Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 april, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Är det nödvändigt med funktionen Ny notis?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 april, 2006
Av Ernst Nyberg Tisdagen den 28 mars, 2006 - 22:09:

Frågan ställs av en nybörjare, som inte riktigt har förstått idén med att spjälka upp en människas historia i små fragment, som införs i form av "Nya notiser" under separata rubriker som Yrke, Född o.s.v., totalt 18 (!) alternativ. Man kan ju inte överblicka var och i vilken form dessa kompletteringar dyker upp i en utskrift. Ett exempel: För en person skrev jag som yrke Småbrukare (utan punkt)bland grunddata. I kommentarfältet på Ny notis/Yrke skrev jag , i sin ungdom dräng och arbetare. I utskrift blev det så här: Småbrukare. , i sin ungdom dräng och arbetare. Punkt och kommatecken efter varandra ser ju inte klokt ut! Punkten satte programmet ut. I ett annat fall gav jag för en kvinna "namn som gift" som Ny notis/Specialnotis i enlighet anvisningar som jag hittat i manualen eller i hjälptexten. Den texten dök upp under en rubrik Levnadsbeskrivning, där det inte fanns någon annan text än namn som gift. Kan man inte helt enkelt själv baka in alla dessa smådetaljer som är avsedda att införas som "Nya notiser" i den levnadsbeskrivning som man i alla fall författar på fliken Biografi? Då kan man ju själv se till att det blir en vettig berättelse.

Av Ernst Nyberg Onsdagen den 29 mars, 2006 - 08:08:

Ett tillägg till mitt tidigare inlägg: De enda "Ny notis" som jag med eget förstånd har insett vara nyttiga är "Extra text" för sådant som man kanske vill hålla för sig själv samt "Oforskat". Notisen Oforskat är ju ett ypperligt hjälpmedel för planeringen av det fortsatta arbetet - förutsatt att man kan ta en separat utskrift av allt oforskat. Hur en sådan utskrift åstadkoms har jag ännu inte kommit underfund med. Det finns säkert anvisningar någonstans, men om någon som redan vet ids besvära sig att berätta, så tar jag tacksamt emot tips.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 29 mars, 2006 - 21:40:

Hej Ernst!
Det är väl inte så att notiserna bara dyker upp någonstans utan dom skrivs ut där Du själv väljer att skriva ut dem. Gå in på inställningar och se vilka notiser som är markerade för huvudperson och levnadsbeskrivning. Detta ger dej möjlighet att själv komponera din utskrift. Observera att biografi är ingen notis, vilket man kan förvillas att tro, utan helt enkelt den sista textnotisen.

Av Gunnar Bengtsson Onsdagen den 29 mars, 2006 - 21:57:

Hej Ernst.
Notishanteringen i Disgen är inget måste. Det är ju upp till dig själv hur du vill hantera programmet.
Notiserna är däremot ett bra sätt att ge personen tidsbestämda uppgifter. Som du själv skriver, så var han inte småbrukare hela livet. Med flera yrkesnotiser där man använder möjligheten datum: intervall mellan.. och... så kan programmet söka honom även om du söker på en tid i intervallet. På samma sätt levde de flesta inte på samma ställe, och med användande av samma möjlighet kan du t ex söka samtliga som levt på en plats under en viss tid mm. Men som sagt; det är du själv som bestämmer hur du skall använda notiserna

Av Eva Dahlberg Fredagen den 31 mars, 2006 - 09:04:

Ernst, notisen Oforskat. Om du tittar i Diskulogen nr 71, från december 2005, sidan 19, i artikeln "Lär dig sökmöjlighetena i Disgen 8" så hittar du en bild som visar en användning av notisen Oforskat.

Bild 6, du bockar i "Endast oforskat" där (vilket beskrivs på sidan 21) så får du en söklista med personerna som du har en Oforskat-notis på.

Därifrån kan du då välja att skriva ut ansedeln för alla - eller någon utvald person genom att du öpnnar dem i familjeöversikten - eller skriva ut söklistans innehåll (personlistan).

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

Av Ernst Nyberg Lördagen den 1 april, 2006 - 12:03:

Tack för alla synpunkter och råd. Svårigheten för en nybörjare är att kunna överblicka konsekvenserna av alla de "miljoner" kombinationer som man kan göra. Och blir det en vettig sammanhängande levnads- mm. beskrivning när programmet sammanställer fragmenten från de olika notiserna, frågar man sig. (Exemplet med punkt och kommatecken efter varandra mitt i meningen väcker farhågor).
I de exempel som jag i mitt första inlägg beskrev, gjorde jag själv inga val alls, utan nöjde mig de förinställda valen - och föreställde mig att "namn som gift" skulle uppenbara sig vid personens tillnamn. När det gäller utskrift av Oforskat föreställde jag mig att det skulle finnas ett elegant alternativ som skulle producera en förteckning med BÅDE namn och det som för var och en är OFORSKAT. Det tillvägagångssätt som Eva Dalberg beskriver, leder väl till ansedlar med ett namn överst på varje sida och under det en förtecknig av det oforskade. I värsta fall blir det ju en massa papper med bara litet text på varje sida. Eller kan man på något sätt få ansedlarna radade efter varandra så långt sidan räcker till?

Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 1 april, 2006 - 23:22:

Ernst! Gör ett Utdrag och välj Händelse (som du sätter till enbart Oforskat). Sen får du lägga till att själva händelsen skall med i utskriften. Och fila lite på layouten.

Så här kan det se ut:
Oforskat
1547-03-22, Tor Smede, Nicolaus (Claus), (98:531) - Oforsk: född
1678, Robsahm, Christian, (98:911) - Oforsk: Fel döddag
1802-01-07, Ullström g. Tersmeden, Anna, (98:134) - Oforsk: Född
1802-01-09, Ullström g. Tersmeden, Anna, (98:134) - Oforsk: Född
1802-02-12, Ullström g. Tersmeden, Anna, Vänge (C) (98:134) -
Oforsk: Fel datum?

Kan sända dig ex på utdragsfilen om du vill.

Av Ernst Nyberg Söndagen den 2 april, 2006 - 08:53:

Svar till Aten-Sture Tersmeden: Jag tar tacksamt emot allt material och alla råd som någon vill ge. Jag försöker som bäst lär mig programmet ordentligt bl.a. genom att fråga och ifrågasätta. Manualen och hjälptexterna har jag läst men kanske inte till alla delar ännu förstått. Ju mera jag lär mig, desto mera imponerad blir jag av programmets mångsidighet. Samtidigt som det anmärks och kveruleras över sådant som anses vara ogjort, är det också skäl att med tacksamhet notera vilket enormt arbete som redan är gjort på programmet.

Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 2 april, 2006 - 21:49:

Jag sänder utdragsfilen separat till dig.
Den skall läggas in i din DG8Data i mappen D-Stand (om du kör med standararkivet).

Av Ernst Nyberg Onsdagen den 26 april, 2006 - 13:37:

En fråga till Karl Edvard Thorén: Sista meningen i ditt inlägg lyder: "Observera att biografi är ingen notis, vilket man kan förvillas att tro, utan helt enkelt den sista textnotisen". Vilken är den konkreta innebörden av detta?

Jag hade också skrivit ett annat inlägg, men efter förhansvisningen ville jag ännu ta det tillbaka för att fila på texten ytterligare. Tryckte på Avbryt varvid hela texten försvann. Finns den kvar någonstans?