Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 november, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Publicering på Internet: Problem med HTML-export: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 november, 2006
Av Marianne Munktell (M06185) Söndagen den 5 november, 2006 - 08:37:

Mårten!

Hur menar du att länkeriet inte fungerar? Hur har du exporterat? Hur har du sen fått fram släktträdet för den aktuelle personen? Hade du kvar gamla filer i HTML-mappen?

Av Mårten Gjötterberg Söndagen den 5 november, 2006 - 12:15:

Hej.

Om man säger så här. Jag har fått det att fungera om jag flyttar gif-bilder samt htlm-sidorna för orter, personregister till mappen 0001 där anorna finns. Vidare måste jag i personreg, ortreg editera bort 0001/ i referenserna till anorna. Lite omständligt minsann.

Självklart har jag inga gamla filer kvar. Har exporterat via meny skapa HTML och från söklista.

H/Mårten

Av Marianne Munktell (M06185) Måndagen den 6 november, 2006 - 19:03:

Mårten!

Då kan jag inte hjälpa dig. Jag kan inte upprepa ditt fel. När jag exporterar till HTML fungerar det som det ska med länkningar. Jag behöver inte flytta några filer.

Kanske har någon annan en förklaring till varför det inte fungerar hos dig.

Av Mårten Gjötterberg Tisdagen den 7 november, 2006 - 17:40:

Hej och tack ändå. En fadder påstod att det var ett gammalt fel och skulle vara åtgärdat. Jag uppgraderade från 8.1a till b men felet består!

Anorna läggs i 0001-mapp och resten på samma nivå som 0001-mappen. Är det lika för dig?

H/Mårten

Av Marianne Munktell (M06185) Onsdagen den 8 november, 2006 - 17:06:

Mårten!

Jag har 8.1b. När jag har exporterat till HTML-mappen innehåller den mappen 0001 samt filerna ansedel.gif, background7.jpg etc.

Vid testexporten valde jag Utseende Disgen 1 samt bockade för Vid export ta med... Ansedlar för valda personer. Jag hade alltså inte byggt någon tavla. Det gjorde jag däremot för ett tag sen och brände på CD, inga problem då heller.

Du kan eventuellt pröva att avinstallera DISGEN och installera om igen.

Av Gunnar Öhrn (M11916) Onsdagen den 8 november, 2006 - 20:10:

Mårten,

Vilken mall använder du i DISGEN?
Hur ser sökvägen till dina HTML-sidor ut när du skapat dom från DISGEN?
Är problemet när du lägger filerna på en webb-server eller använder du webbläsaren direkt mot en sökväg på disken?
Dubbelklickar du på en fil från utforskaren för att "starta första sidan" i din webbläsare eller skriver du in sökvägen i webbläsaren?
Har svårt att förstå vad som händer, därav alla frågorna. Att du måste editera bort 0001/ i referensera till anorna beror ju på att du flyttat filerna, men varför du måste göra det är konstigt.

Av Mårten Gjötterberg Onsdagen den 8 november, 2006 - 21:08:

Hej.

Ja jag dubbelklickar på ...
C:\Documents and Settings\All Users\Dokument\Dg8Data\Html\Testtavla\0001\125.htm
För jag sen pekaren på Personregister förmodas detta ligga på
C:\Documents and Settings\All Users\Dokument\Dg8Data\Html\Testtavla\0001\2-1.htm
där det alltå inte ligger

Denna Testtavla är alltå inte av mig manipulerad genom flytt och editering. Saknar man inte en 'första' sida? Typ index.htm.

Vad menas med mall i detta sammanhang?

Mvh

Mårten magj@visab.se

Av Marianne Munktell (M06185) Onsdagen den 8 november, 2006 - 21:33:

Mårten!

Mall är detsamma som att du väljer Utseende - Disgen 1, Disgen 2 etc innan du exporterar.

Någon förstasida index.htm skapas inte.

Filen 2-1.htm ska inte ligga i mappen 0001 utan på samma nivå som mappen 0001. Sökvägarna blir alltså
C:\Documents and Settings\All Users\Dokument\Dg8Data\Html\Testtavla\0001\125.htm
resp
C:\Documents and Settings\All Users\Dokument\Dg8Data\Html\Testtavla\2-1.htm

Av Inger Amnefelt M10065 Torsdagen den 9 november, 2006 - 06:04:

Marianne och Mårten!!
Mall Disgen7 skapar upp en index.htm
Men det är den enda av mallarna som gör det.

Av Mårten Gjötterberg Torsdagen den 9 november, 2006 - 06:59:

Marianne!

Men i 125.htm refereras till 0001\2-1 där 2-1 alltå inte ligger och inte ska ligga tdligen.

Mårten