller sökvägar så kommer installtionsprogrammet att följa det normala flödet. I övriga fall föreslås defaultvärden som kan ändras av användaren. Undantagsvis inträffar problem som gör det är svårt att gå vidare. Det första rådet är då att kontakta en fadder för att få hjälp. Ett annat alternativ är att avinstallera och därefter först installera din 8.0x-version och därefter lägga på 8.1-uppdateringen.
Christer Gustavsson
Koordinator DISGEN
Av Karl-Olof Reinlund Lördagen den 2 april, 2005 - 13:08: |
Jag gjorde om installationen och då lyckades det med uppdateringen till 8.1. Men jag vill ännu påstå at Ni behöver se om installationsproceduren så det inte är i onödan tillkrånglat. På alla PC-datorer som jag äger 4 st. så gick det inte att installera uppdateringen på den gamla installationen på fungerande Disgen 8d. Ni har troligen lagt in några villkor för godkännande av uppdateringen då detta inte lyckades på en enda av mina PC-datorer ? Tilläggas kan att ingen av dessa Disgen 8d installationer har kopierats till annan plats efter installeringen. Sådana här problem skall Ni inte lyfta över till fadderverksamheten utan dessa skall lösas av det som är ansvariga för installeringsproceduren. Troligen finns det något villkor som ligger i själva Disgen programmet för godkänd installation. Jag diskuterade just med en fadder och han påstod sig ha haft likadana problem med sina betaversioner.
Av Alf Christophersen Lördagen den 2 april, 2005 - 14:58: |
Karl-Olof, kan du ta kontakt med meg?Send meg en E-post.Det er noen spørsmål jeg har til deg ang. den 8.0d-versjonen du installerte.
Du kan trykke på lenken i mitt navn på denne epost.
Av Karl-Olof Reinlund Lördagen den 2 april, 2005 - 15:13: |
Alf du kan berätta det här i diskussionsforumet så alla ser vad du har att säga. För min del är detta med installationen av 8.1 avfört från dagordningen.
Medlem 1120 sedan 1980-talet och v.3
Av Marianne Munktell Lördagen den 2 april, 2005 - 17:56: |
Jag har uppdaterat från 8.0d till 8.1 på fyra datorer, Win98 (bärbar), XP Pro (stationär samt bärbar) samt Windows 2000 (stationär). På den bärbara med XP Pro hade jag dessutom tre olika installationer på olika ställen. Det har inte varit några problem att uppdatera på någon av datorerna.