Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 augusti, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Antavlor: Säkerhetskopiera/Spara i "Mina dokument"/E-post: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 augusti, 2006
Av anita canderhed Torsdagen den 17 augusti, 2006 - 19:05:

Hej! Jag var tvungen att tömma min tidigare dator och då säkerhetskopierade jag på CD och även på USB-minne. När jag sedan fick den nya datorn så upptäckte jag att detta inte var så lyckat. Som tur var hade jag skrivit ut allt, så jag fick sitta och knacka ner allt på nytt.
1. Hur gör ni som inte har kasetter? De nyare datorerna har i regel inte sådant.
2. Om jag vill lägga in en antavla i "Mina Dokument"? Hur gör jag då?
3. Hur gör jag om jag vill skicka iväg något med E-Post?

Av Jan Wallin (M01523) Torsdagen den 17 augusti, 2006 - 21:00:

Hej Anita
Det går alldeles utmärkt att säkerhetskopiera till både CD och USB-minne. Jag gör det själv ofta. Välj säkerhetskopiera till Fritt vald ehhet i menyn. Välj lämplig mapp på din hårddisk. Säkerhetskopian får namnet Dg8.zip. Bränn filen till en CD eller kopiera den till USB-minnet. Vid återläsning gör du omvänt. När filen kopieras från CD till hårddisk kan det behövas att filen kodas som skrivbar på hårddisken.

Av anita canderhed Lördagen den 19 augusti, 2006 - 13:57:

Hej Jan!
Tack för ditt svar. Det är möjligt att jag inte gick över hårddisken när jag kopierade förra gången. Nu har jag i alla fall kommit så långt att jag har en säkerhetskopia både på C-och D-disken. Kopiorna får namnet Dg8 hos mig (dragkedjan tvärs över mappen kanske betyder zip ?!)Jag har också kopierat till USB-minnet, men jag har inte återläst.

Av Sonja Larsson Lördagen den 19 augusti, 2006 - 14:49:

Hej Jan,
Läste med intresse er diskussion ovan. Jag säkerhetskopierar också till både CD och USB och hajade till vid din mening "När filen kopieras från CD till hårddisk kan det behövas att filen kodas som skrivbar på hårddisken." Hur gör man då??
Mycket tacksam för svar då jag tidigare i andra sammanhang haft problem med att läsa tillbaka.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson, 13858

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 19 augusti, 2006 - 22:20:

Säkerhetskopieringar.
Ett förslag, modifiera namnet på säkerhetskopian till dg8-xxxxxx.zip där xxxxxx är kopieringsdatum.
Säkerhetskopia till USB kan skrivas direkt eftersom USB fungerar som en extra disk. Skapa då en katalog först att lägga säkerhetskopian i.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 19 augusti, 2006 - 22:28:

Återläsning av säkerhetskopia.
Om man víll återläsa en säkerhetskopia för att kontrollera den, gör det aldrig i Dg8data orginal utan skapa först en kopia på Dg8data och återläs sedan dit.

Av Ove Billing, m00895 Lördagen den 19 augusti, 2006 - 22:38:

Hej Sonja
On du använder Win XP behöver du inte bry dig om detta med skrivskydd. I äldre Win-versioner behövde man göra detta eftersom alla filer som tagits från en CD blev skrivskyddade. Annars är det bara att högerklicka på den återlästa filen och välja Egenskaper. Längst ner i rutan skall man sedan bocka av skrivskyddet. Med OK försvinner skyddet och Disgen kan använda filen på normalt sätt. Samma problem fanns i princip i andra program som skulle använda filer hämtade från en CD.

Av Knut Egil Hamre Söndagen den 20 augusti, 2006 - 07:27:

Karl Edvard!

Om jag inte har helt fel får zip-filer ha max åtta tecken i "förnamn". Jag änvänder dgÅÅMMDD som namn på säkerhetskopian, i dag t.ex. dg060820.zip

Av anita canderhed Söndagen den 20 augusti, 2006 - 09:37:

Hej alla!
Jag förstår inte
1. Varför skall jag skapa en katalog i USB-minnet för att lägga en säkerhetskopia där?

Jag har Win XP - jag har årets modell av dator och jag har bockat av skrivskyddet
2. Jag kan inte återläsa - varför - vad gör jag för fel?

Av Sonja Larsson Söndagen den 20 augusti, 2006 - 15:15:

Jag följer med intresse kommande svar/förklaring till Anita Canderhed.
Hälsningar
Sonja Larsson, 13858