Av Linda Simonsson Torsdagen den 22 juni, 2006 - 21:14: |
Efter installation av 8.1b så kan jag inte längre mata in samtidigt som jag har en sökning uppe gjord i DISBYT, varför denna ändring?
Av Kjell Olsson Fredagen den 23 juni, 2006 - 01:36: |
Kan inte uppdatera från 8.1a till 8.1b får följande felmeddelande: Filen C:\Program\Dis\Disgen8\Conv7to8.exe är inte en giltig tidigare version och kan inte uppdateras. Varvid installationen avbryts och jag rullar tillbaka gamla installationen.
Vad är fel och hur skall man åtgärda.
Av Kjell Olsson Fredagen den 23 juni, 2006 - 02:18: |
Forts ovan... Bytte ut Conv7to8.exe ur backup biblioteket. Då gick det längre. Stannade på disgen.CNT på motsvarande sätt bytte ut ävendenna fil men det hjälpte inte. Vad göra?
Av Inger Amnefelt M10065 Lördagen den 24 juni, 2006 - 23:18: |
Har under helgen uppdaterat till 8.1b utan några problem. Dessutom har jag testat de nya mallarna.
Snygga och mall nr8 blir den jag kommer att använda. Det passar mig utmärkt. Nu är det bara att sätta igång med att uppdatera webbsidan.
Tackar för de snygga mallarna. Riktigt användbara.
Mvh Inger Amnefelt m10065
Av Stig Geber (M00028) Söndagen den 25 juni, 2006 - 00:02: |
Version 8.1b innehåller en hel del välkomna funktioner. En nyhet som dock irriterar mig mycket är skyddet mot radering av personer som är kopplade till någon annan person. För att radera en person måste man nu först kopppla loss denna. Jag hittar ofta en hel del dubletter i mina data. Innan jag raderar dessa vill jag flytta uppgifter mellan dessa och arbetar då med två fönster. För att inte tappa bort de personer jag kopplar loss måste jag notera dessa med papper och penna för att sedan gå in och radera dessa eller också måste jag stänga av den ena dubletten och öppna den jag vill radera i fönster 2 och efter losskoppling i fönster 1 kan jag radera denne i fönster 2. Då töms samtidigt fönstret och jag måste på nyutt begära 2 fönster.
Jag har fått förslaget att i efterhand gå in och radera okopplade personer, men det hjälper inte mig då jag har en hel del okopplade personer noterade för senare forskning.
Det är begripligt att man inte ska kunna radera personer som är kopplade vidare men man borde själv kunna välja om man vill använda detta raderingsskydd.
Det skulle vara intressant att höra hur andra användare uppskattar denna nya "finess".
Hälsningar
Stig Geber
Av Gunnar Jonsson (M00707) Söndagen den 25 juni, 2006 - 10:02: |
Finessen är säkert bra för den som inte är så säker på datorer och DISGEN. Tyckte själv att den var onödigt krånglig. Dessutom har jag märkt att IBLAND så går det att radera en ej losskopplad person.
En variant jag funderat på är att byta efternamn på personen innan han/hon kopplas loss. Typ "XYZ" eller nåt. Då blir de lättfunna för radering. Men som sagt onödigt krånligt.
Losskopplade personer hamnar även alltid i listan över senast använda.
Av Kennet Melander M12600 Måndagen den 26 juni, 2006 - 16:30: |
Stig !
Jag håller helt och hållet med dig. Jag arbetar på samma sätt som du.
Den nya "finessen" uppskattas inte av mig.
MVH
Kennet Melander
Av Thomas Nilsson M26821 Måndagen den 26 juni, 2006 - 19:08: |
Version 8.1d
När jag säkerhetskopierar till diskett (stor kopiering som kräver 3 disketter), hänger sig ibland programmet direkt vid kopieringen till första disketten. Får då avbryta programmet
med ctrl-alt-delete och börja om.
