Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 11 december, 2002 - 19:51: |
Sök i Disbyt 8.0c
Jag provade redan i lördags att söka i Disbyt via Disgen 8.0a 8.0b och 8.0c men inte lyckat på någon version.
Trodde då att det var problem på servern men problemet kvarstår även i dag.
Av Stefan Granat Torsdagen den 12 december, 2002 - 13:13: |
För att få 'Sök i Disbyt på Internet' att fungera:
Gå in under Inställningar -> Systemet
Ändra i 'URL för Disbyt': ersätt 'frigg' med 'disbyt' (så URL-en börjar med 'http://disbyt.abc.se/')
Hälsningar Stefan Granat
Av Ulf Widén Torsdagen den 12 december, 2002 - 18:58: |
Tack Stefan, nu funkar det igen!
Hälsningar Ulf Widén
Av Maya Jonsdotter Torsdagen den 12 december, 2002 - 20:58: |
Hej Ulf,
jag var dum nog att ändra HELA länken till disbyt
du skriver ju att man ska ändra frigg till disbyt.
Hur var resten av adressen (hela)?
Av Joel Vogler Torsdagen den 12 december, 2002 - 21:27: |
Jag ändrade till
http://disbyt.abc.se/~disbyt/cgi-bin/db/db00.cgi?execute=search&lingua=sv1&searchname=%s&searchsubjekt=%s&searchplace=%s&searchfylke=%s&fromyear=%s&toyear=%s&original=1
och det fungerar för mig.
Av Maya Jonsdotter Fredagen den 13 december, 2002 - 09:53: |
Jättetack! Glad Lucia!
Av Jesper Borglund Söndagen den 29 augusti, 2004 - 10:38: |
Sök i Disbyt med Disgen 8.0d
När jag gör en sökning i disbyt med Disgen 8.0d får jag problem. Den första sökningen går bra. Men efter att titta på ett resultat och öppnat tex en "familj-länk" i ett nytt browserfönster så låser sig sök funktionen i disgen. Klarar den bara en session åtgången?
Någon som kan hjälpa mig?
Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 30 augusti, 2004 - 22:44: |
Sök i Disbyt med Disgen.
Hej Jesper, om Du avser att samtidigt som Du har Disbyt fönstret öppet vill gå in och skriva något i Disgen eller förflytta dej inom Disgen så går det inte eftersom Disbyt fönstret är en del av Disgen och ligger över och spärra underliggande Disgen fönster.
Det bästa sättet att jobba i Disgen och Disbyt eller Genline samtidigt är att gå in direkt i Disbyt via t.ex. Disgen's hemsida då kan man jobba i båda programmen samtidigt och lägga fönstren bredvid varandra och förflytta sig i båda programmen och skriva av det man hittar i Disbyt in i Disgen.
Av Jesper Borglund Onsdagen den 1 september, 2004 - 20:50: |
Hej Karl,
Ja jag har upptäckt att det är enda sättet. Fast felet jag fick var av lite annan karaktär.
Jag uppfattar det som en bugg i disgen. Jag gör följande:
1)I disgen söker på person NN i disbyt via länken i menyn jag får när jag högerklickar på en person.
2) Jag får ett antal träffar och klickar på en av familj länkarna.
3) Utan att stänka sökfunktionen i disgen öppnar jag ett browser fönster och gör en sökning i disbyt direkt.
4) När jag nu går tillbaks till disgen har sökfönstret låst sig och enda sättet att komma vidare är att via ctrl+alt+del stänga disgen och starta om det.
Jag ser detta som en bug. Har dock lyckats komma runt det genom att inte arbeta med disbytsökningar i disgen samtidigt som jag använder disbyt i vanligt browserfönster.
mvh
Jesper
Av Alf Christophersen Onsdagen den 1 september, 2004 - 22:15: |
Har du forsøkt å undersøke om det under Disgen (med Alt-Tab) skulle ligge et vindu som egentlig er vinduet i Disgen som har input, men siden det ikke vises, låser programmet.
Opplever med andre programmer hvor man har åpnet en dialogboks som må stenges før man kan returnere tilbake til programmet, stenger for videre eksekvering av programmet inntil man får fatt i dialogen på et vis. Dette skjer om man åpner et annet program og så avslutter det. Da vises i stedet hovedvinduet for programmet, ikke dialogen.
Trykker man da Alt-Tabulator vises dialogen igjen ot man kan avslutte dialogen som stenger for videre eksekvering.
Feilen er ikke i programmet man lager (f.eks. Disgen), men Windows som ikke gir dialogen tilbake fokus, men hovedprogrammet.
Rett nok skal det visstnok være meldinger i Windows som skal varsle programmet om at det har fokus igjen, men mine forsøk på å få det til da å returnere fokus til den åpne dialogen, (i andre programmer jeg arbeider med i jobb-sammenheng), men jeg har dessverre ikke fått dette til å virke helt. Men to ganger på Alt-Tab har til nå fungert.