Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 25 maj, 2006 - 19:46: |
Ja, visst kan du radera personeran och skriva in dem på nytt.
Att dra och släppa är något som du säkert förr eller senare kommer att ställas inför i olika situationer.
Om du känner dig osäker skulle jag rekommendera att du läser artikeln i senaste Diskulogen, "Här kan du lära dig öva utan rädsla". Då får du en ny databas där du kan exprimentera för glatta livet och där det inte gör något om någon dimper ner i fel förhållande.
Vad "notis inte är avslutad korrekt" exakt innebär hoppas jag någon som är kunnig i programmets innersta hemligheter kan svara på.
Lyck till!
Av Olle Fåk Fredagen den 26 maj, 2006 - 21:24: |
"Notis inte är avslutad korrekt" innebär att Disgen inte kunde läsa all information om personen/giftet i databasen.
Detta är en allvarlig varningssignal att något kanske är fel på den disk där du har dina data. Jag skulle rekommendera att kontrollera disken med de Windowsverktyg som finns. OM du har fel på din disk så kommer inte säkerhetskopiorna att kunna rädda dina data.
Av Ernst Nyberg Fredagen den 26 maj, 2006 - 22:03: |
Fy (kraftord) som tycks klassas som "snusk" och därför inte accepterades av det här programmet. Finns det ingen mindre farlig förklaring?
Jag är illa bevandrad i datorer och måste därför fråga vilka dessa Windowsverktyg är? Den disk där jag har materialet är hårddisken på en nyinköpt bärbar dator. Disken är inte delad.
Av Olle Fåk Söndagen den 28 maj, 2006 - 20:26: |
Det finns minst en lika otäck förklaring och det är att Disgen inte är rätt utan själv förstör dina data. Jag har dock inte på länge hört talas om sådana fel, men det kan aldrig uteslutas. Att din disk skulle vara trasig på en ny dator är också mindre troligt, så jag vet inte!
Jag har lite svårt att tala om vilket vertyg jag avser eftersom jag kör engelsk Windows XP och jag antar att du kör en svensk version. Men jag öppnar "Windows Explorer" som nog heter "Utforskaren" på svenska och högerklickar på den disk (C) som jag vill kontrollera. Då får jag upp en liten dialogruta med flera flikar där en heter "Tools", den heter troligen "Verktyg" på svenska. Här finns nu två verktyg ett för att kontrollera disken och ett för att "defragmentera" disken. Det var verktyget för att kontrollera disken jag avsåg.
Om denna förklaring inte räcker tycker jag du skall be din fadder (Karl-Erik Lerbro) om hjälp.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Söndagen den 28 maj, 2006 - 20:58: |
Även en ny hårddisk kan innehålla felaktiga områden. Dessa katalogiseras vid lågnivåformatteringen så att de ej sedermera kan användas. Områden som ligger på gränsen för godkännande kan naturligtvis när som helst ramla utanför.
Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 28 maj, 2006 - 21:20: |
En effektiv måte å analysere på er å gå til DOS-vinduet og gi følgende kommando:
chkdsk /R /V
Den sjekker for feil og rapporterer de som finnes og forsøker å gjenskape tapt informasjon
For alle varianter som er mulig, skriv
chkdsk /?
Av Ernst Nyberg Måndagen den 29 maj, 2006 - 11:24: |
De upplösta äktenskapen återställda (hänvisar till min skrivelse 25 maj om två upplösta äktenskap). Jag raderade de lösa individerna (två barn och två makar) och skrev in dem på nytt. Fortfarande konstrade programmet och upplöste det ena äktenskapet - påstod att notis inte var avslutad korrekt. Jag envisades med att återställa det. Först raderade jag båda parterna och skrev in dem på nytt. Därefter hittade programmet inga fel, så jag gjorde en säkerhetskopia. Den installerade jag på min bordsdator och den ser ut att fungera. Är nu allt frid och fröjd?
Under Inställningar/Systemet tycks "kontroll av korrekt avslutning av notis" vara valbart. Kan man komma ifrån problem om man väljer bort det alternativet eller får man nya problem?
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 29 maj, 2006 - 18:43: |
Är nu allt frid och fröjd? frågar du. Ja det kan man ju aldrig garantera,men det får vi utgå ifrån genom programmet har godkänt inmatningen vid kontrollen.
Skulle det uppreps, får du återkomma så får vi resonera om vad som skall göras.
Vad "kontroll av korrekt avslutning av notis" i Inställningar/Systemet innebär kan du läsa om du klickar på hjälpknappen i samma dialogfönster.
Av Ernst Nyberg Tisdagen den 30 maj, 2006 - 11:18: |
Jo tack, jag har nog läst den texten - på förekommen anledning många gånger under de senaste dagarna. Tyvärr ger den ingen konkret handledning för dem som har version 8.1a och som frågar sig vad händer om jag nu tar bort bocken för "kontroll av korrekt avslutning av notis". Jag satte dit den "för säkerhets skull", men i Grundinställningar är det här alternativet inte valt!!
Av Ernst Nyberg Tisdagen den 30 maj, 2006 - 14:21: |
Som tillägg till ovanstående ville jag ännu säga, att jag förstår gott att valmöjligheter har byggts in i ärenden som har med t.ex. utskrifters innehåll och utseende att skaffa. Där avgör tycke och smak och där kan vi ju själva med egna ögon se konsekvenserna av våra val. Men "korrekt avslutning av notis" är inte ett sådant ärende. Det förvånar mig att programmakarna har lämnat det slutliga valet i denna diffusa fråga åt oss användare, som har de sämsta förutsättningarna att överblicka konsekvenserna.