Av Gunnar Bengtsson Onsdagen den 4 augusti, 2004 - 23:07: |
Hej.
Utgående från basen Domstolsarkiv (borde ju egentligen heta arkivalier, då det ju är det skrivna och inte platsen vi har) gör du en ny grupp:Askim Hising och Sävedals Häradsrätt.
Ny grupp: Bouppteckningar.
Dags för Ny källa: Även här är den korta titeln lång: Bouppteckningar, Askim Hising och Sävedals Häradsrätt 1934 V.T.
Noteringen FII:57 skriver du i rutan Publicering
Skapa därefter en ny undergrupp. Själv använder jag den för att notera personens namn för att göra det lätt för mig om jag söker bland källor.
Dags för citatet.
I raden sida skriver du ett kommatecken, mellanslag och sedan bouppteckningsnummer 193.
Du har sedan möjlighet att för egen räkning använda de fält som finns i citatet.
Av Kristian Jerméus Fredagen den 6 augusti, 2004 - 22:02: |
Hej Gunnar
Tack för hjälpen.
/Kristian
Av Jimmy Larsson Tisdagen den 25 januari, 2005 - 12:36: |
Hej
Hur rekommenderar den samlade expertisen att man registrerar information som finns i husförhörslängderna? Jag såg någon som för varje person lagt in en Yrke- Eller Levde-notis för varje hfl där det vid utskrifter stod personens "titel" för varje hfl. T ex "son 1820-1828, son 1828-1836, dräng 1836-1840, Åbo 1840-1848, Åbo 1848-1854" osv...
Finns det något allmänt vedertaget sätt att göra som jag har missat?
Tacksam för alla tips!
Mvh Jimmy
Av Leif Svensson DIS Aros Tisdagen den 25 januari, 2005 - 14:02: |
Hej Jimmy,
Om det finns någon samlad expertis vet jag inte.
Naturligtvis är det nödvändigt att man dokumenterar alla uppgifter som finns på resp Hfl eller andra källor. När man sedan sammanfattar personen i en levnadsbeskrivning eller biografi så kan man med hjälp av dessa små notiser få till en bra beskrivning. Tex NN flyttade hemifrån år 1836 och blev då dräng hos XX. Efter 4 år som dräng blev NN sin egen torpare och osv.
Det är ett sätt.
Mvh
Leif Svensson
Av Jimmy Larsson Tisdagen den 25 januari, 2005 - 14:32: |
Hej igen
Jo det förstår jag. Det jag är ute efter är mer om det finns nåt allmänt vedertaget sätt att hantera hfl-informationen i Disgen? Vilken typ av notiser lägger man in informationen som osv?
/Jimmy
Av För och Efternamn Onsdagen den 26 januari, 2005 - 11:21: |
Förutom Född-, Vigd- och Död-notis kan man lämpligtvis använda Flyttade- och Levde-notis.
Det beror mycket på vilken typ av information som står i just denna husförhörslängd. Innehållet i husförhörslängderna varierar från församling till församling och även över tiden.
Man får använda de notistyper som passar för den typ av information som just denna bok innehåller.
Av Gunnar Bengtsson Torsdagen den 27 januari, 2005 - 09:02: |
Att använda flyttade och levdenotiserna och då i levdenotisens kommentarfält lägga in personens yrke /som dräng/ ger en plusspoäng. Använder man tidsbegreppet "mellan ... och ...." och söker personer som levde i en gård eller församling under ett bestämt år, så finner programmet honom om året ligger inom den namngivna tidsperioden.
Av Niklas Lundin Onsdagen den 8 mars, 2006 - 00:01: |
Hur ska man ange källa från information man hämtar från Sveriges Dödbok 1947-2003?
Vad jag kan se så finns inga unika nummer heller.
Tacksam för hjälp.
Niklas
30055
Av Ann Sjöberg Onsdagen den 8 mars, 2006 - 17:52: |
Hej!
Jag skriver "CD - Sveriges Dödbok 1947-2003".
Hälsningar
Ann
15037
Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 8 mars, 2006 - 18:31: |
Andra varianter är:
SDB = Sveriges dödbok
SvBef1970 = Sveriges Befolkning 1970 (samt naturligtvis även de andra åren)
SBL = Svenskt Biografiskt Lexikon
mm
Det är svårt att ange en lång förklarande text, det blir VÄLDIGT tungt i en utskriven text. Om man lägger SDB i källstrukturen på "rätt" ställe och även skriver ut en källförteckning löser man det problemet lätt.