Ibland fungerar det som det ska, men tidsräkningen som fanns tidigare och mätaren som visar hur processen framskrider fungerar inte längre så jag vet inte om programmet jobbar eller har hängt sig.
Det står bara still i båda mätarna tills jag får uppmaningen att byta diskett.
Vid diskettbyte rasslar det till med en massa info om kopierade filer.
Ska det vara så här numera?
Av Nils-Åke Bjäresten Måndagen den 26 juni, 2006 - 22:46: |
Jag har tidigare skrivit om källhantering under rubriken "3. DISGEN-Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Alternativ källhantering", se speciellt mina inlägg den 16 och 17 april. Det sätt att ange källor, som jag där beskriver, har visat sig fungera bra vid Gedcom-export till Holger.
I samband med uppgraderingen av Disgen till version 8.1b fick jag tillgång till en förteckning över Kända fel och brister. I denna förteckning uppges att "GEDCOM markören SOUR (referens) importeras inte alls." Jag har nu gjort ett test som visar att detta inte är alldeles sant.
Efter uppgraderingen till version 8.1b gjorde jag ett Gedcom-utdrag, varvid jag tog med källor och citat. Vid detta utdrag gick trädstrukturen förlorad, men detta saknar betydelse eftersom jag givit de olika källorna unika namn. För att beskriva hur markören SOUR kommer in i bilden hänvisar jag till mitt diskussionsinlägg den 17 april:
Titel: Bjäresjö(M) dödboksutdrag SCB 1860-
Kort titel: Bjäresjö(M) db-utdr 1860-
Hänvisningstext: SVAR CL2102 15/15 r5 1930 nr 11
Till den angivna källan kan många citat vara knutna. I Gedcom-filen anges källan endast en gång och i anslutning till citaten placeras en referens till källan. I Gedcom-filen blir de ovan nämnda raderna representerade så här:
2 SOUR @S55@
3 PAGE SVAR CL2102 15/15 r5 1930 nr 11
I slutet av Gedcom-filen finns alla källor samlade, bl a:
0 @S55@ SOUR
1 ABBR Bjäresjö(M) db-utdr 1860-
1 TITL Bjäresjö(M) dödboksutdrag SCB 1860-
Som nästa steg i testet avinstallerade jag Disgen helt och därefter installerade jag på nytt, först 8.1 från CD-skiva och sedan uppgraderade jag till 8.1b. På så sätt kunde jag starta med en tom databas. Under Kyrkoarkiv i källdatabasen placerade jag endast ett län, nämligen M-län. Under M-län placerade jag en församling, nämligen Bjäresjö(M).
Vid den efterföljande Gedcom-importen kontrollerades den importerade filen och detta gav upphov till följande text i logfilen:
1467 referenser för individer (INDI) kontrollerade och finns
426 referenser för familjer (FAM) kontrollerade och finns
255 referenser för källdefinitioner (SOUR) kontrollerade och finns
1 referenser för inlämnare (SUBM) kontrollerade och finns.
Vid importen blev jag tillfrågad var jag ville placera källorna. Jag valde gruppen Bjäresjö(M) och därefter slutfördes importen utan anmärkning.
Genom den nu beskrivna importen fick jag samtliga källor placerade under gruppen Bjäresjö(M) och de var dessutom sorterade i bokstavsordning.
Jag tycker att detta test visar att källhanteringens trädstruktur bör skrotas därför att programutvecklingen blir enklare. Dessutom är jag övertygad om att programmet blir enklare att hantera för släktforskarna om trädstrukturen avvecklas.
Hälsningar,
Nils-Åke Bjäresten
Medlem 15361
Av Jesper Bergman Tisdagen den 27 juni, 2006 - 07:25: |
Kjell Olsson: Ang dina problem att uppgradera så fick jag precis samma (även när jag testade med 8.1a uppdateringen).
Jag löste det genom att ominstallera 8.1 från början ovanpå den gamla installationen. Hoppas detta knep funkar för dig!
Mvh
Jesper