Av Ove Billing, m00895 Måndagen den 21 november, 2005 - 15:36: |
Det går ganska lätt att göra genom att först koppla loss giftet mellan din far och mor tillfälligt. Du bör också kolla att det inte finns någon koppling mellan familjerna längre bak i tiden. Om du vill ha med dig själv och syskonen i exporten så skall din mor stå som centrumperson och sedan kopplar du loss din far, som därmed blir tillfälligt barnlös, annars får du förstås göra tvärtom.
Högerklicka sedan på någon person i den gren som skall exporteras och välj att skapa söklista med denna person. Därefter högerklickar du i den nya söklistan och väljer där att Utöka den och väljer alternativet med alla som är släkt med den valde. I söklistan finns nu bara personer som på ett eller annat sätt är relaterade. Kolla runt. (Det är därför viktigt att det inte finns några relationer på andra ställen).
Välj sedan att exportera valda personer och välj förstås söklistans innehåll. Den skapade filen hamnar normalt i DgTmp. Skicka den till din släkting som importera den på vanligt sätt. Han/hon bör skapa en flock i förväg för att ta emot folket./Ove
Av Bengt Ekman Måndagen den 2 januari, 2006 - 23:30: |
Hej!
Ett delikat (?) o enligt kunniga kanske enkelt prblm.
Hur lägger man in en fosterdotter ?
Hos fosterföräldrar eller egna föräldrar ??
Av Jan Jutefors Måndagen den 2 januari, 2006 - 23:42: |
Bengt,
Det finns ju egentligen bara ett sätt att registrera barn och det är ju att registrera dem hos sina föräldrar och att sedan göra en anteckning hos barnet att hon är fosterbarn hos sina fosterföräldrar, men...
Tycker du att det är viktigt att hon finns i barnaskaran hos fosterföräldrarna, så lägg henne där då och gör en notering hos barnet vilka som är hennes rätta föräldrar. Jag måste erkänna att jag har gjort på det viset själv.
Av Marianne Munktell (M06185) Tisdagen den 3 januari, 2006 - 09:08: |
Bengt!
Se mitt inlägg ovan 2 november, 2005 - 19:45.
Du kan ju göra likadant som för adoptivbarn.
Av Katarina Möller Lördagen den 7 januari, 2006 - 19:53: |
Jag har flera stycken fosterbarn i min släkt som har räknats som biologiska barn. Hur lägger jag in dem?
undrar
Katarina Möller
Karlskrona
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 7 januari, 2006 - 22:14: |
Fosterbarn i Disgen,
Hej Katarina,
Vi har ju inte ännu någon funktion som täcker detta, hoppas det kommer snart.
Jag gör så att jag skriver in barnet två gånger.
I min familj skriver jag "Född fosterbarn den xxxxxx" och sedan en referens, som extra text, till det entryt i den biologiska familjen. Samma sak i den biologiska familjen får man skriva en referens till fosterfamiljen.
Av Kai Thurfors Lördagen den 7 januari, 2006 - 23:20: |
Ang. fosterbarn: Katarina och andra intresserade, läs gärna min efterlysning under "Övrigt: Önskemål till nästa version" tidigare i dag.
Av Ernst Nyberg Torsdagen den 25 maj, 2006 - 14:57: |
Va´nu då, programmet upplöste två äktenskap!
Jag har just börjat använda programmet. Efter att ha matat in några hundra personer, tog jag en kontroll enligt Verktyg/Kontrollera disgens filer. Först kom det upp en ruta med texten "6 relationer saknar motpart och kommer att tas bort". Programmet gav två lösningsalternativ: ta till senaste säkerhetskopia eller låt programmet göra korrigeringar. Emedan jag inte "hunnit" göra någon säkerhetskopia, valde jag det senare alternativet och fick följande rapport Rel.log-rapport:
Individ 50 har notis som ej avslutats korrekt, tas bort.
Individ 118 har notis som ej avslutats korrekt, tas bort.
Dina flockar har reparerats.
Relationsfel:
47 K > 50 felaktig
51 M > 50 felaktig
52 W > 50 felaktig
53 W > 50 felaktig
114M > 118 felaktig
119K > 118 felaktig
Ovanstående relationsfel korrigerade.
Rapporten slut.
"Individerna" 50 och 118 visade sig vara äktenskap. När jag nu söker (Sökning/Med nummer) på dessa,blir "svaret": "person efter gifte 50 respektive 118 saknas". Gör jag en Rålista så saknas numren 50 och 118.
Personerna 47, 51, 52, 53 hör till samma familj. Det är inget fel i den relationen. Likaså skall 114 och 119 vara gifta med varandra. Alla personerna finns kvar men utan inbördes relationer. Jag är helt konfunderad!
Hur skall jag nu göra för att återställa äktenskap och föräldraskap utan att få någon dubblerad? Kan jag helt enkelt radera alla sex och skriva in dem och äktenskapen på nytt?
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 25 maj, 2006 - 18:43: |
Genom att du har personerna kvar bör det gå att "gifta ihop" de personer som råkat ut för ofrivillig skilsmässa och koppla in eventuella "lösa" barn genom att "dra" dem till rätt plats.
Föreslår att du slår en signal till någon fadder, för det kan finnas en del frågor som tarvar svar inna rätt råd kan ges.
Av Ernst Nyberg Torsdagen den 25 maj, 2006 - 19:23: |
Tack för rådet men det där med att dra och släppa ville jag undvika till det sista. Vem vet var dom dimper ned. Kan man inte radera och skriva in på nytt? Det är ju dock bara 6 personer och två giften, så det är ett obetydligt arbete att skriva in allt på nytt när jag har alla uppgifter på papper.
Jag undrar också om det var jag eller programmet som gjorde något fel. Vad betyder det att en "notis inte är avslutad korrekt"?