Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 november, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 november, 2005
Av Marianne Munktell Torsdagen den 8 september, 2005 - 18:15:

Ulf!

Du kan ställa in vilka notiser som ska vara med hos anförluster. Inställningar - Antavlor - Tabell - Notiser för anförluster. Då slipper du få med långa texnotiser. Detsamma gäller för stamtavlor.

Av Ulf Löfgren Torsdagen den 8 september, 2005 - 20:12:

Hej Marianne!
Tack för tipset. Men nu ser jag att mitt problem inte löser sig därmed. Jag menade nämligen inte notiserna utan biografin, och där brukar jag ha lång text.

Av Marianne Munktell Torsdagen den 8 september, 2005 - 20:30:

Ulf!

Du får avbocka biografinotisen för anförlusterna.

Av Marianne Munktell Torsdagen den 8 september, 2005 - 20:33:

Biografinotisen = T Text

Av Ulf Löfgren Fredagen den 9 september, 2005 - 10:25:

Problemet är att har man många anförluser, dvs en och samma person dyker upp många gånger i antavlan med olika annummer, hänvisar programmet endast till en anförlust. Alla de övriga förblir dolda vid utskriftsalternativet "Hänvisa till anförluster". På grund härav trodde jag ett tag att jag matat in uppgifterna fel, men så snart som jag "slog över" till "Tag med även anförluster" så visade sig allesammans vid utskrift. Det är klart att man kan anse att det räcker med en hänvisning, men det ser ju onekligen märkligt ut. Man förlorar på så sätt en del av sammanhanget och överskådligheten. Alternativet "Hänvisa till anförluster" bör enligt min mening inte leda till att alla tecken efter dem försvinner vid utskrift.

Av Bernt Mevik Onsdagen den 2 november, 2005 - 19:24:

Adoptivbarn.
Har någon ett tips hur man kan göra när man vill registrera både adoptivföräldrar och biologiska föräldrar i Disgen?
Övriga adoptioner har jag registrerat under giftermål med en anteckning om detta.

Av Marianne Munktell (M06185) Onsdagen den 2 november, 2005 - 19:45:

Bernt!

Ett sätt är att registrera barnet två gånger. En gång som barn till de biologiska föräldrarna. En gång som adoptivbarn till adoptivföräldrarna. Notera dessutom i barnets biografi att det även finns på annat ställe och föräldrarnas namn där.

Annars får man göra en notering i barnets biografi om de biologiska föräldrarna resp adoptivföräldrarna.

Av Bernt Mevik Onsdagen den 2 november, 2005 - 21:10:

Marianne!
Tack för Ditt snabba svar. Jag kommer nog att tillämpa alternativ 1.

Av Björn Claesson Måndagen den 21 november, 2005 - 13:34:

Hej,
I mitt material har jag både min mors och min fars släkter i samma flock, om en släkting på min mors sida vill fortsätta forska på denna släkt, är det då möjligt att kopiera min mors släkt utan att min fars släkt följer med i kopieringen (som vid säkerhetskop.)och att sedan återläsa kopian till en annan dator som har Disgen installerad.
Eller måste man skriva ut en antavla i tabellform
och skriva in alla individer i den andra datorn
för hand (Puh!!)

Björne

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 21 november, 2005 - 15:23:

Hej Björn!
För att kunna exportera din mors släkt så kopplar Du först isär mor och far, skapa sedan en antavel struktur, klicka med höger musknapp i strukturen, klicka på skapa söklista av antavlans innehåll, högerklicka i söklistan och utöka söklista med alla som är släkt. Men detta sista förutsätter att det inte finns några anförluster i släkten för då går släkterna ihop, i så fall måste Du koppla isär även dem.
När detta är klart gör Du en export i texformat av söklistans innehåll.