Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 mars, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Antavlor: Notiser med radbrytning i Antavla i Tabellform: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 mars, 2005
Av Jimmy Larsson Torsdagen den 24 mars, 2005 - 21:02:

Hej

När jag skriver ut en Antavla i tabellform vill jag ha med bl a Levde- och Flyttade- notiser, men dessa notiser kommer vid utskriften i en följd utan radbrytning vilket gör att det ser väldigt grötigt ut. Jag skulle vilja ha en radbrytning mellan varje notis så att varje notis börjar på ny rad. Går detta att göra?

Såhär ser det ut hos mig:
Klickbar länk

Mvh Jimmy

Av Gunnar Bengtsson, 4180 Torsdagen den 24 mars, 2005 - 22:29:

Hej.
Gå in i Inställningar--Ansedlar. Längst ner finns en ruta för Ny rad för varje notis.
Fungerar både på Antavöor och stamtavlor.

Av Marianne Munktell Torsdagen den 24 mars, 2005 - 22:44:

Gunnar!

Det fungerar bara för ansedlar hos mig. Hur har du fått det att fungera för antavlor och stamtavlor? Konstigt om en inställning för ansedlar skulle gälla även för andra slags utskrifter.

Av Gunnar Bengtsson, 4180 Torsdagen den 24 mars, 2005 - 22:53:

Jag provade innan jag skrev svaret, och det fungerade.

Av Gunnar Bengtsson Torsdagen den 24 mars, 2005 - 23:02:

Ibland har man bråttom.
Hade inte kollat allt.
Om man i notisens anteckningar slår ett mellanslag och enter, så lurar man programmet att lägga till en rad och då kommer notisen på ny rad.

Av Marianne Munktell Torsdagen den 24 mars, 2005 - 23:23:

Gunnar!

Det fungerar fortfarande inte med din metod!

Vad som däremot fungerar är att lägga in en ny notis Text T (Biografi) mellan varje Flyttade-notis t.ex. och i notisfältet antingen trycka Enter (= ny rad med indrag) eller Shift+Enter (= ny rad utan indrag).

Men så kan man ju inte hålla på i längden.

Av Jan Wallin Fredagen den 25 mars, 2005 - 00:45:

Hej Gunnar och Marianne

Det bör fungera att få ny rad om man i föregående notis går in i Anteckningar och skriver ett blanktecken åtföljt av en vagnretur.
Anteckningsfältet är tydligen sist i notisen och därför fungerar det. Det går att göra ganska snygga "tabeller" med t ex flyttanotiser med metoden.

/ Janne

Av Leif Svensson Fredagen den 25 mars, 2005 - 08:32:

Hej,
Jag får det inte att fungera med blanktecken och enter eller shift och enter. Enligt det tips som står till höger i anteckningar så skiljer det sig mellan skärmen och utskriften, men tyvärr det ville sig inte.
- Leif S

Av Leif Svensson Fredagen den 25 mars, 2005 - 08:46:

Hej
Det var jag som inte hade angett på inställningar att anteckningar skulle skrivas ut.
På Inställningar -Tavlor kan man ange om anteckningar skall skrivas ut inuti texten, som fotnoter eller ingenstans. Genom att detta ämne kom upp hittade jag massor med noteringar i anteckningar som jag glömt bort, och hade naturligtvis bockat i placera anteckningar ingenstans.
Nu utskriften väldigt snygg.

-Leif S

Av Karl-Olof Reinlund Fredagen den 25 mars, 2005 - 10:33:

Kommandot NR (ny rad) fungerar på notiserna t.ex.:
vänsterhakeNRhögerhakeFödd
vänsterhakeNRhögerhake(yrke)
vänsterhakeNRhögerhakeDöd
vänsterhakeNRhögerhake(flyttat)
m.m.
Finns beskrivet under:
Hjälp Radplanering vid utskrifter redigeringskommandon