Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 augusti, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering till version 8.1b: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 augusti, 2006
Av Karl-Eric Holmberg M014831 Onsdagen den 9 augusti, 2006 - 13:00:

"Saknas i språkfilen"

Vid utskrift av släktmatrikel får jag ett stort antal "Saknas i språkfilen" i fältet för släktskap. Det finns ingen logik i när detta uttryck dyker upp. Första barnbarnet får helt korrekt barnbarn men barnbarn nr 2 får "saknas i språkfilen"

Har någon svar på problemet.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 9 augusti, 2006 - 15:10:

Svar till Karl-Eric Holmberg
Detta problem har du själv orsakat vid uppdatering till version 8.1b genom att inte läsa eller följa anvisningarna och rekommendationerna om hanteringen av språkfilerna under uppdateringen.
För din del löser du problemet på följande sätt:
1. Radera språkfilerna (Disgen.l1 – ln) i mappen Dg8Data.
2. Markera och kopiera språkfilerna (Disgen.l1 – ln) i programmappen Disgen8.
3. Klistra in dessa filer i mappen Dg8Data.
Har du nu gjort rätt så kommer ditt problem att vara löst.

Av Sonja Larsson Söndagen den 13 augusti, 2006 - 13:58:

Genomförd lyckad uppdatering av 8.1b.
Jag har nu bland program i min dator 8.0d, 8.1, 8,1a samt 8.1b. Kan jag utan risk för kommande problem ta bort några av de tidigare uppdateringarna????
Medlem 13858

Av Gunnar Öhrn (M11916) Söndagen den 13 augusti, 2006 - 18:12:

Sonja, Tyvärr kan du inte använda "Lägg till och ta bort program" från Windows kontrollpanel för att ta bort tidigare versioner av DISGEN. Du har bara med största sannolikhet bara en version installerad även om flera versioner visas i listan. Det går att ta bort dessa genom manuellt hackande i registerfilen men det är inget som rekommenderas om man inte är 100% säker på vad man gör.

Av Sonja Larsson Söndagen den 13 augusti, 2006 - 19:26:

Hej Gunnar,
Jag var i städtagen och tyckte att 68,86MB x 3 var något jag kunde ta bort. Version 8.1.b tar 93,84MB, det blir ju med tiden ganska många MG med kommande versioner. Finns det ingen annan lösning??

Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 14 augusti, 2006 - 10:03:

Även jag hade ett antal versioner i listan. Tog då bort dem en och en med början med den äldsta. De övriga fick då felmeddelande, men togs ändock bort. Sedan installerade jag om DISGEN. Eftersom alla dessa visningar i listan hänvisar till samma programmapp och programfil så töms datorn på DISGENprogrammet. Själva datafilerna berörs dock inte.

Av Gunnar Öhrn (M11916) Måndagen den 14 augusti, 2006 - 21:43:

Om du uppdaterar DISGEN med olika versioner efter hand så uppdateras befintlig programkatalog. Du har alltså egentligen bara en version installerad även om det inte ser så ut i "Lägg till och ta bort program".

Av Gunnar Johansson Torsdagen den 24 augusti, 2006 - 15:59:

Jag lyckas inte uppdatera till 8.1b. Jag får meddelandet att "filesize=1716708, returned size=1713128". Efter ett samtal med en fadder avinstallerade jag hela Disgen och laddade in från cd:n 8.0c. Därefter installerade jag från internet 8.1 och det gick bra. Men 8.1a misslyckades, samma fel som ovan
GunnarJ

Av Gunnar Johansson Fredagen den 25 augusti, 2006 - 14:10:

Jag ändrar mig. Ovanstående inträffar när jag försöker installera 1b utan att 1a gått att installera. Det som händer när 1a installeras är att det blir ett in/utmatningsfel, det sista meddelandet lyder "installationsfilen felaktig(förstörd)".

Jag har tidigare utan problem uppdaterat till 1a, nu har jag inte ens den

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Fredagen den 25 augusti, 2006 - 14:39:

Gunnar!
Använde du en gammal uppdateringsfil för 8.1a som du hade liggande i datorn?
Tag i så fall bort den och tag hem en ny fil från DIS hemsida och försök med den.