Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 november, 2004

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8": Diskulogen 66: Del 5 - Hänvisa till externa filer: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 november, 2004
Av Nils Lindgren Torsdagen den 28 oktober, 2004 - 21:01:

Beträffande hänvisning i Disgen till externa filer vill jag föreslå en metod som jag finner bekvämare än den som visas i Diskulogen nr 66.

1. Gör en förteckning, i Word eller Excel, över dokumenten. Numrera raderna.
Exempel: 1 XXX bouppteckning
2 XXX porträtt
3 YYY foto av gården

2. Markera en post i taget, välj Infoga - hyperlänk - fil. Leta reda på önskad fil (dokument), markera den och klicka OK två gånger.

3. Skriv i Notiser t ex "Porträtt av XXX, se nr 2 i dokumentlistan"

4. För att se porträttet, öppna dokumentlistan och klicka på länken i rad 2

På det här viset behöver man inte kopiera och klistra sökvägen; allt ligger i länken.
Förhoppningsvis kommer någon gång möjligheten att lägga in länkarna direkt i Disgen.

Av Lars-Åke Stenemo Fredagen den 29 oktober, 2004 - 18:03:

Jag testade modellen enligt diskologen nr 66. Kanske finns bättre möjligheter som Nils föreslår, men jag uppmärksammade en intressant möjlighet som jag inte utnyttjat tidigare.

Ett problem uppstod dock. Sökningen i kikaren fungerade inte för texten i "Referens", däremot i text och extra text samt för fotnoten till "Referens".

Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 29 oktober, 2004 - 18:18:

Lars-Åke: Jag testade igen att söka på Referens, och det gick alldeles utmärkt. Hade du "nollställt" först?

Hälsn Sten-Sture

Av Hans Svedberg Lördagen den 30 oktober, 2004 - 18:12:

Hej, speciellt till Sten-Sture!
Jag har ett annat förslag som passar mig bättre. Det täcker mina behov när jag skapar ett CD-underlag för personlig delgivning till släktingar.

Disgen är ju primärt avsedd för insamling och katalogisering av data, medan presentationen och distributionen av materialet inte har varit programmets starka sida. Jag vill hävda att det enda att från och med nu klara av detta på ett tillfredsställande sätt när det gäller presentationsutformning, datamängd, snabbhet, arkivering, kopiering och kostnad är via CD/DVD. Det är lämpligt att arbeta i HTML och jag vill gärna använda Disgens antavlor/ansedlar i HTML som sammanhållande för en sådan presentation. Dvs. att jag vill i dessa ha länkar till specialutredningar och andra intressanta informationer direkt klickbara i ansedlarna eftersom de nästan alltid kan knytas till en eller flera personer.
För att vid kommande uppdateringar av underlaget med förnyad HTML-export behålla dessa länkar med så liten risk och arbete som möjligt har jag kommit fram till följande metod:

1. Varje individ som ska ha tilläggsinformation har en fil på formen Bil-Flock_Individ.htm (Bil-30_212.htm). Filen kan antingen användas direkt som en bilaga i detta format, annars som en meny- och länksida till ett större arbete.
2. Alla filer samlas i en nyskapad mapp t ex kallad DGBil, vilken jag lagt under DG8Data eftersom jag mer och säkerhetskopierar genom att bränna hela datamappen på en CD. Tillhörande bildfiler och dokument m.fl. ska ligga i mappar under DGBil.
3. För att skapa en klickbar länk efter HTML-exporten av en ansedel går jag i Disgen för den aktuella individen till Ändra notiser, Notiser, Ny notis och Extra text 9 (Ctrl+9) och kopierar in följande:

där Bilaga.gif är den knappbild jag valt och lagt i DGBil och där också eventuella bakgrundsbilder m.fl. ligger. I vilken notisordning länken ligger avgör var knappen kommer att placeras. Prova att lägga den sist.

4. Fl_Ind ersätter jag med den aktuella individens nummer. Därmed är det klart för export!

anm. Merarbetet att manuellt klistra in ovanstående för en individ är försumbart i jämförelse med arbetet med innehållet i bilagan. Genom att lägga länken i notisen "Extra text 9" så kan länken undertryckas vid utskrifter på papper genom att inte ha notisen markerad vid val av notistyper för ansedlar.

Gången vid en HTML-export blir följande (gäller även vid en kommande uppdatering):

1. Skapa en mapp med valfritt namn att exportera till.
2. Starta Disgen och markera notisvalet "Extra text 9"
3. Gör en normal HTML-export
4. Kopiera mappen DGBil med dess undermappar och klistra in allt i den valda mappen för export. Klart!

I ansedlarna kommer nu att finnas en länk. I vissa fall två likadana.

Vad tycker ni? Varför inte en komplettering till Disculogens lektion?

Hasse Svedberg
medl 1489

Av Hans Svedberg Söndagen den 31 oktober, 2004 - 22:16:

På en direkt fråga från Bo Billing svarade jag:

"Min metod är helt anpassad till vilken information som helst som har anknytning till ett individnummer och eftrsom även giften behandlas som en individ med eget nummer så bör det även gå att lägga in en knapp i en sådan notis. Av tidsskäl har jag inte hunnit prova detta utan har hittills hänfört familjedata till fadern eller annan person som råkar vara mer aktuell ur utredningssynpunkt.

Jag bifogar en bild på en notis med inlagd länk till en fil med personens nummer som namn. Obs att jag använder en relativ sökväg "../DGBil/" eftersom DGBil-mappen ligger på samma nivå som 0001-mappen under HTLM.

Jag bifogar också en bild på hur motsvarande ansedel ser ut efter HTML-export. Vid exporten har jag valt att inte ha med Text och Extra text i Notiser för huvudperson men däremot i Notiser för levnadsbeskrivning. Om detta kan medföra några problem vet jag inte.

Jag pekar på länken och länkens adress framgår av listen nere till vänster.

Hör av dig om du har några kommentarer till mig eller gärna på Forum!"

Eftersom det väl inte går att lägga in bilder i Forum så hör gärna av er.

Hälsningar
Hasse S

Av Hans Svedberg Måndagen den 1 november, 2004 - 23:46:

Jag har på adressen nedan försökt visa hur det ser ut!

http://w1.877.telia.com/~u87729389/genealogi.htm

Hasse S

Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 4 november, 2004 - 20:52:

Hans! Intressant lösning för den som är slängd på HTML, vilket kanske de flesta av Disgens användare inte är ännu.
Notera att det kan vara lite farligt att använda det interna individnumret och flocknumret. Du får ju inte "härja runt" i din databas utan vidare.
/Sten-Sture

Av Hans Svedberg Fredagen den 5 november, 2004 - 01:20:

Bilagefilerna kan man klara med Word (inkl länkar till andra dokument och bilder) och sedan spara i html-format.
Jag har precis nu blivit klar med en relativt kortfattad instruktion som också kan användas i Diskulogen om så önskas.
/Hasse

Av Kjell Arnesson Fredagen den 5 november, 2004 - 08:09:

Det här är intressant, kan man också bestämma storleken på det fönster som öppnas?
/Kjell

Av Inger Amnefelt Fredagen den 5 november, 2004 - 09:25:

Hej Hans
Ett mycket trevligt sett att hantera bilagor.
Har just testat.
Ska nog under hösten ändra en del bland mina personer.

Mvh Inger Amnefelt ( medl. 10065)