Av Joel Vogler Söndagen den 2 juli, 2006 - 23:18: |
Gunnar Jonsson:
Tack för din kommentar till mitt klagomål för ett tag sedan över förskjutna stamlinjer vid utskrift av släktmatrikel i trädform. Så här mitt i högsommaren sitter jag inte så ofta vid datorn, så jag har inte sett det förrän nu.
Du säger att man fått förskjutna stamlinjer förut också. Det är möjligt att det var så "förr i tiden", men inte i 8.1a!!
Av Joel Vogler Söndagen den 2 juli, 2006 - 23:19: |
Programutvecklingsgruppen:
Jag vill göra dubbelsidiga utskrifter av släktmatrikel i trädform. Jämna sidor skall vara spegelvända, och innermarginalen bredare än yttermarginalen.
I 8.1b blir stamlinjerna förskjutna i sidled för träddelar som sträcker sig över en sidbrytning. Detta problem mötte jag inte i 8.1a, så det borde väl inte vara så svårt att rätta till i nästa utgåva av DISGEN?
Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 3 juli, 2006 - 22:31: |
Problemet med F6 är ett fel som gjorts under utvecklingen i samband med att vi uppgraderat en del ingående komponenter och som missats under betatesterna. Vi räknar med att åtgärda felet till nästa version
Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 3 juli, 2006 - 22:38: |
Information om rättade fel och nyheter i version 8.1b finns nu tillgängligt på vår hemsida i anslutning till uppdateringen.
Av Henry Franzén Tisdagen den 11 juli, 2006 - 17:56: |
Jag uppskattar många av de nyheter som kom i 8.1b och speciellt pilarna som indikerar var det finns mer att se! Tyvärr går det inte längre att behålla resultatfönstret öppet efter en sökning i Disbyt och samtidigt göra något i tex familjeöversikten vilket fungerade fram tom 8.1a. Problemet är att resultatfönstret stängs så fort sökfönstret stängs! Detta finner jag extremt frustrerande, enda lösningen är att ha 2 datorer igång samtidigt och Disbyt-söka i den ena och skriva/bläddra i den andra. Är detta en medveten ändring eller kommer det att fixas till i nästa version?
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 12 juli, 2006 - 15:19: |
Hej Henry!
Kör Du Disbyt ifrån Disgen eller direkt i internet?
När man kör ifrån Disgen blockerar resultatfönstret den underliggande disgenmenyn t.ex. översikten men kör man Disbyt via internet kan man ha resultatfönstret uppe samtidigt som man skriver i Disgen.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Onsdagen den 12 juli, 2006 - 19:37: |
Kan detta ha något att göra med vilket operationssystem man använder.
I W98 är det inga problem med sökning i DISBYT direkt från DISGEN, ver 8.1b. Sökresultatet liger kvar i ett särskilt fönster bakom DG. Det är bara att växla mellan fönstren med Alt-Tab.
Ingen skillnad om man söker från Dg eller direkt på Internet
Däremot blir det i min laptop med XP och ver 8.1a. som Henry beskriver.
Men resultatfönstrer ligger även nu kvar bakom DG. Dock det går inte att växla med Alt-Tab. Det går istället att göra så att, när sökfönstret har stängts, i DISGENG-fönstret klicka på rutan uppe till höger för visning av flera fönster på skärmen. Då visa båda fönstren, eller flera som är öppna. Måvara i mindre format, men de går ju att storleksjustera efter önskan.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 13 juli, 2006 - 08:48: |
Hej Karl-Erik!
Vad kan det bero på att det fungerar efter din beskrivning för när jag kör Disbyt från sök i Disgen så är resultatmenyn i Disbyt en undermeny till disgen och även om jag minskar ner den så låser den Disgens fönster. Man skulle önska att Disgen lägger Disbyt i ett fönster på sidan om precis som när man kopplar individer i disgen.
Av Henry Franzén Torsdagen den 13 juli, 2006 - 10:08: |
Hej Karl Edvard!
Problemet uppträder när jag söker inifrån Disgen och det har fungerat fram tom v8.1a.
Karl-Erik, jag är inte säker på att jag fårtår vad du menar men oavsett antal öppna fönster så stängs resultatfönstret när jag stänger sökfönstret med v8.1b, dock inte med 8.1a eller tidigare versioner. Frågan kvarstår alltså varför detta har ändrats?
Av Henry Franzén Torsdagen den 13 juli, 2006 - 15:55: |
Att söka i Disbyt via Internet är förvisso möjligt men inte vidare praktiskt då allt måste knappas in på nytt vid varje sök. Jag önskar alltså att Disgen rättas till så att det återigen går att söka och behålla resultatfönstret öppet vid sidan av Disgens huvudfönster och med båda fönstren aktiva och åtkomliga.