Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 13 juli, 2006 - 23:04: |
Ja, säg det Karl-Edvard.
Kan det beropå skillnader i Win98 och XP?
Men är det egentligen någon skillnad vad det gäller sökningen i Disbyt mellan ver 8.1a och 8.1b. Är det inte hanteringen av Windowos det handlar om
Nej, inte hjälper det att ändra storleken på fönstret för sökresultatet. Man måste stänga den ruta där sökkriterierna visas, men om sökresultatet så försvinner visas det igen om man, som jag skrev i förra ínlägget, klickar på den mittersta knappen längst upp till höger i Windowsfönstret.
Gör man så ligger båda fönstren öppna och aktiva och förblir så även om du söker på nytt utan att ändra så att fönstren täcker hela skärmen.
I XP visas resultatet, som Ksrl-Edvard skriver, som en undermeny eller fönster (Det är inte lätt med nomenklaturen alltid)men i 98 öppnas ett nytt fönster i Explorer, eller vilken webbläsare du nu använder, vilket gör att du kan växla mellan sökresultatet och DG me Alt/Tab.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Fredagen den 14 juli, 2006 - 10:44: |
Har jag gjort bort mig nu igen?
Glöm det mesta av vad jag skrivit!
När jag rensat bort allt gammalt i programväg vad det gäller DG så fungerar det i XP just som Henry Franzén beskrivar.
I Win98 går det dock att läsa i båda fönstren.
Hur det blir om jag gör samma "städning" där vågar jag inte ha någon uppfattning om
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 15 juli, 2006 - 11:10: |
Det har fungerat på samma sätt med att Disbyt´s fönster låser Disgen i alla Disgen ver8. Detta är tydlingen en ändring imellam win98 och xp.
Av Henry Franzén Lördagen den 15 juli, 2006 - 19:38: |
Nej, det har fungerat fram till och med v8.1a med Win Xp Prof. Något är ändrat i v8.1b. Då jag har båda versionerna igång på olika (högprestanda) datorer som båda kör senaste uppdaterade Xp versionerna så är det ingen tvekan om saken. Jag använder dessutom Disgen dagligen och märkte direkt efter uppdateringen att det inte längre går att ha kvar Disbytresultatfönstret bredvid Disgens huvudfönster vilket jag flitigt använt mig av tidigare. Men när sökfönstret stängs i de tidigare versionerna så hoppar resultatfönstret bakom Disgens fönster och har du då helskärmsläge så kan du missa denna finess.
Det vore trevligt att höra av någon av programmerarna och få veta vad som kan göras åt denna saken i nästa uppdatering.
Av Gunnar Öhrn (M11916) Torsdagen den 20 juli, 2006 - 13:28: |
Under Inställningar - SYstem kan man bocka för om man vill att DISBYT och DISPOS ska öppnas i externt fönster. Kan detta vara en lösning på problemet?
Av Henry Franzén Torsdagen den 20 juli, 2006 - 17:23: |
Tack för det tipset Gunnar och det fungerar bra (om än inte lika elegant och inte lika snabbt då en webbläsare måste öppnas). Jag hoppas fortfarande att nästa uppdatering återställer den gamla funktionen.
Av Karl-Erik Lerbro Torsdagen den 20 juli, 2006 - 19:18: |
Tack Gunnar för din kommentar.
Där var "orsaken" till att jag påstod att det fungerade olika i Win98 och i XP. De var olika inställda.
Av Olle Fåk Måndagen den 24 juli, 2006 - 13:24: |
Ja, vi har sett till i 8.1b att Disbyt-fönstret stängs. Detta är en rätting på en felrapport som gällde att fönstret var kvar öppet utan innehåll och inte kunde stängas efter vissa sökningar.
Programmerna/ gm Olle
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 26 juli, 2006 - 16:23: |
Disbyt i externt fönster.
Tack Gunnar för upplysningen om den nya funktionen som styrs i inställningar men som jag inte upptäckt och som inte finns annonserad i nyheterna.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 26 juli, 2006 - 16:31: |
Radering av person.
Beträffande den mycket omtvistade nya funktionen att man inte kan radera en person som har relationer.
Det är otvivelaktigt så att om jag lägger till ett barn i familjen så har det barnet en relation, men det är väl ändå inte det som vi är ute efter.
Utan om ett barn inte har andra relationer än att det är barn i en familj då skall man kunna radera det utan att först koppla loss det.
Det är väl i stället så att om barnet i sin tur har familj,vilket nu syns via nyheten med pilen, då skall man inte kunna radera det.