Av Marianne Munktell Lördagen den 1 januari, 2005 - 20:30: |
Hans!
Jag brukar lägga in obesläktade personer i en särskild flock som jag kallas Slask. Finner jag senare att de har anknytning till redan inmatade personer är det bara att flytta över dem till rätt flock och koppla ihop dem.
Ensamma obesläktade personer är f.ö. lätta att hitta. Gå till Verktyg - Statistik - Obesläktade personer - Samla statistik och skriv ut. Då får man en lista över dem.
Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 3 januari, 2005 - 21:38: |
Obesläktade personer. Hej Rolf!
Det är väl ändå så att programmet alltid varnar för att lägga in obesläktad person, frånsett första personen man registrerar.
Det kanska kan vara enklast att skriva om allt men då har man ju inte lärt sig hur man rättar ett dyligt fel, för det kommer säker igen fler gånger.
Av Fredrik Bonde Söndagen den 9 januari, 2005 - 10:48: |
Hej någon!
Vad göra med flickebarns efternamn? Om de är gifta, vilket efternamn anger man då? Har sett i andra släktböcker att barn bara anges med förnamn men då blir det underligt när man väljer personen som centrumperson och i utskrifter t ex i en stamtavla!
Jag har valt att ge alla barn föräldrarnas efternamn. Sedan får man genon "gift"-notisen se med vem de är gifta.
Vad tycker ni??
Fredrik
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 9 januari, 2005 - 15:07: |
Flickors efternamn.
Hej Fredrik, I äldre tider var det ju vanligt att barnen fick efternamn efter fadern. Faderns förnamn med tillägget son eller dotter. Jag gör så att jag anger flickan namn följ att det namn hon får som gift. Andersdotter - Persson Om man är noga med att lägga in ett mellanslag omkring minus tecknet blir båda namnen sökbara.
Av Margaretha Rattfält Fredagen den 21 januari, 2005 - 13:50: |
Hej!
Hur registrerar jag namnbyte, (ej namnbyte genom gifte)? Ska födelsenamnet matas in i grunduppgifter? Vart ska i såfall det nya namnet registreras?
Undrar nybörjaren margaretha
Av Karl-Erik Lerbro Söndagen den 23 januari, 2005 - 10:02: |
Hej Margaretha!
Ja, om detta tvistar de lärde.
Många olika metoder tillämpas av enskilda forskare.
I Disgen finns det ingen "standard", och inget förberett för hantering av namnbyte.
Antingen du byter namn genom gifte eller på annat sätt har ingen betydelse i deta fall.
I Diskulogen nr 65/2004 sid 22 finns en utförlig artikel om namnregistrering.
Av Ulf Löfgren Torsdagen den 8 september, 2005 - 08:42: |
Jag har upptäckt en liten egenhet hos programmet DISGEN.
För att slippa upprepningar är det ju fördelaktigt att, då jag bygger antavlor, bocka för "Hänvisa till anförluster".
Nu visar det sig emellertid att dessa
hänvisningar inte alltid fungerar. Jag har här två syskon, Boel och Hanna, ana nr 961 respektive 967. Deras far heter Gunnar och har annummer 1922 (Boel) och 1934 (Hanna). När jag går in i utskriftsformen Tabell och söker upp ana 1922, står här nummer både för barnet (Boel) och för Gunnars far, Anders, som ju har nummer 3844. Så långt allt rätt.
Men nu gör jag samma sak gällande Hanna. Jag söker upp hennes far Gunnar som nu har annummer 1934. Här står emellertid endast faderns namn, Gunnar, ett meddelande om att det är en anförlust samt en hänvisning till tidigare sida
med detta namn. Går jag tillbaka till denna sida (med ana 1922), får jag uppgifterna om barn och fader. Men dessa uppgifter gäller ju för Boel, inte för Hanna! Följaktligen finns inte ana nr 3868 med i tabellen, dvs Hannas farfar. Det finns ingen hänvisning till honom. Om jag däremot väljer alternativet "Tag med även anförluster" kommer alla anor med, även 3868.
Det här gör att alternativet "Hänvisa till anförluster" inte är så bra att använda, trots allt. Om även hänvisningarna faller bort är ju inte det så bra, tycker jag. Jag blev väldigt förvånad när jag upptäckte detta. Någon uppgift måste ju finnas med för VARJE anförlust.
Av Gunnar Jonsson Torsdagen den 8 september, 2005 - 09:40: |
Hej Ulf.
Du säger att uppgifterna gäller för Boel, inte för Hanna. Men de är ju syskon, alltså gäller uppgifterna även för Hanna.
Det är ju detta som är vitsen med att hänvisa till anförluster. Istället för att fylla antavlan med exakt samma uppgifter på fler ställen, så finns de bara på ett.
Men jag förstår ditt dilemma. Jag har samma "problem" då bl a morfar och mormor var tremänningar. I antavlan har jag därför inga utskrivna anor till min mm ff f, eftersom han även var mf ff f.
Av Ove Billing, m00895 Torsdagen den 8 september, 2005 - 11:10: |
Hej!
Du har gjort fel på så sätt att en och samma person bara skall förekomma en gång. Gunnar skall alltså bara förekomma med ett enda nummer. Du får alltså radera honom på två ställen. Det blir väl också då fel på din mor? Hon skall också bara finnas en gång. - Jag har skrivit om detta och mycket annat i vår tidning DISkutabelt men tipsen finns också på vår hemsida, www.dis-syd.se under Tips. Jag hoppas att det rättar till sig för dig med det.
Av Ulf Löfgren Torsdagen den 8 september, 2005 - 13:37: |
Hej Ove!
Du har tydligen missuppfattat problemet.
En och samma person kan ju mycket väl dyka upp som ana på flera olika platser i anträdet och tilldelas då olika AN-NUMMER (inte programmets numrering av personerna).
Hej Gunnar!
Du har naturligtvis rätt, och du förstår också mitt problem, tydligen. Om man har mycket text kring en ana kan det ju vara en fördel att inte upprepa denna text, men nog tycker man att de BASALA uppgifterna skulle kunna vara med varje gång. Jag kommer att ta med även anförluster i fortsättningen då jag skriver ut min
papperskopia, trots att det då blir mer än 400 sidor.