Av Siv Johansson Tisdagen den 12 september, 2006 - 20:49: |
Tack Sten-Sture det fungerade. Nu kan jag börja ha roligt igen.
Mvh Siv
Av Inger-Britt Josefsson Måndagen den 18 september, 2006 - 20:02: |
Jag har köpt ny dator, men har inte gjort någon uppdatering sedan 7.0e-1. Hur går jag tillväga?
Hade från början Windows 95 som uppgraderades till Windows 98. Min nya dator är Windows XP prof sp2.
Tacksam för svar.
Inger-Britt Josefsson
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 18 september, 2006 - 21:31: |
Hej Inga-Britt!
Byte av dator och Disgen version.
Det konventionella sättet är att ta en säkerhetskopia på Dg7 materialet i gamla datorn.
Sedan installera Dg7 i nya datorn och läsa ner säkerhetskopian där.
Installera Dg8 och konvertera data från ver 7 till ver 8.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 18 september, 2006 - 21:43: |
Lika konventionellt är att installera DG8 i den gamla datorn och konvertera från DG7 till DG8. Sedan ta en säkerhetskopia och läsa in i den nya datorn. Fördelen med den metoden är att man slipper få in DG7 med dess databasmotor i den nya datorn.
Du måste också köpa en uppdatering från DIS. Det finns inte att hämta gratis på hemsidan när det går mellan versioner (7 till 8).
Av Åke Bjurström M25562 Onsdagen den 20 september, 2006 - 12:31: |
Version 8.0C är vad jag använder f.n.
Min datakunskap är ganska begränsad och de besvär jag tagit del av här har gjort att jag undvikit att uppdatera.
Jag betalar gärna 250 kr för att få den senaste versionen, om detta fungerar.
Hur gör man?
Skall man radera 8,0C innan den nya versionen installeras. Räcker det att ta en säkerhetskopia och ladda in den. Kommer de egna, utländska, Disgenorterna jag lagt in med över till den nya versionen.
Något annat att tänka på?
Mvh Åke
Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 20 september, 2006 - 18:13: |
Åke.
Uppdatering från 8.0c till 8.1 och sedan till 8.1b är gratis att hämta från DIS hemsida. Det är bara att köra uppdateringarna. Först till 8.1 och sedan till 8.1b. Alla dina data finns fortfarande kvar precis som förut. Du kommer att få en fråga om att skriva över dina språkfiler. Det skall du tillåta såvida du inte själv ändrat i dessa och vill kolla vilka ändringar du gjort.
Av Hans Samuelsson Måndagen den 2 oktober, 2006 - 20:36: |
Har just uppdaterat till 8.1b från 8.1a. Fick ett felmeddelande att Readme-filen inte gick att läsa. Den finns inte heller tillgänglig någonstans på min hårddisk. Allt verkar dock fungera (nästan) som förväntat, efter att jag följde råd till en tidigare frågare, som liksom jag råkat ut för att språkfilerna inte blivit uppdaterade.
Kan jag få tag på readme-filen på något enkelt sätt utan att göra om hela uppdateringen? Kan jag ha något dolt problem, som jag ännu inte upptäckt?
Barn i släktmatrikel ska enligt rättelselistan för 8.1b hamna under rätt äktenskap. Det gör de inte för mig (bara ett fall dock!).
Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 3 oktober, 2006 - 19:40: |
Hans, jag har noterat att hjälpfilen inte hittas med automatik som den borde. Det är felanmält. Är det detta du avser?
Av Eivor B-Carlsson Fredagen den 20 oktober, 2006 - 12:00: |
Har uppdaterat till 8.1b från 8.0. På min bärbara dator har jag fortfarande 8.0. Jag vill även ha en uppdatering till 8.1b på denna för att kunna kopiera över nyinmatade uppgifter. Kan jag på något sätt föra över 8.1b till den bärbara från huvuddatorn?
(Den bärbara saknar virusskydd och går ej att koppla till internet).
Eivor
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Fredagen den 20 oktober, 2006 - 13:37: |
Eivor!
Kopiera över uppdateringsfilerna för 8.1 och 8.1b från huvuddatorn till den bärbara. Sedan behöver du bara köra dessa i tur och ordning så är ditt problem löst.