Arkiverade (äldre) inlägg fram till 15 augusti, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: RTF-utskrifter: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 15 augusti, 2006
Av Bo-Arne Östborg Söndagen den 20 mars, 2005 - 17:04:

Utskrifterna av rtf-filer är inte felfria.
För det första överensstämmer utformning och innehåll inte med granskningen.
För det andra: rtf skall ju vara ett programoberoende format. Men de filer som genereras av Disgen 8d kan inte öppnas i WordPerfect (varken i WP8 eller WP12). Om jag först öppnar i MSWord (jo, jag har en gammal sådan också) och omedelbart sparar som ny rtf-fil, så kan denna utan problem användas i WordPerfect.

Av Henrik Mangs Fredagen den 9 september, 2005 - 09:11:

Vid utskrift av Stamtavla i tabellform med enbart tabellhänvisning har jag följande problem.
Jag infogar sidnumreringen allra sist, när sidindelningen redan står klar.
Namnen i index hänvisar till tabellnummer, inte sidnummer.
Likaväl förekommer vid repetition eller anförlust hänvisning till både
tabell och sida. Tabellhänvisningen stämmer, men inte sidan! Kan jag få bort
den felaktiga hänvisningen?

Av Björn Claesson Fredagen den 9 september, 2005 - 15:53:

Hej!
Vet någon varför inte "Granska" i utskriftsfunktionen fungerar för Tabell,Sidindelad,Släktmatrikel,Ansedlar för alla och Ny sidindelad. Samtliga kan skrivas ut direkt
om man hoppar över Granska.
Märkligt nog fungerar Granska för Grafisk och Livslinjer!
Är uppdaterad till 8.1, kan detta vara en bug eller? Granska har alltid fungerat förut.
Om man försöker att Granska en utskrift för Tabell
så erhålls felmeddelandet att programmet utfört ett fel och kommer att stängas av.

Av Inger Amnefelt Lördagen den 10 september, 2005 - 06:43:

Hej

Har du en skrivare inkopplad??

Jag har problem med "Granska" när jag inte har en skrivare inkopplad. Normalt använder jag en skrivare på ett lokalt nätverk.Mina skrivare finns på en Unix-server. Om jag inte har skrivaren tillgänglig så ger DIS fel. Jag har löst det genom att installera en dummy-skrivare på COM-porten. Den har jag normat som standard skrivare

Inger Amnefelt

Av Marianne Munktell Lördagen den 10 september, 2005 - 09:14:

Inger!

Björn skrev ju att han kunde skriva ut direkt utan att först förhandsgranska. Alltså har han en skrivare installerad.

Björn!

Har du prövat att installera om DISGEN? Det kan ju ha hakat upp sig någonstans i filsystemet på hårddisken.

Av Björn Claesson Lördagen den 10 september, 2005 - 12:46:

Hej Marianne!

När datorn fått vila under natten kom den på bättre tankar och si då fungerade alla utskrifter
i "Granska-funktionen", det räckte alltså med att
starta om datorn !!

Hälsn.
Björn

Av Marianne Munktell Lördagen den 10 september, 2005 - 21:25:

Björn!

Att starta om datorn när det är problem är så självklart för mig att jag inte ens föreslog det! ;-)

Av Niklas Lundin Tisdagen den 4 juli, 2006 - 10:46:

Jag skriver in texten som står i kyrkböckerna för född, vigsel och död i fliken anteckningar under respektive notis. För född och död blir det snyggt i utskriften till RTF men efter uppdateringen till version 8.1b blir vigselnotisen konstig. Den skriver texten från anteckningar mitt i meningen "Gift med..."
Nu när man kan få ny rad för varje notis har jag ändrat alla vigselnotiser och skrivit in dem som vanlig text men då skiljer sig ju den stilen från stilen för anteckningar. (lät rörigt, vi hoppar till frågan)
Hur gör man för att vid utskrift av antavla släktmatrikel få samma textstil för anteckningar som för vanlig text?

Av Marianne Munktell (M06185) Tisdagen den 4 juli, 2006 - 22:05:

Niklas!

Fungerar det inte om du går in under Inställningar - Tavlor - fliken Anteckningar och klickar på knappen Anteckningar under Stil för och väljer samma textstorlek som för vanlig text i släktmatrikeln?

Av Lennart Kågedal Tisdagen den 15 augusti, 2006 - 09:38:

Jag skulle vilja ändra antalet spalter i worddokument med stamtavlor och antavlor som genererats via RTF-filer som skapats av Disgen. Standard är att texten (=tabellerna) i antavlan eller stamtavlan är enspaltiga och index (orter och namn) är tvåspaltiga. Man kan i Word ändra antalet spalter för texten men när jag trycker på F9 för att uppdatera fälten i dokumenten ändras antalet obönhörligt till det ursprunliga! I fältkoden för index, som kan visas om man kryssar i rätt ruta i dialogrutan under Verktyg/Alternativ kan man ändra koden för antalet fält men jag har inte hittat motsvarande för texten. Finns det någon lösning på detta problem?