Arkiverade (äldre) inlägg fram till 22 november, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Antavlor: Fel i utskrift: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 22 november, 2005
Av Rolf Nilsson Lördagen den 14 juni, 2003 - 10:51:

När jag skriver ut min släktmatrikel placeras barn till en av mina släktingar, som var gift två gånger, under fel moder. Jag har provat med att ta bort de inlagda uppgifterna och lägga in dem igen utan att det blir rätt.

Av Rune Olsson Lördagen den 21 maj, 2005 - 15:06:

Vid utskrift av antavlor försvinner ingifta personer om inte familjen har gemensamma barn. De finns med i såväl ansedel som stamtavla. Detta fel uppstod under de senaste månaderna. Jag uppgraderade till Disgen 8.1 under denna tid men jag är inte helt säker på att felet uppstod just efter uppgraderingen. Hur får man tillbaka dessa ingifta personer?

Av Christer Lasson Måndagen den 14 november, 2005 - 10:25:

Då jag använder utskriftformat "Släktmatrikel" (ett utmärkt format!) med mig som proband kommer min brors första hustru med som 1:o men hans andra hustru försvinner. Jag använder Disgen 8.1.

Av Jan Lilliesköld Lördagen den 19 november, 2005 - 17:30:

Det verkar som om det föreligger problem med flera makar och utskrifter.
En medlem har nämnt till mig, att han har en kvinna i sin databas som hade barn med fyra olika män, och vilket visas helt rätt i DISGEN. Men vid utskrift (jag vet dock inte vilken/vilka typ) så hamnar vissa barn i fel gifte, och eventuellt att vissa barn försvinner helt.
Han har pratat om att jag skulle få en kopia av DB, för att kunna se om/vad som kan vara fel - alternativt vända sig till en fadder - men det har inte blivit av än.
Men utifrån även inläggen här ovan, så tycker jag allt att det tyder på problem med flergiften och utskrifter av desamma !?

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 21 november, 2005 - 10:36:

Christer!
Jag har testat utskrift av släktmatrike – som jag håller med dig om är ett utmärkt format – men där var det inga problem med att få med "min brors" alla fruar. DG 8.1a.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 21 november, 2005 - 15:30:

Släktmatrikel, Christer och Jan.
Jag har skrivit en felrapport, nr 258, om ett liknande problem.
Det uppträder bara i mycket speciella förhållande så det går inte att testa utan det material som ger felet.

Av Kristian Jerméus Tisdagen den 22 november, 2005 - 00:02:

Samma fel här.
Fick inte med alla fruar i ett äktenskap och detta gjorde att hela den grenen försvann framåt i tiden.
Detta skedde när jag uppdaterade till 8.1.

Av Marianne Munktell (M06185) Tisdagen den 22 november, 2005 - 17:16:

Jag testade att skriva ut en släktmatrikel för brodern till en person som var gift tre gånger. Hustru nr tre hade inga barn. Hon kom inte med i utskriften. Jag flyttade då ett annat gifte med barn sist och då kom alla tre hustrurna med i utskriften.

Det var ett mycket ovetenskapligt experiment!

Att det blir krångel efter uppdateringen till 8.1 kan bero på att vissa inställningar från 8.0 ändras i och med uppgraderingen. Det kan löna sig att titta igenom inställningarna.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Tisdagen den 22 november, 2005 - 18:01:

En fråga till: Rune O., Christer L., Christian J. och Marianne M.
Ni har samtliga observerat de beskrivna felen i Disgen ver 8.1. Uppträder felen på samma sätt när ni har uppdaterat till ver 8.1a?

Av Marianne Munktell (M06185) Tisdagen den 22 november, 2005 - 20:55:

Ingvar!

Jag har inte själv upptäckt felet, det var först när andra beskrev det som jag försökte återskapa det. Jag har bara testat i 8.1a.