Av Kjell Johansson Torsdagen den 17 oktober, 2002 - 10:58: |
Vid installering av Disgen 8 så installeras Disgen 8 i C:\program\dis, men Disgen8Data i en annan katalog.
Nu finns det ju möjlighet att välja var disgen8data ska läggas, men nu undrar jag om det är någon fördel med att ha katalogen liggande på ett annat ställe eftersom det är vad som händer.
Eller är det bara ett slarv av programerarna att den hamnar i en annan katalog?
Och så uppdateringarna, måste både A och B installeras, eller ingår A i B-uppdateringen??
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 20 oktober, 2002 - 09:14: |
Disgen 8 installation. Hej Kjell. Det är inget slarv av programmeraren att lägga Dg8data i ett särskilt bibliotek utan tvärt om en anpassning till bättre ordning i biblioteken. Man har alla program i programbibliotek och sina data i Mina dukument eller andra data bibliotek.
Ett tips i detta sammanhang: Tag en kopia på på Dg8data, via utforskaren kopiera och klista in, den kopian kan Du använda för att testa dina säkerhetskopior och om Du vill exprementera i Disgen utan att riskera att förstöra dina data.
Vid uppdatering behöver man bara lägga in B.
Av Kjell Johansson Söndagen den 20 oktober, 2002 - 12:42: |
Hej Karl-Edvard.
Tackar för upplysningen. Det är bra att få en förklaring till sådant som kan verka lite mysko.
Kjell
Av Margareta Åhbeck Tisdagen den 6 januari, 2004 - 09:59: |
Har precis beställt "skarp" version av DISGEN8 efter att ha provkört demoversionen.
När jag installerar den skarpa versonen vad händer då med demoprogrammet? Sparas användbara delar och kompletteras eller byts allt ut? Måste jag radera demoprogrammet? Inlagd data förs över antar jag.
Tacksam för tips i förväg.
Maggan
Av Kristian Jerméus Tisdagen den 6 januari, 2004 - 21:01: |
Hej Margareta
Jag hade gjort en säkerhetskopiering av materialet som är inskrivet, och avinstallerat demoversionen.
Sen hade jag installerat den skarpa versionen och laddat in säkerhetskopian.
Mvh.
Kristian
Av Lars-Gunnar Jendeberg Söndagen den 9 mars, 2003 - 17:10: |
Jag har installerat DISGEN 8.0c under Windows XP Professional.
Jag kan köra programmet med den administratörsbehörighet som jag har installerat under, men när jag loggar in som annan användare (även med administratörsbehörighet) får jag följande felmeddelande:
"Den datamapp som DISGEN använde senast är skrivskyddad, saknas eller är förstörd. Välj en ny data-mapp om sådan finns med hjälp av följande dialogruta, om inte, avsluta dialogrutan med "Avbryt"."
I Windows XP rekommenderar man att inte normalt köra applikationer under ett användarid med administratörsbehörighet. Det var så jag upptäckte problemet.
Detta betyder alltså att man kan bara använda programmet under det administratörsid som det installerats under.
Om min fru och jag vill köra DISGEN vid skilda tillfällen så måste vi göra detta under detta administratörsid och inte under ett normalt användarid.
Varför har man gjort på detta sätt? (Det fungerar för övrigt likadant under Windows 2000.)
Dismedlem 7076
Av Joel Vogler Söndagen den 9 mars, 2003 - 20:03: |
Jag gissar att du har dina DISGEN-data under "Mina dokument". Pröva att flytta dem till "Delade dokument" så skall du se att det fungerar så som du vill.
Av Lars-Gunnar Jendeberg Måndagen den 10 mars, 2003 - 19:06: |
Jag hade lagt Dg8Data direkt under C: men det fungerade inte. Däremot fungerade det när jag lade Dg8Data under Documents and settings/All users/Dokuments. Då kommer jag åt datat från alla userid.
Tack för tipset.
Av Niklas Bodin Onsdagen den 21 juli, 2004 - 19:39: |
Hej! Jag tänkte överföra min forskning till en Laptop - men då jag installerat Disgen 8 från CD:n och sedan ska överföra min dg8.zip (där all fakta finns) så blir det nåt fel. Det går inte att komma åt någon fakta. Programmet stängs av automatiskt varje gång. Systemkrock? Kan någon vänlig själ förklara i enkla steg hur jag ska göra?
Mvh Nicke
Av Ove Billing Onsdagen den 21 juli, 2004 - 22:08: |
Denna del av forum handlar egentligen om uppdatering av programmet, inte av dina data. Det finns mycket att läsa om säkerhetskopiering på annat ställe i ämnesträdet ovan. Läs också i Diskulogen om säkerhetskopiering.
Sammanfattningsvis gör du följande:
1. Uppdatera programmet till 8.0d på båda maskinerna.
2. Bränn en kopia av C:\Dg8data och kopiera in den över den mapp med samma namn som skapats vid installationen. Om du har WinXP så är det nu klart men med äldre op-system så måste man också se till att ta bort skrivskyddet som uppstår när man kopierar in från CD.(I Utforskaren högerklickar du på filerna, (välj alla med Ctrl+A), välj Egenskaper och avkroka Skrivskydd).
3. Alternativt kan man använda Disgens säkerhetskopiering men det har hänt att om det är olika versioner av Disgen eller Windows så blir det bakslag vid återläsningen. Metod 2 rekommenderas därför av mig i alla fall.