Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 30 maj, 2006 - 18:20: |
"Korrekt avslutning..." är troligen inte förbockad som förval eftersom det främst är de som har data ända från version 6 som kan råka ut för felaktig avslutning. Det var ju en DOS-version och DOS kunde (kan) man styra lite som man ville som användare (kanske inte alls som DISGEN ville). Jag skulle tro att samma fenomen kan uppstå om man importerar data från en annan användare. Det verkar på dina inlägg som om du inte gjort så. Så vad kan det då bero på att en notis blivit felavslutad. En spänningsstörning i elnätet är väl det som oftast ställer till det i datorer.
Ett annat tyvärr ganska vanligt fel, som man tycker att programmerarna borde tänkt på, är om man råkar trycka på Ctrl istället för Shift när man vill skriva stor bokstav. Då kan det mycket väl matas in ett, för databasen viktigt, styrtecken som inte syns på skärmen, men som ställer till det i databasens fältindelning. Och då blir det naturligtvis en icke korrekt avslutning av notis. Jag vet inte om DISGEN numer är skyddat mot detta, det kan väl bara en programmerare svara på.
Men att ha valet ibockat är ju en säkerhet för att få en korrekt databas. Den notis som fallerat hos dig var troligen något i själva giftet. Jag har själv råkat ut för att ett gifte inte hade någon part att hänvisa till, men det var i en GEDCOM-fil som var exporterad från ett annat program. Supporten för detta hittade efter mycken möda just ett dylikt inmatat styrtecken.
Av Annastina Sekunde Måndagen den 26 juni, 2006 - 14:53: |
En ogift man får ett barn med en ogift kvinna.
Inget problem om de inte sedan går och gifter sig med varandra.
Men - om de gifter sig med varandra något år senare?
När första barnet föds registreras "före ä" och
kvinnans namn som partner.
När de sedan gifter sig skall då kvinnan registreras igen eller hur gör man?
Hoppas att någon begriper vad jag menar och ger mig ett råd. Tack på förhand.
Mvh
Annastina Sekunde
Av Jan Lilliesköld Måndagen den 26 juni, 2006 - 16:24: |
Du kan ju iallafall kolla lite på vad som nämndes (bl.a. av undertecknad) under rubriken "Gifte (och andra relationer): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 mars, 2006",
så kanske det finns även andra som vill kommentera detta nu ?
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 26 juni, 2006 - 18:18: |
Hej Annastina!
Sedan Du lagt in barnet före äktenskap lägger Du in ett nytt förhållande, ett gifte, och sedan kopplar Du partnern från första förhållandet till det andra förhållandet.
Av Annastina Sekunde Måndagen den 26 juni, 2006 - 20:54: |
Tack Karl Edvard - det funkade mot all förmodan!
Jag har mannen på två platser med samma identitet och likaså kvinnan.
Fantastiskt!
Tack också Jan, jag ska kolla ditt inlägg.
Många hälsningar
Annastina
Av Anders Lagerfjärd Måndagen den 24 juli, 2006 - 18:16: |
Hej,
jag hjälper min pappa att komma igång med DISGEN 8.1a. Vi undrar om det går att ändra "första person" i programmet, då den fil vi en gång (ca 15 år sen, i dåtidens PAF) började skriva in saker i hade en släkting som utgångspunkt. Detta tillstånd kvarstår efter importen till DISGEN, vilket vi vill ändra så att jag eller min bror står "först", i synnerhet då materialet är tänkt för uppladdning i databas på nätet.
Jag har sökt i menyerna samt även i hjälpavsnittet, men utan att hitta denna eftertraktansvärda funktion. Tacksam för hjälp och förslag.
Mvh/
Anders
Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 24 juli, 2006 - 20:59: |
Hej Anders.
Jag förstår inte riktigt problemet.
I DISGEN är ingen person "först".
Det beror ju på vem man väljer som utgångsperson.
DISGEN håller reda på släktsamband i alla dess konstiga turer. Vem som ska vara utgångsperson väljer man vid varje särskilt tillfälle. Skriver jag en antavla på mig själv, då är jag först. Skriver jag en på min kusin, då är han/hon först.
De individnummer som personerna får är bara interna löpnummer för att programmet ska kunna hålla ordning på alla inmatade relationer.
Numreringen i antavlor mm skapas vid varje tillfälle och en person kan då få olika nummer beroende på vem som är utgångsperson.
Av Nancy Söderberg Torsdagen den 7 september, 2006 - 14:47: |
Hej
finns det några regler för hur
personnamn skall skrivas in i DISGEN
tex Gårdnamn före förnamn,
"von" "af" "de la" "du" osv
skall dessa skrivas efter förnamn
eller tillsammans med efternamn?
Mvh
Nancy Söderberg
Västerås
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 7 september, 2006 - 15:48: |
Kolla gärna lite i Diskulogen nr 65, Så registrerar du namn", se diskussionen i Forum under DISGEN https://forum.dis.se/discus/messages/58/597.html där du hittar artikeln som PDF-fil.
Osäker om just dina frågor behandlas, menn du kanske får en del idéer.
Av anita canderhed Söndagen den 24 september, 2006 - 18:09: |
Jag vill ta över och fortsätta med ett släktforskningsarbete som nu ligger på Disgen 8 i en annan dator. Hur bär jag mig åt för att få in dessa uppgifter? Jag har min farmors släkt på min dator och vill också ta över min farfars släkt. Kan jag på något enkelt sätt få över dessa uppgifter utan att radera mina egna arbeten?