Arkiverade (äldre) inlägg fram till 27 mars, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering/Uppdatering version 8.1a: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 27 mars, 2006
Av Marianne Munktell Onsdagen den 16 november, 2005 - 20:12:

Ally!

Under mappen Dg8Data ska du skapa en ny mapp och kalla den för Html. Uppdatera sen till DG8.1a, då ska det gå bättre.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 16 november, 2005 - 21:56:

Hej Ally och Marianne!
Uppdateringen till 8.1a har väl gått Ok det är bara html katalogen som saknas.

Av Carl-Göran Backgård Lördagen den 25 mars, 2006 - 00:29:

Har fått en fråga om avinstallation som jag behöver hjälp med att svara på. Medlemmen vill frigöra minne genom att avinstallera äldre versioner av programmet. Jag öppnade Kontrollpanelen och Lägg till eller ta bort program, och där visade ju sig en hel radda med utgåvor från 8.0 till 8.1a. Jag provade att börja avinstallera 8.0. Efter någon fråga som jag svarade på kungjorde avinstalleraren att den nu var redo att avinstallera 8.1a. Det ville jag ju inte så jag avbröt.
Jag är böjd att tro att det - trots vad som står i Kontrollpanelen - bara finns en version installerad och att Kontrollpanelen inte är uppdaterad. Kan det verkligen vara så?

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 25 mars, 2006 - 09:26:

Hej Carl-Göran!

Jag tror inte heller på vad som står i kontrollpanelen, men hur många program ligger det i verkligheten i katalogen Dis? Om där finns gamla program får man väl bara ta bort dem där.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Lördagen den 25 mars, 2006 - 21:00:

Svar till Carl-Göran och Karl-Edvard
Det är faktiskt så tokigt att kontrolpanelen inte är helt uppdaterad.
Visas två eller flera Disgeninstallationer i kontrollpanelen och du avinstallerar den senase så är det i praktiken endast uppgiften om de föregående som ligger kvar i kontrollpanelen vilket du också märker när du ska avinstallera dessa. Först får du ett felmeddelande som du bara inte behöver bry dig om och sedan får du frågan om du ska ta bort uppgiften i kontrollpanelen där du givetvis ska svara JA.
Lite annorlunda blir det om du börjar att avinstalera den äldsta noteringen. Då ligger fortfarande den senaste Disgenversionen kvar men vissa filer som behövs för att Disgen ska vara fullt användbart har tagits bort. Disgen går fortfarande att starta antingen från en kvarvarande ikon eller genom dirktstart på Disgens exe-fil. Disgen går snällt igång men du märker snart att full funktionalitet saknas.
Sammanfattning: Avinstallera allt eller inget. Men om CD-skivan är äldre än senaste versionen kommer du att återigen se samma situation i kontrollpanelen med flera program som alla felaktigt visar full installerad storlek.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 26 mars, 2006 - 20:19:

Disgen installationer.
För att minska storleken på Disgen programmet godkänn inte att spara programmet i backup katalogen vid uppdateringen. Denna backup är ämnad att användas till att backa programmet till den gamla versionen. Detta är ju helt onödigt, vet inte heller om det fungerar, om man vill backa till tidigare version så installera om från skivan.

Av Ernst Nyberg Söndagen den 26 mars, 2006 - 20:54:

Jag skaffade Disgen då 8.0c var gällande. Den versionen har jag på en CD-skiva som jag i dag installerade i en nyinköpt bordsdator. Det gick bra. Så tänkte jag uppdatera till senaste version 8.1a. Jag hann redan ta hem uppdateringsfilen för 8.1a när jag märkte att det under tabellen där jag plockade upp filen stod att uppdatering kan endast göras från 8.1. Så jag raderade bort den fil jag just hade tagit emot (men inte installerat). Därefter tog jag ner uppdateringsfilen från 8.1. Följande steg skulle ha varit att installera filen. Jag hade hela tiden följt anvisningarna i Diskulogen nr 64. När jag kom så långt att jag högerklickade på filen och i popupmenyn valde "Öppna" blev det stopp. Det dök upp en ruta med texten "Could not initialize installation. File size expected= 2354793, size returned=188046". Gomorron yxskaft! Inga andra alternativ föreslogs än OK! Vad är problemet och vad skall jag göra nu? Kan man inte mot en skälig ersättning köpa 8.1a på CD-skiva för att slippa dylikt fanstyg?

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Söndagen den 26 mars, 2006 - 21:53:

Svar till Ernst Nyberg
Av din beskrivning och felmeddelandet att döma så har det uppstått något fel när du laddade hem uppdateringsfilen till 8.1 eftersom felmeddelandet anger en mindre filstorlek än den riktiga. Filstorleken finns angiven på Disgens uppdateringsfiler och det är alltid bra att kontrollera att den hemtagna filen är komplett speciellt som störningar kan uppstå i Internetanslutningen
För att uppdatera från 8.0x till 8.1a skall du ladda hem och spara på din hårddisk både uppdateringsfilen till 8.1 och uppdateringsfilen till 8.1a.
Uppdateringsfilen till 8.1 heter ”patch_8_1.exe”, storlek 2240 kbyte.
Uppdateringsfilen till 8.1a heter ” update_8.1a.exe”, storlek 986 kbyte.
Innan du uppdaterar till version 8.1 måste du kontrollera om du i din datamapp: ”Dg8Data” har en mapp som heter: ”html” (Obs utan citationstecken) Om denna mapp saknas så ska du skapa en ny mapp under Dg8Data och ge den namnet: ”html” (Obs utan citationstecken).
Därefter uppdaterar du först till 8.1 och sedan till 8.1a

Av Ernst Nyberg Måndagen den 27 mars, 2006 - 13:59:

Tack för råden jag fick. Jag gjorde om allt och nu såg det ut att lyckas. Under Prgram finns nu som ett alternativ DIS med storleken 22 Mb.Under DIS kommer Disgen 8 och under det Html och HtmlOrig. Under sistnämnda finns Disgen 1, Disgen 2 och Disgen 3. Under Dg8Data finns DgCommon,DgGed, DgMap, DgPic, DgTmp, D-Stand och Html. Är det så här det skall se ut?

Det enda som förundrar mig att jag nu på skärmen har små ikoner med DIS-trädet för alla versionerna 8.0c, 8.1 och 8.1a. När jag försöker ta bort de äldre versionerna ploppar det upp ett påstående "Fel vid borttagning av fil/mapp. Det går inte att ta bort fil. Det går inte att läsa från källfilen eller källdisken". "Herren prövar blott, han ej förskjuter" sade bonden Paavo högt bland Saarijärvis moar.

Av Ernst Nyberg Måndagen den 27 mars, 2006 - 16:12:

Ett PS till ovanstående: de överlops ikonerna försvann efter att jag stängde datorn för en stund. När jag startade den igen, så var de borta! Så om jag nu skulle vara säker på att jag har alla programfragment och alla mappar, så kunde jag äntligen börja mata in data. Beträffande det där Html-biblioteket som man skulle kontrollera att fanns, överfölls jag efteråt av tvivel: såg jag efter under Dg8Data som meningen var, eller såg jag efter under programmet Disgen 8?