Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 november, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering/Uppdatering version 8.1a: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 november, 2005
Av Marianne Munktell Söndagen den 2 oktober, 2005 - 09:24:

Ylva!

Du måste först uppgradera 8.0d till 8.1. Sen uppdaterar du med 8.1a. Läs anvisningarna under uppdateringar 8.1a:
Du kan endast uppdatera från DISGEN version 8.1.

Av Ylva Floderus Söndagen den 2 oktober, 2005 - 16:11:

Marianne eller någon annan.
Jag kan inte uppgradera till version 8.0d när jag bara har CD-skivan. (Ominstallationen beror på en hårddiskkrasch efter blixtnedslag och jag måste alltså börja installationen helt från början.)
På hemsidan hittar jag inte längre uppgradering till 8.0d utan bara 8.1 och 8.1a.
Är det någon som kan skicka uppdateringen till 8.0d så ska jag försöka så som Marianne säger?
/Ylva

Av Marianne Munktell Söndagen den 2 oktober, 2005 - 16:17:

Ylva!

Du kan uppgradera från 8.0, valfri version, till 8.1 och sedan till 8.1a. Jag läste fel och trodde att du hade 8.0d.

Så här står det under uppdateringar till 8.1: Du kan uppdatera DISGEN från valfri 8.0-version.

Men det är förstås enklare att fråga än att läsa själv.

"Luttrad fadder"

Av Kjell Weber Torsdagen den 6 oktober, 2005 - 00:08:

Hej Marianne (eller annan som vet).
Vet du om orsak till att jag får "Saknas i språkfil" vid i stort sett varje person då jag gör en Släktmatrikel.
Det har kommit med 8.1 eller 8.1a, tidigare har jag inte sett det.
Hittar inte att detta har skrivit om tidigare.
/Kjell

Av Marianne Munktell Torsdagen den 6 oktober, 2005 - 07:28:

Kjell!

Språkfilerna i 8.0 och 8.1 ser inte likadana ut har jag upptäck efter att ha fått en fadderfråga om det. Medlemmen hade gjort egna språkfiler och fick samma fel vid uppdatering till 8.1. eftersom han valde att inte skriva över språkfilerna vid uppdateringen.

I början av språkfilen Disgenl1 (svenska) i Dg8Data-mappen i 8.0 står det på ett ställe number=1.

I början av samma språkfil för 8.1 står det number = 1. Alltså med mellanslag runt =.

Om man väljer ett språk och sen bockar i Tag endast med text som har språkval får man med texten med det valda språket.

Längre än så har jag inte haft tid att undersöka problemet. Ska felrapportera det.

Har du skrivit över språkfilerna eller låtit de gamla vara kvar?

Av Marianne Munktell Torsdagen den 6 oktober, 2005 - 07:30:

Tillägg till ovanstående.

Lägg till mellanslagen i resp språkfiler i DG8.1 om du har behållit dina gamla språkfiler!

Av Kjell Weber Torsdagen den 6 oktober, 2005 - 12:56:

Marianne
Tack för ditt svar, jag hade kvar mina gamla, det var tydligen det som var galet. Hittade information bland fadderinformationen.
Det är fixat nu, men vilket jobb det blev. Jag har ju 125 DG8Data-mappar och språkfilerna måste uppdateras i varje mapp.
Vi ses, /Kjell

Av Alf Christophersen Torsdagen den 6 oktober, 2005 - 13:11:

Det kom jo flere nye notiser til i 8.1/8.1a, så gamle språkfiler må overskrives om man ikke ønsker feilmeldinger.
Men husk å ta vare på de gamle så man kan få overført de strenger man har endret i gammel versjon

Av Jörgen Westin Söndagen den 30 oktober, 2005 - 11:41:

Jag kan inte uppgradera 8.0 till 8.1, för då får jag meddelande att den inte hittar korrekt datafilskatalog, även om jag väljer den där filerna finns. Vad beror det på?

Av ally Olsson Onsdagen den 16 november, 2005 - 18:38:

Hej,hade besvar med uppdatering se tidigare,
fick radet att uppdatera 8,1 forst, gjorde sa.
8,1 gick bra att installera.
8,1a gick inte- fattas en htlm fil sager programmet.
Vad skall jag gora???