Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 oktober, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering/Uppdatering version 8.1a: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 oktober, 2005
Av Ann Sjöberg Torsdagen den 22 september, 2005 - 19:48:

Hej Marianne!

Nu stod det på sidan där uppdateringsfilen låg: Du kan endast uppdatera från DISGEN version 8.1.

Så för att kontrollera vilket som gäller så har jag precis avinstallerat hela installationen av Disgen. Gjorde sedan en nyinstallation av Disgen 8.0. Sedan körde jag uppdateringsfilen 8.1a och fick ett felmeddelande "Filen P:\DIS\disgen.exe är inte en giltig tidgare version och kan inte uppdateras."

Så min fråga kvarstår.
Vad ska vi med CD skiva med Disgen 8.0 göra när vi behöver installera Disgen från början? Ska vi inte få tillgång till alla de buggrättningar som har skett sedan Disgen 8.0 kom ut för första gången?

Jag tycker att DIS borde lägga tillbaka uppdateringsfilen 8.1 så att vi med 8.0 - 8.0d har en chans till uppdatering.

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 22 september, 2005 - 19:54:

Ann! Det är på startsidan för uppdateringar som både från 8.0 till 8.1 och 8.1 till 8.1a finns (hittas via menyval DISGEN - Menyval Om du har DG 8 - Menyval Senaste uppdatering) från DIS startsida.

Om du tar länken till uppdateringen från startsidan hamnar du på DG8.1a:s sida, inte på startsidan för uppdateringar.

Det bör alltså gå utmärkt att uppdatera!
Hälsningar,
Eva Dahlberg medlnr 7851

Av Ann Sjöberg Torsdagen den 22 september, 2005 - 20:22:

Eva, hos mig stod det inte så. Men nu har jag hittat felet. Det var återigen cachen som spökade. Så efter rensning såg jag det du skriver om. Cachen är nu satt på 0 kb. Förhoppningsvis slippa jag nu problemet med att sidorna inte uppdateras. Jag hoppas bara att denna åtgärd inte ska leda till andra problem :)

Hälsningar
Ann

Av m11916 Fredagen den 23 september, 2005 - 09:18:

TIPS!

I Internet Explorer finns under Verktygsmenyn - Internetalternativ på fliken Allmänt mitt på "sidan" en knapp för inställningar för tillfälliga internetfiler. Klicka på denna och markera sedan översta radioknappen märkt "Varje gång sidan besöks" så slipper ni problemen meed cachning.

/Gunnar

Av Holger Andersson Fredagen den 23 september, 2005 - 12:03:

Sedan länge har jag ändrat i språkfilen så att utskrift av giften blir "första gången" i stället för "1:o". Jag har under åren gjort många uppdateringar av programmet utan problem, dock har jag efteråt måst göra ny ändring i språkfilen. Nu får jag meddelandet "Filen C:Program\Dis\Disgen8\Disgen.l1 är inte en giltig tidigare version och kan inte uppdateras." Varför?

Av Ann Sjöberg Fredagen den 23 september, 2005 - 17:00:

Hej Gunnar!

Jag hittade inte detta alternativ i Firefox. Men resultat är väl detsamma när jag skrev in att Firefox ska använda 0 kb till innehållet av cachen?

Hälsningar
Ann

Av Annastina Sekunde Torsdagen den 29 september, 2005 - 10:04:

Jag har tagit hem 8.1a (ligger tills vidare på skrvbordet) men när jag försöker installera får jag en varning; "Utgivaren kunde inte verifieras, okänd utgivare".
Kan jag gå vidare ändå eller är det något fel?

Tacksam för svar.

Mvh
Annastina Sekunde

Av 11916 Torsdagen den 29 september, 2005 - 11:51:

Gå bara vidare, detta är en av Windows skyddsmekanismer som kontrollerar vad som får lov att installeras. Du måste därför "tala om" för windows att det är OK att installera uppdateringen. Är det som i detta fallet program man medvetet laddat ner och vill installera så är det inga problem, funktionen är delvis till för att man inte ska luras att installera filer där man döljer att det är ett program som installeras.

/Gunnar

Av Annastina Sekunde Torsdagen den 29 september, 2005 - 12:57:

Tack, det var lugnande - då kör jag vidare.

Hälsn. Annastina

Av Ylva Floderus Lördagen den 1 oktober, 2005 - 23:09:

Hej
Försöker ominstallera Disgen och startar med CD-skivan, då har jag version 8.0a och den funkar.
När jag sedan installerar patch_8_1 så protesterar programmet och säger att den mapp: C:\Dg8Data som DISGEN använde senast är skrivskyddad, saknas eller är förstörd.
Den saknas inte alls och den har ju just skapats med installationsskivan.
Så vad är det för fel?