Av Marianne Munktell Söndagen den 16 maj, 2004 - 23:52: |
Nils-Åke!
Det finns ingen engelsk version för export till HTML. Det är bara de ord som ingår i den engelska språkversionen av DISGEN som kommer med, notisnamn och andra begrepp. En DIS-medlem har gjort ett försök till engelsk modifiering av HtmlOrig, men jag kommer inte ihåg vem det var. Man måste gå in och koda om de olika HTML-filerna i HtmlOrig.
Av Nils-Åke Bjäresten Måndagen den 17 maj, 2004 - 08:55: |
Hej Marianne!
Tack för ett snabbt och klargörande svar angående Html-export på engelska! Språket för den första versionen av den planerade CD-skivan får väl bli en blandning av engelska och svenska, vilket naturligtvis är en dålig reklam för DIS. Att modifiera filerna i HtmlOrig torde vara en uppgift för programutvecklarna. Hur ser tidplaneringen ut för Html-export på engelska?
Av Lennart Ekström Tisdagen den 18 maj, 2004 - 15:46: |
Jag har råkat ut för samma sak vid html-utgåva till amerikanska släktingar. Översättningar till engelskan som biograi,gifte och barn etc borde vara en självklarhet. Är det någon som meddelat PUG detta?
Av Nils-Åke Bjäresten Fredagen den 28 maj, 2004 - 08:18: |
Lennart!
Jag har nu rapporterat problemet med Html-export på engelska till Christer Gustavsson. Uppenbarligen är det tänkt att det skall fungera, på sidan 59 i Disgens handbok kan man nämligen läsa: "Det är kanske värt att påpeka att texten på hemsidan skapas på det språk du valt för dina utskrifter". Nog är det litet märkligt att detta fel inte är åtgärdat. Felet borde man ha upptäckt redan vid beta-testen för mer än 3 år sedan.
Av Mats Sjödén Lördagen den 11 september, 2004 - 17:55: |
När jag för över mitt material till hemsidan (ny hemsideadress) kommer inte "pilarna" för att komma bakåt eller framåt i tavlan med. Jag har lytt rådet och raderat HTMLOrig och det har löst en del andra problem men inte detta. Jag kan vandra i tavlan genom att gå in i ansedlarna, men jag saknar ändå denna funktion.
Filerna tavla1 och tavla2 finns med i de överförda filerna men tecknet syns inte i tavlan och inte i personregistret som det gjort tidigare.
Finns det någon förklaring och kanske någon lösning
Mats Sjödén
Av Marina Karlsson Onsdagen den 15 september, 2004 - 21:37: |
När jag exporterar till html markerar jag i programmet att faddrar ska tas med. Men på html-sidorna finns endast den första faddern med, inte allihop.
Om jag däremot markerar att faddrar inte ska tas med dyker ändå ordet "Faddrar" upp i html-filen.
Hur rättar jag till detta?
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 15 september, 2004 - 22:28: |
HTML och faddrar.
Hej Marina, det är nog inget Du kan rätta till för det måste vara ett fel i programmet. Detta har åtgärdats i fel nr 578 som är inlagd i ver 8.0d men man har tydligen missat att få med alla faddrar och att ta bort titeln i biografin om inga faddrar skall vara med.
Av Gunnar Jonsson Torsdagen den 9 december, 2004 - 10:02: |
Jag har upptäckt att vid html-export kommer inte porträttet i gifte-notisen med. Det verkar inte heller gå att välja denna. Är det nån inställning jag missat, eller är det inte möjligt att få med detta.
Av Ann Sjöberg Lördagen den 21 januari, 2006 - 19:46: |
Hej!
Jag har skrivit Anna_Lisa Sjöberg på en av personerna i Disgen.
Jag tittar nu på min html-export. När jag tittar på hennes namn i Firefox på de ställen där det står i fet stil så har mellanslaget mellan Anna och Lisa ersatts med en fyrkant. Där texten är i normal stil så finns inte denna fyrkant utan bara just ett mellanslag.
När man tittar på samma sida i Internet Explorer så är allt ok med hennes namn. Detta gäller både fet och normal stil. Däremot i html-koden finns det också en fyrkant i de feta partierna. Tydligen är tolkningarna olika i Firefox och I E hur man ska hantera denna ruta.
Borde inte Disgen behandla _ som ett mellanslag även i fetstilen?
Jag har Disgen 8.1a
Hälsningar
Ann
Av Mårten Gjötterberg Fredagen den 3 november, 2006 - 18:51: |
Hej.
När jag skapar HTML-filer läggs det upp en mapp 0001 där släktträdet för den aktuelle finns. På samma nivå som 0001-mappen läggs person/ortsregiser samt gif-bilder. Detta medför att 'länkeriet' inte funkar. Vad är felet?
H/Mårten