Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 maj, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Släktbok: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 maj, 2005
Av Yvonne Korn Onsdagen den 28 juli, 2004 - 23:58:

Varför kan man inte när man väljer avsnitt till en släktbok få välja den grafiska antavlan "ny sidindelad"? Den är i mitt tycke bättre än den gamla sidindelade, och är ett önskemål till kommande versioner av DISGEN tack.

Av Stig Geber (M00028) Måndagen den 2 maj, 2005 - 21:07:

Fel i register vid utskrift av RTF-fil.

En medlem rapporterar att han får felaktiga sidhänvisningar vid utskrift av en släktbok i RTF-fomat i Word. Han har inte detta problem vid utskrift av enskilda stamtavlor.
Har någon träffat på detta problem eller kan förklara vad det beror på?

Av Marianne Munktell Tisdagen den 3 maj, 2005 - 07:11:

Stig!

Vad menar du med släktbok? Har han med ansedlar, antavlor, stamtavlor i samma utskrift eller är det en släktmatrikel?

Har han uppdaterat med Ctrl+A och sen F9?

Av Stig Geber (M00028) Tisdagen den 3 maj, 2005 - 10:38:

Marianne!

I detta fall gällde det en släktbok med ett antal stamtavlor. Medlemmen meddelade idag att han fick rätt numrering om han hade med en antavla i boken. Han har hela tiden uppdaterat med Ctrl-A + F9.

Jag provade själv att göra en släktbok med 3 stamtavlor men hade vissa svårigheter att få RTF-utskriften att fungera. Det gick bra att förhandsgranska i DG men vid utskrift i RTF-format blev det inget innehåll i filen. Medlemmen har upptäckt att man måste skriva ut till RTF-filen direkt utan att förhandsgranska för att det ska fungera. Detta måste vara en bug i programmet. Jag brukar alltid förhandsgranska före utskrift av RTF-filer när jag skriver ut an- och stamtavlor i RTF-format. När jag väl fick till RTF-filen hade jag inga problem med sidnumreringen vid uppdateringen.

En annan brist i programmet är att det som default väljer 1 generation i tavlorna i stället för att behålla det senaste valet eller obegränsat antal. Jag förstår inte att man kan ha 1 generation som default när det gäller tavlor.

Av Marianne Munktell Tisdagen den 3 maj, 2005 - 10:50:

Stig!

Jag antar att han hade skrivit ut flera stamtavlor till RTF och sen kopierat in dem till ett enda dokument. Då får man lika många personregister som man har stamtavlor. Man ska då ta bort alla register utom det sista och sen uppdatera med Ctr+A och F9. Har han gjort det?

Av Stig Geber (M00028) Tisdagen den 3 maj, 2005 - 13:13:

Marianne!

Medlemmen har skapat släktboken i DG8.

Har du eller någon annan provat detta själv med granska före utskrift i RTF-format och funnit samma problem.

Av Marianne Munktell Tisdagen den 3 maj, 2005 - 13:32:

Stig!

Man kan inte skapa en släktbok i DG8 bara rakt av, om man inte skriver ut direkt på papper förstås. Så var väl inte fallet? Han skrev ju ut till RTF-filer först.

Det går inte att försöka svara på en fråga med så knapphändiga uppgifter. Jag frågade därför hur han hade gjort utskrifterna, ville veta steg för steg, stamtavla för stamtavla. Jag ville ha det så detaljerat som möjligt för att kunna förstå hur han hade gjort.

Jag har förhandsgranskat innan utskrift till RTF och har inte haft några problem med utskrift eller sidhänvisningar.

Inte heller väljer programmet antal generationer till 1 hos mig.

Av Gabriel Frisk Tisdagen den 3 maj, 2005 - 14:07:

Inga problem här heller, provade just...

Mvh
Gabriel

Av Marianne Munktell Onsdagen den 4 maj, 2005 - 07:11:

Stig och Gabriel!

Jag missförstod Stigs fråga ovan.

När jag använder DISGEN:s egen släktboksfunktion, tar ut en eller flera stamtavlor i tabellform och sen skriver ut allt till RTF-fil, får jag samma fel som Stigs medlem när det gäller sidhänvisning. När det hänvisas till Tabell 1 blir det en helt galen sidhänvisning, t.ex. sid 7. Tabell 1 finns på sid 1. Det hjälper inte att uppdatera med Ctrl+A och F9. Detta fel uppstår även om jag bara har tagit med en stamtavla.

Det hjälpte inte att börja men en antavla. Hänvisningen till Tabell 1 blev fel då också.

Jag får också default en generation.

Dock inga problem när jag först förhandsgranskar och sen skriver ut till RTF.

Av Gabriel Frisk Onsdagen den 4 maj, 2005 - 16:26:

Jo faktiskt, det blir fel i sidnumreringen här också om man skriver ut släktboken via RTF. Det är skillnad i sidformatet mellan direktutskriven sida och RTF-sida. Det verkar som om det förinställda sidfornatet i Disgen inte överförs till RTF? Huvud- och fotnot kommer inte heller med... Jag har ett minne av att allt det här fungerade i 7:an?

Mvh
Gabriel