Av Bertil Magnusson Onsdagen den 12 juli, 2006 - 15:33: |
Fy så tråkig ändring när man skall radera en idivid. Först måste man "koppla loss" för att kunna radera?
Undrar om det är en medveten ändring eller är det ett fel i Ver 8.1b - eller är det jag som missat något?
MVH / Bertil Magnusson
Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 12 juli, 2006 - 17:53: |
Ändringen är medveten. Det har varit alltför lätt att radera en person av misstag. Många som använder DISGEN är inte så bra på datorer och de olika finesserna i ett program.
Men det verkar som om man ska kunna välja raderingssätt i nästa version av DISGEN. Hoppas de inte glömmer bort det bara.
Av Rune Johansson Onsdagen den 12 juli, 2006 - 20:54: |
Ja, detta är en bedrövlig ändring i ver 8.1b. Se snarast till att det omgående sker en ändring i programmet, så att man själv kan välja raderingssätt. Det går ju inte att vänta till nästa version med en sådan ändring, det måste ske omgående!
Hälsningar/Rune
Av Bertil Magnusson Torsdagen den 13 juli, 2006 - 10:59: |
Skönt att andra delar min åsikt. Håller med Rune Johansson om en att en omedelbar åtgärd görs.
Annars undrar jag:
Om man installerar den föregående versionen har 8,1b då ändrat datafilerna så att den tidigare versionen inte kan läsa dem korrekt?
Visserligen kan man exportera ut materialet i en GEDCOM-fil och importera denna i den tidigare version, men då tappar man flock och individnummer.
Då återstår att göra textfiler av varje flock för återinläsning. Vilka fel kan då uppstå?
Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 13 juli, 2006 - 16:40: |
Det som är ändrat är väl i så fall språkfilerna. Så om man kopierar in dom från 8.1a så ska det fungera. Det är bara att testa. Naturligtvis efter sedvanlig säkerhetskopiering. Eftersom ingen konvertering av databaserna krävs mellan 8.1a och b så borde det fungera även "baklänges".
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 15 juli, 2006 - 11:20: |
Raderingen av individer är en funktion i programmet så ver 8.1a fungerar som tidigare.
Så gå till baka till 8.1a och testa utskrift, vad jag kan se behöver inte pråkfilerna ändras.
Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 17 juli, 2006 - 00:00: |
Radering av person är en ändring som beslutats efter önskemål från flera medlemmar. Eftersom den uppfattas som bra av en kategori användare och mindre bra av en annan kategori så kommer vi att överväga att göra raderingssättet valbart i inställningar.
Av Karl-Olof Reinlund Tisdagen den 18 juli, 2006 - 12:20: |
Det är också möjligt att ha en popup ruta med en varning "Vill Du verkligen ta bort denna person" och med ett förval på "Nej" och man kan själv klicka på "Ok" före personen tas bort.
Detta alternativ skulle jag själv föreslå att Ni sätter in i Disgen programmet.
Karl-Olof Reinlund
medlem 1120
Av Jan Lilliesköld Tisdagen den 18 juli, 2006 - 15:35: |
Det är väl just ungefär så som det redan är i 8.1a - när jag raderar en person - så får jag frågan "Radering av markerad persom kommer att ske. Är det OK ?".
Visserligen är svaret förvalt för OK - men iallafall ...
Så jag förstår egentligen inte varför det här "skyddet" med att aktuell person skall raderas måste vara fristående innan, har införts !?
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 18 juli, 2006 - 19:12: |
Problemet var at du ikke fikk advarsel om at f.eks. barnet du raderte hadde andre familierelasjoner enn til foreldre, f.eks. hadde registrert ett eller flere ekteskap, med eller uten barn.
Mitt forslag gikk dog ut på at man måtte kople vekk disse først når slikt fantes, mens barn uten andre relasjoner enn til foreldre skulle fritt kunne raderes. Dvs. at menyen for å radere barn skylle være inaktiv hvis programmet fant at det var flere relasjoner involvert. Under slike tilfelle skulle man kun kunne kople vedkommende løs fra ekteskap.
Av Jan Lilliesköld Tisdagen den 18 juli, 2006 - 20:42: |
OK Alf !
Då förstår jag lite mer att problemet var att det skulle vara för lätt att ta bort en person som kan finnas med i fler "familjekonstellationer" än just det som syns på skärmen.
Kanske det då skulle räckt med att "popupen" även innehöll någon extra text likande "Tänk på att aktuell person kan ingå i fler relationer än den just nu visade" ?