Av Rune Johansson Onsdagen den 28 juni, 2006 - 20:45: |
Jag har uppdaterat till 8.1b. Där finns ju en del positivt, men mycket av det frekventa arbetet med den nya versionen försvåras i hög grad av följande ändringar, som måste åtgärdas med det snaraste.
1. Det är nu mycket svårt att radera inmatade dublettpersoner, t ex efter en import av uppgifter. Då kan det ju ibland handla om att radera en hel släktgren, som redan tidigare fanns registrerad. Mycket av det arbetet kunde ju snabbt och elegant göras i tidigare versioner men kräver nu en mycket omständlig procedur, som inte kan ske i ett sammanhang i ett tvådelat fönster. Det måste snarast komma till en möjlighet att själv välja hur radering av en person ska kunna ske, antingen direkt eller först efter frikoppling!
2. Vid inmatning av uppgifter har jag alltid tidigare använt mig av knappen F6 för att fylla på exempelvis efternamn, som jag nyligen matat in tidigare. Det är mycket tidsbesparande, t ex vid inmatning av vanliga efternamn samt vid inmatning av flera syskon etc med samma efternamn. Det visar sig nu att detta inte längre fungerar i 8.1b. Då några inledande bokstäver inmatas och man sedan trycker på F6 får man istället alltid upp det sist använda namnet, som alltså kan vara felaktigt. Alltså ett direkt fel i programmet, som måste rättas omgående!
Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 29 juni, 2006 - 10:32: |
Hej Rune.
F6 har jag inte använt sedan DOS-versionerna av DISGEN. Nu använder jag piltangenterna i stället.
Nerpil ger senast använda efternamn. Uppil ger det namn som motsvaras av inmatade förstabokstäver.
Och jag håller med dig om att raderingsfunktionen blivit nästan oandvändbar. Det har kommit en del kritik mot denna nymodighet, så jag hoppas verkligen att det ändras till nästa version.
Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 29 juni, 2006 - 22:34: |
Hej Rune,
såvitt jag kan se av vår handledning så är F6 inte något vi stöder för det ändamål du beskriver.
När der gäller förändringen för radering av personer så överväger vi att i nästa version ge möjlighet att välja om man vill använda den tidigare eller den nya metoden vid radering.
Av Karl-Olof Reinlund Fredagen den 30 juni, 2006 - 08:01: |
Till Christer Gustavsson
När har Ni slutat stöda snabbvalsknapparna? Detta har jag inte sett eller läst någostans. Däremot lovades det att alla snabbvalsknappar skall fungera från version 5 och uppåt.(det var före Er tid i utvecklingen av Disgen). Vi är många som har använt denna snabbvalsfunktion.
En fråga till utvecklarna: har användare önskat att snabbvalen med funktionsknapparna skall tas bort och är det meningen att Disgen skall utvecklas enligt användarnas önskemål? Nu ser det ut som om Disgen v.8.1b tar några steg bakåt i utvecklingen med t.ex. att inte kunna radera ett barn i familjevyn och att F6 inte fungerar.
Jag använder själv tillsvidare Disgen v.8.1a och har inga behov av att uppdatera till v.8.1b med alla dess hyss.
Medlem 1120
Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 30 juni, 2006 - 10:38: |
Snabbvalstangent för att välja i en lista är enligt windows standard? nerpil, så det hela är efter vad jag förstått ett led i att göra DISGEN mer windowsanpassat. Det ligger fortfarande kvar en del sen DOS-versionerna, vilket nya användare kan finna märkligt.
Av Karl-Olof Reinlund Fredagen den 30 juni, 2006 - 13:41: |
Det är totalt onödigt att ta bort det som finns från DOS tiden. Vad vinner Ni av detta? Inte hindrar det något för att F-knapparna fungerar som förut. Så här gör verkliga amatörprogrammerare som inte känner till annat än Windowstiden och inte bryr sig om användarna. Vi är verkligen många som har använt Disgen i 10-tals år och har alla snabbval att ligga i ryggmärgen.
Förstör inte ett verkligt bra Disgen program. Ni tycks ha så usel kännedom om vad användarna förväntar sig av Disgen. Nya användare kan och får använda de Windowsanpassade knapparna.
Jag frågar Er ännu om någon medlem har föreslagit att snabbvalsknapparna skall tas bort? Jag hoppas på ett värdigt svar och inget svamlande om Windowsanpassat.
Medlem 1120
Av Nils-Åke Bjäresten Fredagen den 30 juni, 2006 - 16:41: |
Vid utskrift av vigselnotiser med Disgen 8.1b får jag en punkt efter ordet "med", t ex
"Gift 1929-03-30 i Skårby(M) med. efterföljande ana."
Felet uppträder i antavlor, stamtavlor och ansedlar. Felet fanns inte i versionerna 8.1 och 8.1a.
Mvh,
Nils-Åke Bjäresten
M15361
Av Nils-Åke Bjäresten Fredagen den 30 juni, 2006 - 23:21: |
Tillägg mitt till föregående inlägg:
När jag letade i arkiverade inlägg fann jag att Folke Strandberg redan den 22 juni rapporterade om felet med punkten i vigselnotisen. Han uttryckte en förhoppning om en omedelbar rättning. Jag instämmer i detta önskemål.
En reflektion:
Förteckningen över "Kända fel och brister" borde göras tillgänglig på Internet och uppdateras kontinuerligt.
Ytterligare en reflektion:
Betatestningen av version 8.1b verkar ha fungerat dåligt. Alla intresserade medlemmar borde ges möjlighet att deltaga i betatestningen.
Mvh,
Nils-Åke Bjäresten
M15361
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 2 juli, 2006 - 16:46: |
Information om rättade fel i ver 8.1b
Enligt löfte i diskulogen skall information om rättade fel finnas tillgänglig på vår hemsida.
Men där finns ingen information om rättade fel utan bara en hänvisning till "Läs mig" i programmets startsida.
Vad hjälper det den användare som vill kontrollera rättade fel för att utvärdera om han skall installera uppdateringen eller inte eftersom man måste installera uppdateringen först och läsa sedan.
I informationen över rättade fel finns ingen referens till felrapporten, alltså ingen felnummer, liksom det inte framgår i Disrapp i vilken version ett aktuellt fel är rättat.
Av Kenneth Larsson Söndagen den 2 juli, 2006 - 18:00: |
Jag använder en mus med snabbval F6 - riktigt "Windowanpassad" alltså. Tyvärr inte längre möjligt, vilket blir ganska jobbigt när man plockar in 200 - 300 personer i följd, eller bara 10...
F.ö. är snabbvalsknappar betydligt bättre, så ofta knackar jag till F6 i alla fall. Det är nyrttigare för musarmen att använda tangentbordet då och då.
MVH
Kenneth Larsson, Mangskog
Medl. 1340